Mijn dochtertje is met 34 weken geboren en omdat ze niet een volledige voeding uit de borst drinkt en het belangrijk is dat ze goed aankomt kolf ik en drinkt ze ook uit de fles. Als ik haar uit de borst laat drinken, krijgt ze erna nog bv uit de fles. Nu na 3 weken merk ik dat ik veel minder borstvoeding heb, ik krijg het ook echt niet voor elkaar om om de zoveel uur te kolven. Ik heb ook nog 2 oudere kinderen. En het voeden af en toe uit de borst en om de 3 uur een fles (waar ze ook nog 25 min over doet) en verschonen ed, kolf en flesjes schoonmaken, het ie bijna een volledige dagtaak... Misschien dat jullie tips hebben, want ik ben bang dat ik straks niet genoeg bv meer heb of dat het gewoon teveel wordt...
Oké hier wat tips: Heb je een weegschaal in huis? En wat is de minimale intake per dag? Ik heb hier om en om gedaan. Dus eerst borst, volgende fles. En ik kolfde niet veel af zodat ze wat makkelijker melk uit de volle borst kregen. Niet te vol want dan is het verslikken. Ik ben gestopt met het bijvoeden. Hier werkte vaker kleinere porties. Ze moesten van het ziekenhuis 80 drinken maar dat lukte nooit. Met 60 en een extra voeding wel. Ik ging dus over naar 'op verzoek'. Ik zou zeggen weeg voor e na de borst. Heeft ze de helft binnen en is tevreden, mooi. En gebruik borstcompressie om haar te helpen meer melk te krijgen. Pas na het toeschieten en zeker als ze moe word. Kijk eens wat er een uurtje of twee later gebeurd. Je kunt altijd eerder voeden. Betreft de fles, welke heb je en hoe warm is je melk. Iets warmere melk gaat makkelijk door de druk in de fles. Dus op 38 ipv 37 graden kan al helpen. En als je kindje het kan een 1speen of de fles minder strak dicht draaien. Misschien kun je hier wat mee.
Je zit nog middenin de hormonaal gestuurde fase van de bv waarin vaak stimuleren belangrijk is om je productie op gang te houden. Hoe minder vaak je voedt/kolft hoe minder melk er aangemaakt gaat worden omdat je hersenen geen seintje krijgen dat er nieuwe melk nodig is. Wat Iris zegt over niet teveel afkolven is niet heel slim, want daarmee help je je productie om zeep. Een volle borst is juist geen goed teken want dan wordt er geen nieuwe melk aangemaakt. Wel is het zo dat het niet per se gaat om hoeveel je kolft, maar wel om hoe vaak je kolft. Dus een paar keer 5 minuten tussendoor geeft je hersenen/borsten al weer een extra seintje om weer melk te maken. Wegen voor en na de voeding is niet heel betrouwbaar. Dan moet je 3 keer wegen en daar het gemiddelde van nemen en die 3 keer mag niet meer dan 5 gram verschil geven. Dat kost dus best wat tijd. Het kost in het begin heel veel tijd, zeker als je een kindje hebt dat veel zorg nodig heeft. Het is alleen wel de basis die je nu legt voor makkelijk voeden straks. Je kunt tijd winnen door je kolf alleen om te spoelen (eerst koud dan met heet water) en pas aan het eind van de dag uit te koken. Als je de bv een kans wilt geven zou ik zeker een IBCLC-gecertificeerde lactatiekundige vragen met je mee te denken. Misschien heeft die nog lumineuze tips waarmee ze jou en je kindje kan helpen de bv tot een succes te maken!