Dag meiden, Mijn meiden zijn op 25 april na 29+4 weken geboren. Ik kolf sinds de dag na hun geboorte. Mijn productie is niet super, nu ongeveer 300 ml per dag, wat inhoudt dat ik ze op dit moment beiden 2 van de 7 voedingen volledig moedermelk kan voeding, maar ik weet niet of mijn productie ook omhoog zal gaan (tot nu toe wel, het blijft op ongeveer 2 van de 7 voedingen staan). De rest krijgen ze KV. Mijn dochters zijn sinds een week thuis en ik merk dat het wel heel erg veel energie kost om én twee kinderen thuis te hebben én ook nog te kolven. De 6 keer per dag kolven haal ik zeker niet. Ik probeer ze wel allebei 1-2 keer per dag aan te leggen (omdat ik wel wil proberen om ze meerdere voedingen uit de borst te laten drinken) en één van de meiden drinkt dan wel ongeveer 30 cc, de andere vindt aan de borst liggen vooral erg gezellig, maar drinkt eigenlijk niets. Ik zit dus nu heel erg in tweestrijd: zal ik doorgaan met kolven en borstvoeding proberen te geven of niet? Aan de ene kant vind ik borstvoeding de beste voeding voor mijn dochters en denk ik ook dat zij het extra nodig hebben omdat ze zo te vroeg geboren zijn. Aan de andere kant merk ik aan mezelf dat het me zoveel energie kost om te kolven en te proberen borstvoeding te geven (wat dus maar half/niet lukt). Ik ben er ook eigenlijk niet van overtuigd dat mijn meiden uiteindelijk veel meer uit de borst zullen gaan drinken dan nu (hoewel er wel een stijgende lijn in zit).... Dat zou dus inhouden dat ik moet blijven kolven tot ik besluit daarmee op te houden. Maar wanneer is dat moment? Een heel verhaal, ik ben benieuwd of jullie mijn situatie herkennen en wat jullie hebben besloten. Ik hoor het graag! Groetjes, Margit
Lastig zeg.. Ik heb er maar eentje en die is al drama zat met het eten Ik kan me voorstellen dat je met twee kindjes het kolven zwaar valt, ik kolf zelf om de drie uur en dat vind ik ook behoorlijk vermoeiend. Ik snap jouw gevoel wel goed, die uk van mij wilde niet drinken en is nog erg slaperig (37wk) en toen het borstvoeden niet lukte vond ik dat heel erg, maar ik kon het accepteren omdat ik toch door het kolven haar mijn melk kan geven.. Ik kolf zelf met een dubbele kolf, scheelt weer iets tijd en ik probeer het te zien als quality time.. gewoon lekker voor de tv of muziekje er bij en ontspannen.. even een momentje waarop ik niet gestoort mag worden.. klinkt gek, maar sinds ik het op die manier probeer te zien vind ik het minder erg.. De hoeveelheden die ik kolf verschillen erg, maar ik haal overdag zo'n 70cc per keer en 's nachts 140, maar mijn verlos zeg dat het nog meer kan worden dus ik blijf maar door gaan.. Jouw meisjes hebben niets aan een uitgeputte moeder, denk er goed over na, maar ik zou niet te lang wachten, zorg goed voor jezelf! Wou dat ik je meer kon helpen.. x
Heej Margit!! Super zeg dat je nu lekker thuis van je meiden kunt genieten! Je verhaal is heel erg herkenbaar. Toen onze jongens thuiskwamen kolfde ik ook nog. Daarnaast legde ik ze aan. Totdat het moment kwam (ze kregen toen nog 7 voedingen) dat ik helemaal overstuur zat te kolven, terwijl er ook nog twee jongens lagen te huilen en het eigenlijk tijd was om te gaan slapen, maar daar had ik nog geen tijd voor... Toen hebben we besloten dat ik het kolven drastisch zou afbouwen en zouden kijken wat er zou gebeuren. En dat was na een dag al duidelijk; de borstvoeding liep erg terug en de jongens konden niet meer genoeg uit de borst drinken. Meteen hebben we het besluit genomen om over te stappen op kunstvoeding, aangevuld met een voorraad borstvoeding die we nog in de vriezer hadden. Wat het allerbelangrijkste is (en dat is hier ook al heel vaak geschreven, maar ik doen het gewoon nog een keer) is dat je niet koste wat kost door moet willen gaan met borstvoeding geven. Natuurlijk is het hardstikke goed voor de meiden, maar dat wil niet zeggen dat kunstvoeding niet goed is. Als jij jezelf tegenkomt en daardoor niet meer lekker van je meiden kunt genieten, waar het nu wel de allerhoogste tijd voor is!, dan zou ik besluiten om het af te bouwen. Overigens zijn wij wel, op aanraden van het CB en de kinderarts, overgestapt op Nutrilon Hypo-allergene voeding. Misschien moeten jullie, voordat je overstapt, even met een arts of het CB overleggen wat zij aanraden. Veel succes met je besluit en vooral; geniet van je meiden!! Liefs
Erg herkenbaar verhaal, en dan heb ik maar 1 dochter Zelf kleine 3 maanden gekolfd, en ik had ook niet zoveel productie. Ik gaf de laatste 5 weken ook 2 van de 6-7 voedingen moedermelk. Om me heen werd er al een tijdje gezegd stop toch, maar die keuze wilde ik zelf maken en ik merkte dat ik er nog niet klaar voor was. Uiteindelijk toen ik nog maar 1 voeding moedermelk kon geven dacht ik bij mezelf dit vergt wel heel veel tijd voor 1 voeding. Ben gaan afbouwen en enkele dagen later al bijna geen productie meer, of je lijf ook aan geeft we zijn het er mee eens Niemand kan de keuze voor je maken, mijn ervaring qua gevoel is ook dat je het zelf moet beslissen Ik kan absoluut zeggen dat mijn dochter prachtig groeit op de kv! En verder lijkt ze het absoluut prima te vinden Wat je meiden tot nu toe hebben binnen gekregen is al geweldig.... nee Super geweldig en dat moet je altijd onthouden!!!!!!!! Ik heb ongeveer 2 maanden geprobeerd of mijn meisje uit de borst wilde drinken, maar het bleef te veel moeite voor haar, dus toen besloten dat ik daaar mee zou stoppen, wederom een actie die ik zelf op een gegeven moment voelde... Succes