Borstvoeding/kolven? Ja of nee

Discussion in 'Borstvoeding' started by Twixie, Jun 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tsja, ik heb een week moeten kolven voordat ik mijn kind aan de borst had en heb daar een lichtelijk trauma aan over gehouden (ze hadden me in het ziekenhuis aan een sterke dubbele elektrische kolf laten hangen, terwijl ik nog geen drup melk had, waardoor 1 tepel daags na mijn ks half afgescheurd is...), dus ik heb er zo'n aversie tegen dat er niks komt.
    Bovendien werkte ik niet, dus had geen voorraad nodig.

Maar wat ik niet snap is dat je je baby van twee weken oud niet aan de borst legt, als je stuwing hebt. Voor een baby van deze leeftijd is het zaak goed aan de borst te leren drinken. Er is nog steeds kans op tepel-/speenverwarring dan wel -voorkeur. Je zegt voldoende melk te hebben, maar dan kan je ook kolven nadat je je baby gevoed hebt.

Mijn man haalde de baby en verschoonde hem, ik hoefde mijn bed niet uit. Mijn bed kan met een trekkoordje omhoog en dan zat ik half rechtop in wat kussens. Mijn zoontje dronk 45 minuten per keer en dan doezelde ik weer verder. Ook na het voeden, sliep ik meteen weer goed! Je lichaam maakt een stofje aan dat daar voor zorgt. Mijn man hield hem een kwartier rechtop en legde hem weer in zijn wiegje terug.
    Ik deed alle voedingen en hij vond het niet meer dan normaal om te helpen.

2. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Dat gaat niet altijd op. Uit persoonlijke ervaring: bij mij was de stuwing de eerste twee weken zo erg, dat mijn borsten té gespannen waren. Hierdoor kon mijn zoontje niet goed aanhappen (tepel staat dan te strak), terwijl hij eigenlijk een perfecte drinker is (zonder aanhap-problemen). Bovendien kreeg hij één borst niet goed leeggedronken, waardoor hij alleen "voormelk" binnenkreeg, en niet de vettere "achtermelk". Met als gevolg te weinig voedingsstoffen in zijn voeding en groene ontlasting. Ook had hij extra veel krampjes en last van spugen, omdat de melk met zo'n geweld eruit spoot. Daarom ontving ik juist het advies van de lactatiekundige om éérst een gedeelte melk weg te kolven, zodat de ergste stuwing voorbij was, en daarna de baby de borst goed leeg te laten drinken. Overigens dronk hij dus wel aan de borst, maar pas nadat de ergste druk eraf was gekolfd.

Dit was gelukkig echt alleen in het begin noodzakelijk, omdat het nog niet in evenwicht was. Nu is dat niet meer aan de orde.

3. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,834
    19,173
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    @Micera: Dat was bij mij net zo. Bij de eerste al en bij de tweede was het helemaal een ramp. Dat arme kind verzoop haast aan de borst, als ik niet eerst even de druk eraf haalde. En maar spugen! Slecht geregeld van 'moeder natuur', zo'n harde melkstroom aan het begin terwijl die kleintjes dat gewoon niet goed kunnen hebben.
    De jongste is (mede daardoor?) ook een tijd een 'luie drinker' geweest die niet echt goed aanhapte en zoog. Tja, hij hoefde maar met een half open mondje tegen een tepel aan te liggen en de melk spoot zo naar binnen.

4. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar wat deed je dan met die gekolfde melk als hij van die voormelk groene ontlasting kreeg en er te weinig voedingsstoffen in zaten?

5. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even de druk eraf halen kan uitstekend met de hand!
    Zoals ik al zei, kon ik niet met zo'n melkmachien overweg, maar handkolven ging mij uitstekend af, dat is óók kolven!

6. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    #26 Micera, Jun 14, 2014
    Last edited: Jun 14, 2014
    Dat kon gewoon weg. Ik heb toch melk genoeg, dat is het probleem niet ;) Kolven in de eerste weken was puur om het drinken voor mijn zoontje goed mogelijk te maken en ervoor te zorgen dat ik geen hele pijnlijke borsten meer had. Als ik nu een borst leegkolf, is het een volledige voeding die wel in de diepvries gaat.

@Tupp: vervelend is dat hè! Iedereen zei in de eerste week: wat fijn dat je borstvoeding zo goed op gang komt. Terwijl ik het juist zo moeilijk vond om het voor mijn zoontje een beetje behapbaar te maken. Gelukkig heb ik veel baad gehad bij de lactatiekundige. Nu mijn zoontje wat ouder is en de productie beter is afgestemd, gaat het gelukkig stukken beter. Maar ik heb nog altijd eerder te veel, dan te weinig melk. Als het toeschietreflex eenmaal is gekomen, en hij stopt even om los te laten, moet ik meteen een doek bij de hand hebben. Want ik sproei nog altijd alles onder :$

7. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had pas op dag 4 na de ks melk, ik had mijn kind pas aan de borst op dag 8, ik had 9 maanden stuwing (ondanks veelvuldig voeden!) en heb 3 jaar en bijna 9 maanden gevoed.

Gelukkig stopte mijn zoontje nooit als hij eenmaal de borst dronk! Ja, tenzij hij erg afgeleid was, ik voedde het liefst in een rustige omgeving.

En door al die opstartproblemen voedde ik nooit graag in het openbaar.

8. Twixie

Twixie Bekend lid

Oct 7, 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    @ Micera, Precies! Als ik geen kolf had, dan weet ik niet hoe ik het had volgehouden. Uiteindelijk kwam er in de eerste week al 300 cc in 10 minuten, dus alleen de spanning eraf was niet te doen.
    Misschien handig als je kindje een keertje naar oma gaat?

@ Tupp, Zo! Dat is zonde :(
    Jeetje... Zit net te voeden opeens is de kleine z'n rompertje kletsnat. Ik zo ''Heb jij zoveel geplast????'' Bleek het mijn melk te zijn ha ha ha

9. Twixie

Twixie Bekend lid

Oct 7, 2013
    848
    2
    18
    NULL
    Rotterdam
    Toen mijn zoontje op de derde dag aan mijn borst lag trok ik het niet door die stuwingen. Ook na 5 minuten kon ik wel door de grond zakken. Dus was de kolf de ideale oplossing.

Ik werk wel, dus heb wel baat bij een voorraadje. Heb al wat liggen, dus hoop dat me vriezer het blijft doen hi hi
    En wat betreft me vriend, hij moet elke dag 05:15 uur opstaan om te werken, dus ik wil het hem niet aandoen om een kwartier rechtop te laten zitten. Ik ben dan toch al wakker dus doe ik het zelf wel. Hij slaapt in zn bedje bij ons op de kamer. 1 stap uit bed en hij ligt er weer in.
    Hij doet het huishouden, het eten en het weekend is hij superdaddy :D

Share This Page