1 borst te veel productie

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Malouke, 21 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Malouke

Malouke Lid

3 sep 2013
    42
    1
    8
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn zoontje is nu 5 weken. Ik geef volledige borstvoeding vanaf het begin. Hij drinkt goed. Nu heb ik best een groot productieverschil tussen mijn borsten. Zo erg dat mijn linkerborst om de paar dagen zo groot en pijnlijk is dat ik hem moet afkolven. Ik kolf dan zo'n 160 ml af en laat mijn zoontje daarna nog drinken. Ik denk zelf dat dit verschil komt omdat mijn zoontje niet genoeg heeft aan alleen mijn rechterborst dus altijd ook nog een beetje van links wil. Als hij links drinkt heeft hij daar genoeg aan. Links wordt dus ongeveer elke 3 uur gestimuleerd en rechts maar ongeveer om de 6 uur. Hoe kan ik dit verschil gaan terugbrengen zodat ik niet meer zo'n last van mijn linkerborst heb?

Bij voorbaat dank.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    de kunst is om nu links voldoende te legen en ook rechts te stimuleren.
    Leg om en om aan: ene keer start je links, kijk goed en voel of de borst "leeg" is. Dan misschien eerder naar rechts voor het zogenoemde toetje. Volgende voeding start je rechts en dan toetje aan links. De komende vier, vijf dagen links nakolven wanneer daar te veel spanning opbouwt, maar niet meer dan de spanning afkolven. Soepel is je codewoord!

Links mag wel wat stuwen: dit bouwt ook wat af. Te veel spanning wil je echter voorkomen.

Overleg anders ook even met een lactatiekundige bij jou in de buurt. Zij kan met je meekijken en een plan op maat bieden. Ik kan nu natuurlijk niet alles zien en niet inschatten hoe het komt dat er zo'n verschil lijkt. Ook handig in gecontroleerd afstemmen en voorkomen van klachten als ontsteking of verstopping.
    Succes!

Deel Deze Pagina