Sinds twee weken drinkt onze zoon volledig aan de borst. Na een moeilijk begin (ivm prematuur) gaat het de laatste tijd eigenlijk zonder klachten en problemen. Ik heb geen last van kloven oid. Vannacht wilde het opeens niet meer lukken. Hij deed wel veel pogingen om aan te happen, maar hij pakte hem dus niet goed, hij trok geen vacuum dus kon hem er zo weer afhalen. Er kwam al wel melk uit (dus het werd een knoeiboel!) Ik heb het echt een uur geprobeerd en toen maar een fles afgekolfde melk gegeven. Dat dronk hij wel leeg, maar wel met meer knoeien dan normaal. Sindsdien heb ik het nog meerdere keren geprobeerd, maar het lukt dus niet meer. Hij doet goed zijn best, maar krijgt het dus niet voor elkaar goed te pakken. We hebben vanmorgen zijn mond bekeken op zijn gehemelte een wit plekje gezien en ben vanmorgen ook bij de huisarts geweest. Hij kon het niet zo goed zien, maar mogelijk is het spruw. Andere verschijnselen heeft hij niet. Ik heb nu voor de zekerheid nystatine gekregen, ik hoop dat daarme het plekje weg gaat en dat dat de oorzaak is dat hij niet meer goed wil aanhappen. Ik hoop echt dat dat gaat werken. Ik blijf in ieder geval elke keer als hij komt de borst te geven en kolf ook elke keer na. Verder ben ik nu alle flessen, spenen etc aan het uitkoken. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt of andere tips?
Wat naar, meid! Mijn zoontje wil ook wel eens niet drinken, maar dat is dan omdat hij zich niet lekker voelt (bijv na vaccinatie) We hebben wel ervaring met spruw, dus ik wil je aanraden om zelf ook je tepels te behandelen met miconazolcreme (te koop bij de apotheek), alles wat met je melk in aanraking komt uit te koken/ op 60 graden te wassen en je zoontjes mond na elke voeding te behandelen met een halve ml nystatine (ipv de 4 keer per dag zoals in de bijsluiter staat) Als het nou niet door de spruw komt, help het dan niet voor de voeding een beetje de druk van de borsten te halen door bijv te kolven, zodat je zoontje wat makkelijker aan kan happen? Of zachtjes in je tepel knijpen zodat die wat langer wordt? Dat was hier in het begin soms wel een oplossing in de nacht, dan had mijn zoontje door mijn volle borsten ook wat meer moeite om goed te happen. Als het nou allemaal niet werkt: gauw een lactatiekundige inschakelen!
Bij spruw moet je echt extreem hygienisch zijn, dus ik zou het nog wat sterker willen zeggen: uitkoken 10 min, en alles dagelijks of 2x daags wisselen (spuugdoekjes, beha, etc, alles dat met melk in aanraking komt) en idd heet wassen. En nog even doorbehandelen als de klachten verdwenen zijn. Succes, hoop dat dat het is en het snel helpt!
Het gaat nog niet fantastisch, maar hij drinkt in ieder geval wel weer bij me. Ik moet wel moeite doen en hem goed tegen me aan houden. De ene keer drinkt hij meer dan de andere, dan geef ik nog een half flesje afgekolfde melk na. Ik heb die creme gekocht en alles uitgekookt en geef hem nu telkens een halve ml nystatine. Met het aanhappen help ik hem zo veel mogelijk. Ik ga het nog even aankijken, ik ben in ieder geval blij dat hij het niet helemaal is verleerd! En maandag moet ik zelf voor controle naar het ziekenhuis, misschien dat ik dan meteen een afspraak met de lactatiekundige kan maken. Bedankt voor de tips