borstvoeding/kolven op het werk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Madelon84, 12 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.
    ik ben van plan bv te geven. ik ga straks 2 dagen werken, maar ik vraag me af hoe ik het moet gaan doen met kolven. ik sta alleen in een winkel, dus mijn baas zal iemand voor de tijd dat ik nodig heb om te kolven moeten laten komen (wat denk ik erg lastig gaat worden) of hij moet zelf even in de winkel staan en mij overnemen. dit doet hij weleens vaker als er iemand plotseling ziek wordt oid..
    het zijn dagen van 8 uur. is het dan voldoende om halverwege een keer te kolven of is 2 keer nodig? gelukkig woon ik niet ver van mijn werk.
    ook hebben we geen afsluitbare ruimte (ja de wc, maar die is heel klein en geen stopcontact)
    graag jullie meningen/tips/ervaring.
    groetjes madelon

2. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi Madelon,

wat goed dat je hier nu al over nadenkt!
    Kolven doe je in principe op de tijden dat je kindje anders bij jou zou drinken. Als je net gaat werken zal dit inderdaad 2 tot 3 maal tijdens werktijd zijn.

Lastig met vervanging en geen afsluitbare ruimte enzo...
    En voor wat betreft stroom. Zelf heb ik direct opladbare batterijen in mijn kolf gedaan; veel makkelijker dan een adapter...

Bedenk dat je recht hebt om 1/4 van je werkdag aan kolftijd. Binnen 8 uur is dit dus 2 uur. In die tijd mag je ook naar je kindje toe gaan om te voeden, om ergens anders te kolven of - als je werkgever het goed vindt - dat je kindje naar jou toe gebracht kan worden om te drinken.

Kolven in de auto, is dat nog een optie voor je? Met een grote sjaal om je schouders ziet niemand daar wat van. En je kolf schoonspoelen kun je op je werk doen, neem ik aan.
    Of kolven bij een andere winkel in de buurt die wel een geschikte ruimte heeft....

Het blad Borstvoeding Natuurlijk heeft in december een heel nummer besteed aan Borstvoeding en werk. Misschien vind je daar nog inspiratie. www.borstvoedingnatuurlijk.nl.

Succes!

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Je hebt als vrouw het recht om je kindje de eerste 9 maanden zelf te voeden. Je baas moet je dus daar de mogelijkheid toe geven. Door dus idd iemand te regelen om de winkel over te nemen of de winkel zelf even over te nemen.

Je mag deze 9 maanden, 25% van je werktijd gebruiken voor het voeden van je kindje, dus of naar je kindje gaan om te voeden, of je kindje naar je toe te laten komen, of te kolven voor je kindje (het zij thuis, het zij op je werk).

Een werkgever hoort een geschikte kolfruimte voor je te realiseren. En nee een wc behoord daar niet toe ;)!

Ik zelf zou best genoegen nemen het zonder speciale ruimte te doen (heb ik namelijk ook gedaan, maar had wel gewoon een grote ruimte tot mn beschikking). Verder zou ik dus wel gewoon zeggen dat je echt 2x per dag moet kolven, en voor je productie, en anders krijg je ploftieten, en anders heeft je kleine niks te drinken ;)! Je kan bijvoorbeeld eens een goed gesprek hebben met je werkgever.

Ik had het een en ander uitgeprint van de onderstaande link, misschien heb je daar wat aan? Staan rechten en plichten van werknemer/werkgever in zegmaar ;)!

Borstvoeding en werken in Nederland

Succes! Liefs, Hanneke!

4. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Ik kolf nog 3x op mijn werk. Voor je productie is het echt beter om meerdere keren op een dag te kolven.
    Verder sluit ik me aan bij de rest. Het is idd je recht om te mogen kolven of je kindje te voeden.
    Succes

5. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee!
    het zijn ook gewoon mijn rechten, maar ik heb het idee dat geen baas erop zit te wachten dat zijn werkneemster "zoveel gedoe" kost.
    ik heb namelijk ook nog een jaarcontract, dat hopelijk verlengd wordt.
    kan ik dan beter mijn kolfplannen na de verlenging bespreken?

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja das natuurlijk een risico wat je als baas neemt wanneer je jonge dames in dienst neemt ;)!

Heb je enig idee hoe je baas ertegen over staat? Anders is het misschien iets wat je pas na dat gesprek kan melden, maarja dan voelt hij zich misschien wel in zn hemd gezet zegmaar ;)! Meestal word aangeraden na de geboorte te melden dat je borstvoeding geeft en dus wil gaan kolven op het werk. Zodat alles in orde gemaakt kan worden!

Deel Deze Pagina