Hallo, Ik ben nu aan het nadenken over wat ik wil gaan doen qua voeding. Het liefst wil ik borstvoeding geven. Maar iets houdt mij tegen. Ik vind het een onprettig idee dat wanneer ik borstvoeding moet geven, er andere mensen bij zijn. Én ik zou graag voor mijn man ook willen zien dat hij de voeding kan geven. Nu las ik in de laatste WIJ dat er opzich heel makkelijk kan worden gecombineerd met kolven en borstvoeding. Ik zou graag gewoon borstvoeding willen geven maar ook kolven voor mijn man. Hoe kan je op een goede manier kolven en borstvoeding geven?! Hoe doen jullie dit?! ook bijv. als er visite is of als je weg gaat. Zo zou ik zelf bijv. nooit in een restaurant of waar dan ook borstvoeding geven. Ik ben er vrij onbekend in dus alle tips zijn welkom.
Het word aangeraden om met 4-6 weken beginnen te oefenen met flesjes. Niet eerder omdat je dan kans hebt op tepel/speen verwarring. Eigenlijk dacht ik in het begin ook wel zoals jij. Ik wilde ook zo nu en dan kolven zodat mijn man een flesje kon geven dat leek mij n.m. super. Heb het eigenlijk nooit gedaan. Mijn man had er ook geen behoefte aan. Hij deed net zo lief andere dingen met ons kindje (en die andere dingen zijn er genoeg !) Ook in het openbaar voeden leek mij niet écht prettig. Moet zeggen ook daar heb ik nu geen enkel probleem meer mee. Als je geoefend bent dan zie je er bijna niets van ! En geloof ik me ik was eerst ook aan het klooien met een hydrofiele luier over mijn kind heen zodat niemand wat kon zien Mocht je toch écht niet in het openbaar willen voeden kun je mischien voordat je weg gaat op jouw verzoek voeden zodat je kindje niet komt als jullie weg zijn. Of tijdens het winkelen een pashokje induiken en daar voeden. Als je lang weg bent en je neemt een flesje gekolfde melk mee neemt zul je natuurlijk wel last van stuwing krijgen of lekkage. Ik weet niet wat dan erger is of even voeden of met "ploftieten" lopen. De tijd zal het leren wat jij fijn vind.
Ik heb er in m'n eigen huis nooit moeite mee gehad om 'met publiek' te voeden, ongeacht wie er op bezoek waren. Buitenshuis vond ik het in het begin wel vreemd aanvoelen, maar doe dat nu ook gewoon. Ik heb een dunne deken, waarmee ik mijzelf en m'n baby bedek zodat ik niet zo pontificaal met een blote borst zit. (vooral als hij wordt afgeleid gaat-ie nogal om zich heen kijken, waardoor ik exposed ben ). En meestal kun je ook wel een aparte, rustige plek opzoeken om je kindje te voeden. Kolven zodat iemand anders (bijvoorbeeld je man) ook eens een voeding kan geven is een goed idee. Laat je echter goed adviseren over het combineren van drinken uit de borst met drinken uit een flesje - het is een heel andere techniek en baby's kunnen daarvan in de war raken. Dan willen/kunnen ze alleen nog het ene en het andere niet. Hier hebben we geoefend met een flesje vanaf een week of 5 (al heeft hij in de eerste week ook al een paar dagen gekolfde melk uit een flesje gedronken, omdat ik gelijk al tepelkloven kreeg - dus misschien kan het wel vanaf het begin). Nogmaals: laat je daarover goed adviseren! Uiteindelijk moet je gewoon kiezen wat voor jou het beste voelt, zodat jij en je kind kunnen genieten van de voedingen!
Ik heb de eerste ander halve week wel borstvoeding gegeven, maar omdat de kleine vaak aan het klooien was en er dan niet genoeg had en ik steeds meer pijn/last kreeg aan mijn borsten ben ik overgestapt op 100% kolven en geven via de fles. zo krijgt hij toch al het goed binnen. hij blij ik blij
ik paste mijn ritme zo aan dat als een voeding eraan zat te komen ik op een plaats was waar ik kon voeden. Zo heb ik ook eens in een pashokje zitten voeden, de verkoopster had ook net een kindje en snapte het helemaal. ik heb ook wel eens in het park gevoed tijdens het wandelen, je wordt er vanzelf heel handig in. ook het kolven wordt steeds makkelijker. Dit weekend het toppunt gehad...kolven op de toiletten van een kroeg hihi... Ook op verjaardagen of feestjes geen probleem, even een rustig hoekje opzoeken en gaan. Als ik bij mijn schoonouders ben ga ik niet eens ergens anders zitten. Mijn uitdaging komt aanstaande vrijdag, dan gaan we trouwen... hoe en waar ga ik voeden, live of kolven, jurk uit, hulp nodig dus... pffff, nou ik zie wel wij hebben nooit last gehad van tepel speen verwarring, gelukkig want nu krijgt hij al 2 maanden borstvoeding in flesjes op het kdv!
@laika10: ik ben ook getrouwd met een kindje aan de borst. Daarbij ben ik wel appart gaan zitten hoor. Voeden met een trouwjurk op de navel leek mij net iets té. Tip: maak er foto's van. Ik heb er ook foto's van en ben er super trots op !
Hoi, Borstvoeding geven is super! Het begin vond ik pijnlijk en daar moest ik even doorheen. Nu gaa het als een trein. Kolven vond ik in het begin ook niet leuk. Vooral weer aan het werk en dan kolven. Maar ook dat went na een paar keer en loopt nu ook goed. Voeden in het openbaar doe ik wel, maar wel altijd op een beschutte plek. Ik zit anders zelf niet rustig en vind het ook niet nodig om daar andere mensen zo mee te confronteren. Dus in een pretpark zoek ik een rustig hoekje in een rustig restaurant. Als we de stad in gaan, gaan we vaak koffie drinken bij de V&D, ook daar zijn altijd wel hoekjes te vinden met privacy. Ik dacht van te voren ook dat ik dat niet zou doen. Op den duur word ik er steeds makkelijker en praktischer in. Maar wat je ook kiest, als je er maar achter staat, is het goed!
In het begin is het ook spannend allemaal. Vond het ook eng. Ik voed liever nu apart, maar dat komt gewoon omdat hij zo snel is afgeleid. Maar het openbaar voeden doe ik steeds vaker. Zo zat ik op een bankje midden in de dierentuin pas geleden. En trots dat ik me dan voel!