Hallo Miriam en Saskia, Over 1,5 week ga ik weer aan het werk: 4 dagen per week. Mijn dochter is dan ruim 3 maanden (14 weken). Ik wil graag proberen borstvoeding te blijven geven tot ze 6 maanden is. Dit betekent dat ik moet kolven op werk. Op dit moment krijgt ze meestal 6 voedingen per dag (ze is nu 12 weken). De tijden daarvan verschillen behoorlijk, ik voed echt op verzoek. Ze gaat sinds een week naar de opvang en krijgt daar ongeveer om de 3 uur 150 ml afgekolfde melk. Meestal gaat dit helemaal op, soms drinkt ze wat minder. 's Avonds tussen 18 en 22 uur is ze erg onrustig: dan wil ze niet slapen en lijkt ze snel weer honger te hebben. Na 22 uur slaapt ze de nacht door, op soms even een speentje geven na. Het lijkt nu nog moeilijk om die laatste voeding te skippen. Maar overal lees ik dat baby's van 3 maanden naar 5 voedingen per dag moeten. Hoe komt dat in de praktijk uit? Als ik aan het werk ga, zal de eerste voeding namelijk rond 5:45 uur zijn. - Hoe zijn die 5 voedingen dan over de dag verdeeld? - Hoeveel ml afgekolfde melk zal ze dan drinken? - En: geef ik bij de ochtend- en avondvoeding(en) een borst of twee? - Ik vrees dat ik met 3 keer kolven op een werkdag niet voldoende melk kolf voor de voedingen op de opvang. Hoe pak ik dat aan? Ik hoor heel graag van jullie, fijn dat ik mijn vragen kan stellen! Groet, Linda