Hallo Shanai, Bedankt voor je berichtje. Het is wat later, daar ik met vakantie was, maar ik zal toch je vraag beantwoorden nu. Ik neem aan dat je zwanger bent en aan het nadenken over hoe je voedingen voor je kindje zullen gaan lopen. Gefeliciteerd! Wordt het je eerste kindje? Goed dat je voor borstvoeding kiest! Je kunt borstvoeding geven combineren met afkolven, waarbij je je goed moet afvragen wat je doel is. Waarom wil je combineren? Dit is belangrijk om te weten in verband met welke kolf je gaat gebruiken. Wanneer je veel voedingen gaat afkolven, heb je namelijk een andere kolf nodig, dan wanneer je af en toe eens wat afkolft, dat zul je begrijpen. Wil je vanaf dag 1 afkolven, dan is het handig dat iemand met je goed oplet dat je voldoende moedermelk gaat aanmaken, dus niet te veel, maar ook niet te weinig stimuleren, dit kan was lastig zijn. Wanneer je wilt combineren omdat je al snel weer van je kindje weg zal gaan (werk, studie, noem maar op) dan kun je bijvoorbeeld de eerste 2,3 weken aan de borst voeden, zodat je kindje goed leert drinken en jij voldoende moedermelk aanmaakt (ook voor de langere duur) en dan daarna beginnen met oefenen met drinken uit een flesje en afkolven. Ik hoor graag of ik je nadere uitleg kan geven, het is voor mij makkelijker om te weten vanuit welk oogpunt je wilt combineren, om zo een beter gerichter advies te kunnen geven. Mail gerust als ik meer voor je kan betekenen! Hartelijke groet, Heidi Margit