Vanaf deze week begin ik borstvoeding te kolven.. Dit zodat wanneer ik een keer weg ben, mijn partner de voeding over kan nemen... Nu vraag ik me alleen af of ik de voedingen bij elkaar mag doen.. En hoeveel voedingen je bij elkaar mag doen... Rond 12 uur, wanneer Mikayla de eerste voeding krijgt pakt ze vaak één borst en kolf ik de andere borst voor 10 minuten.. Zo ook met de voeding van 3 uur en de voeding van 6 uur.. Ik had al gelezen dat je deze voedingen eerst afzonderlijk van elkaar moet koelen voordat je ze bij elkaar in een flesje doet... Maar kan ik nu ook nog melk van de volgende dag hierbij doen? Of alleen melk van dezelfde dag? Want ik kolf nu nog niet genoeg (op een dag) voor een flesje vol... Groetjes misspiggle
Hallo Clarissa, Je vraagt of je melkbij elkaar kunt doen. Wat je schrijft klopt wel. Je kunt de beetjes verzamelen en die aan het eind van de dag samenvoegen. Het beste is om de voeding eerst op dezelfde temperatuur te hebben. Als je alles in de koelkast bewaard, dan eerst alles op die temperatuur. Tja en dan 24 uur. In de praktijk hebben we het over alle voedingen die je op 1 dag kolft......als je eind van de middag kolft en dan de volgende morgen vroeg nog eens dan kan dat best bij elkaar. Het gaat erom dat je de melk niet te lang op koelkast temp laat voor dat je er iets anders mee doet. Melk in de KK kan 5 dagen worden bewaard. Als je nu (even een extreem voorbeeld) een beetje op dag 1 kolft en op dag 5 en dag bij elkaar doet, dan kan je niet ineens alles nog eens 5 dagen bewaren. Daarom is het handig om melk van dezelfde dag bij elkaar te stoppen en niet van meerdere dagen. Je kan ook kleine porties bewaren en uit de koelkast/vriezer halen hoeveel je nodig hebt, Dan is het ook niet meteen zonde als het flesje niet helemaal leeg gaat. Als je de melk nog wilt invriezen dan is het goed om dat zo snel mogelijk te doen. Je mag de bewaartijden niet optellen. Dus niet eerst 5 dagen in de KK en dan invriezen. Lees meer over afkolven en bewaren op: http://www.borstvoeding.com/kolvenenwer ... rmelk.html Of download de folder nummer 8 op de site van http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/ onder het kopje brochures. Succes Ilse
Bedankt Ilse, voor je antwoord... Heb ik toch nog een vraag over de ingevroren melk.. Ik vries nu dus op het moment kleine beetjes in, omdat ik nog moet wennen aan het kolven.. Kan ik van deze kleine beetjes dan wel weer één voeding maken? Dus als ze ontdooit zijn dat ik het dan bij elkaar doe of mag dat ook niet? Groetjes misspiggle
Ja hoor, je kunt de bevroren beetjes naar gelang hoeveel kje nodig hebt bij elkaar doen. Dat is juist erg handig omdat je dan makkelijk een heel klein beetje erbij kan ontdooien als Mikayla ineens meer wil drinken als dat jij had voorzien. Ook kan je dan makkelijk een paar kleine porties bij de oppas in de vriezer leggen voor het geval dat. Geen probleem dus. Wel evne letten op de kolfdatum. Als je veel melk van nu over 4 maanden geeft dan is de behoefte veranderd. Dan kan het zijn dat er ineens een ander volume gedronken wordt dan met de live voedingen. Snap je het nog? Ilse
Ja, het is mij helemaal duidelijk.. Dan kan ik dus nu rustig door blijven 'oefenen' met kolven... En dat per dag invriezen... Bedankt Ilse voor je snelle reacties... Ik weet nu hoe het werkt Groetjes misspiggle
Succes met melk sprokkelen, geniet nog even van het mooie weer, de vrije dagen en van elkaar. Groetjes Ilse