Na 6 maanden volledige BV afbouwen naar 2 voedingen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by oogappel, Aug 1, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    Hoi hoi,
    Ik heb even een vraagje...
    Noa is nu bijna 4 maanden, het duurt nog eventjes hoor...maar ik zit te denken wanneer te 'stoppen' met borstvoeding

Ik wil heel graag en daar ga ik ook voor volledige borstvoeding geven tot 6 maanden, daarna heb ik zelf voor ogen om de ochtend en de avond nog wel te geven...

Maar hoe ga ik dat aanpakken?
    Graag jou advies, of loop ik nu erg op de zaken vooruit.
    Ik wil er gewoon rekening meehouden ook al kan ik wel een brok in mijn keel krijgen bij de gedachten om te stoppen...tis zo fijn met die kleine meid!

Noa was bij 3,5 maanden 65 cm en 6400 gram.

Ik hoor het graag van je!

doeg doeg

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Oogappel,

Ik zal je vraag beantwoorden. Maar wat lees ik een tweestrijd in jou berichtje.

Heel rationeel zeg je, met 6 maanden wil ik afbouwen naar 2 voedingen. Emotioneel zeg je, dat plan ik nu wel maar eigenlijk wil ik dat helemaal niet echt.

Als je straks wilt afbouwen is het goed om daar de tijd voor te nemen. Een productie die goed op gang is is niet met een paar dagen weg. Reken op ongeveer 5-7 dagen voor je 1 voedingsmoment hebt afgebouwd. Begin met het laten vallen van de minst makkelijk lopende voeding. Meestal de voeding eind van de middag. er zal stuwing ontstaan, deze is nodig om je lijf het teken te geven dat er gestopt moet worden met de aanmaak. Je kan, wanneer het te vervelend wordt even de spanning eraf kolven. Niet helemaal leeg natuurlijk.

Je zal merken dat je na een paar dagen zonder last te krijgen de tijd kan overbruggen van de ene naar de andere voeding zonder last te krijgen. Als je zover bent bouw je een volgend voedingsmoment af. Wel altijd om en om. Dus niet de voeding direct voor of na de reeds afgebouwde voeding.

Wanneer de voedingen minder worden zal het afbouwen ook sneller gaan. Uiteindelijk heb je alleen nog de avond en ochtend voeding over.

Ik proef veel twijfel in je vraag.
    Heb je een bepaalde reden om af te bouwen met 6 maanden? Of is het meer omdat je zegt, ik wil 6 mnd voeden en daarna moet je dus wat anders.

MIjn ervaring is (ik stelde mezelf dezelfde grens) dat toen het werkelijk 6 mnd werd, alles net zo makkelijk en soepel verliep. Het voeden ging tussendoor. Koste geen moeite of tijd. Kon overal. We gingen overal heen, luier mee en gaan als het ware.

Je kan het voeden met 6 mnd ook niet meer vergelijken met nu. Het wordt anders. Met 6 mnd kan je ook beginnen met bijvoeding. Wennen aan ander voedsel. Eerst oefenen, later naast de borst en nog weer later in plaats van een borst of samen met een borst. Geleidelijk wordt dus de voeding op een natuurlijke manier na de 6 mnd al wat afgebouwt. Met als voordeel dat als je kleine Noa eens niet lekker in het velletje zit er wel BV is. Dat geeft troost en zorgt voor een snel herstel en je hoeft je geen zorgen te maken over even minder eten wat BV is en blijft altijd perfecte voeding ook na 6 mnd. Er is ook geen noodzaak om na 6 mnd ineens opvolg melk te moeten geven. MM past zich altijd aan aan de behoefte en leeftijd van je kind. Zo zal wanneer je kindje meer mobiel wordt (gaat kruipen, lopen) ook steeds meer antistoffen in de melk gaan zitten om beter te kunnen beschermen tegen de vreemde stoffen die ze gaan opdoen.

Afijn, veel voordelen.

MIjn advies, luister naar je gevoel. Als het niet goed voelt is er geen enkele reden om te stoppen. Je kan voeden zolang jullie er beiden nog plezier aan beleven. Stoppen kan altijd nog. eenmaal gestopt en met spijt weer opbouwen is veel moeilijker.

Het is overigens niet raar om langer dan 6 mnd te voeden. De WHO geeft niet voor niets wereldwijd het advies dat voor kindjes tot 2 jr BV de beste voeding is......... (Wat niet wil zeggen dat je direct ook zo lang moet voeden hoor)

Afijn, ga nu gewoon lekker genieten. Laat de tijd komen zoals hij komt. Je kan altijd je grenzen verleggen.

Succes

Ilse

Share This Page