Hallo allemaal! Zondagochtend om 2:16 is onze zoon geboren en we zijn sinds vanochtend thuis. Alles gaat goed met ons! Nu is vandaag onze kraamhulp geweest, en ik vind het een beetje moeilijk. Ze weet veel te vertellen en is theoretisch onderbouwd, ze is lief en kletst gezellig. Maar.. Het voelt niet zo goed. Ik heb nu al last van flinke kraamtranen en wat onzekerheden. Het ziekenhuis raadde mij aan om te bellen dat ik een oudere ervaren hulp nodig had. Ik kan me niet uiten bij haar. Ze heeft vandaag vooral zitten schrijven in het kraamboek en toen ik om 14:00 nog niks had gegeten na het ontbijt ben ik zelf maar wat gaan pakken. Moet ik even met het bureau bellen, of zo laten gaan? Zie er nu al tegenop dat ze er nog de hele week is. Dankjulliewel!
Als het niet goed voelt: ja Je doet het voor jezelf en hoeft haar niet te vriend te houden oid Het kan ook zijn dat je even aan elkaar moet wennen... Sowieso kan je haar ook feedback geven en smiddags vragen of ze de lunch kan klaarmaken, toch?
Als ik jou was, zou ik bellen. Je wilt straks terugkijken op een leuke kraamweek en als deze kraam jou daar niet in kan helpen met je onzekerheden dan blijf je misschien met vragen zitten. Mij was ook een ervaren kraam belooft en toen ik haar belde klonk ze superjong. Ze was ook jong, maar wel zo ontzettend goed! Mij werd gezegd ook te bellen als je het niet goed vond gaan of als het niet klikte. Je kunt bellen, je probleem voorleggen en je kraam nog een kans geven en het even aankijken. In ieder geval heel erg gefeliciteerd! Doe wat het beste voelt voor jezelf!
Doorgaans worden de eerste dag afspraken met jullie gemaakt over hoe jullie de kraamweek voor je zien, hoe het reilt en zeilt bij jullie ed. Dus overleg morgen met haar dat je haar graag andere dingen ziet doen. Geef haar de kans het goed naar jullie wens te doen binnen de richtlijnen. Wie weet hoe de dag dan verder is. Anders kun je altijd nig zeggen/ bellen dat het niet klikt of conform verwachtingen is.
Wij hebben precies zo'n zelfde ervaring helaas. Ik heb niet gebeld, was er helemaal klaar mee. Maar achteraf had ik daar spijt van. Ks gehad en door slechte ( eigenlijk geen..) hulp veel te veel gedaan de eerste week. Wond open gesprongen, en eigenlijk een vervelende kraamtijd. Dus idd gewoon bellen meis. Sterkte en hoop dat je ondanks dit toch kunt genieten!
Ik zou gewoon bellen. Het gaat om jouw kraamweek. En je moet daar kunnen van genieten in hoeverre dat kan met de lichamelijke ongemakken en kraamtranen. Je moet niet nog eens extra last van een kraamhulp hebben.
Ik zou zelf eerst duidelijk maken wat je zelf van je kraamtijd verwacht. Als jij elke dag lunch op bed verwacht, zou ik dat dus zeggen. Ik heb bij de eerste geen kraamzorg gehad vanwege zieke, te vroeg geboren baby die nog een tijd in het ziekenhuis lag. Bij de tweeling wel een kleine week. Was leuke vrouw die haar werk goed deed. Natuurlijk konden er dingen anders, maar ach, zij is ook niet perfect. Zo ben ik zelf best wel van de protocollen en regeltjes. Zij was wat ouder en best makkelijk. Ik liet snel merken dat ik graag de regeltjes opvolg bij die kleintjes met bepaalde dingen en zij paste zich daaraan aan. Daardoor kreeg ik ook weer een beter gevoel bij haar. Ik wil niet zeggen dat je niet moet bellen, hoor. Maar wilde gewoon mijn ervaring delen. Mijn gevoel was ook eerst een beetje 'mwah' over haar, maar toen ik duidelijk maakte wat ik verwachtte en wilde en haar de kans gaf, veranderde mijn gevoel ook.
Als het niet klikt of het vertrouwen is er niet, mag je om iemand anders vragen en dat moet je zeker doen. Deze tijd kun je niet meer over doen. Daarbij, als het vertrouwen er niet is, is er ook geen gezonde situatie. Voor beide partijen is dat dan beter. Zelf werk ik op verloskunde in het ziekenhuis, een groot team en wij verwachten ook niet dat het met iedereen klikt. Je hoeft ook niet enorm te klagen over deze kraamverzorgster bij het bureau als ze verder geen fouten of iets maakt. Maar vertrouwen en klik mag je zeker verwachten bij zo'n intiem en belangrijk moment in je leven. Ze loopt in jouw huis rond en dat moet veilig voelen.
Bedankt voor jullie reacties! Had gisteren besloten niet meer te bellen, vond het zo fair om haar nog een kans te geven. Ging allemaal redelijk tot dat er net een "collega" voor de deur stond die "even kwam meekijken". Bleek kwaliteitscontrole te zijn. Toevallig stapte de verloskundige ook binnen en ze voelde allemaal dat het niet goed zat. Ik krijg een nieuwe hulp! De opluchting is groot!