borstvoeding komt nu pas op gang

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door deirdre, 28 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deirdre

    deirdre Actief lid

    18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    hoi iedereen ,
    mijn zoontje is nu een goeie 2 weken oud .
    ik wou borstvoeding geven.
    maar omdat het niet op gang kwam en mijn zoontje echt iets moest beginnen eten ben ik overgestapt toen op flesvoeding.
    Het was fijn hem te zien eten.
    Enkele dagen na de overstap op flesvoeding merkte ik dat mijn borsten lekten .

    Ik zit er nu wel een beetje mee. nu ik ben overgestapt op flesvoeding ...zou ik nog met borstvoeding kunnen beginnen ?
    zou ik flesvoeding en borstvoeding kunnen combineren of kan dit helemaal niet ?
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Wat gaf je het idee dat de borsrvoeding niet op gang kwam?
     
  3. deirdre

    deirdre Actief lid

    18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    hebben kolfapparaat van difrax geprobeerd . volgens de kraamzorg was die niet goed voor mij . erna de medela gehuurd en de attributen moeten aankopen ervoor . alsook passende schalen . maar er kwam na meermaals kolven niks eruit .
    ook tepelhoedje geprobeerd maar dat vond mijn zoontje niks ( een fopspeen vind ie ook niks).
    het aanleggen ging wel redelijk. maar mijn borsten zijn te groot . de kraamzorg merkte ook op dat ik het moeilijk had met mijn borst op een goede hoogte te houden.
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    #4 Zoe123, 28 jun 2018
    Laatst bewerkt: 28 jun 2018
    Als ik je verhaal lees, is het vrij duidelijk.
    Wat een slechte begeleiding en gebrek aan kennis...
    Als je, om wat voor reden dan ook, kolvend de borstvoeding op gang moet brengen, kan dat prima gaan. Het kan echter ook zomaar meerdere dagen duren voordat er uberhaupt iets gebeurd.Maar ook als je gewoon je kind aan de borst hebt, kan de snelheid varieren. Sommige borsten gaan meteen enthousiast aan de slag. Anderen hebben meer tijd nodig. Goed voorbeeld, na een keizersnee duurt het ook vaak langer, 3/4 dagen.
    Kolven is dan die eersfe dagen niet om voeding te produceren ( dus dan komt er geen of weinig melk uit, wellicht alleen wat colostrum), maar puur om te stimuleren, je borsten te laten weten: toe maar!
    Een paar keer kolven zegt niets over het wel of niet slagen van de borstvoeding en het wel of niet hebben van melk..

    Voeden met grote borsten kan een behoorlijke uitdaging zijn, dat weet ik van een aantal mama’s op dit forum. Maar te grote borsten? Nee. De kraamhulp hoort je te helpen met het vinden van een prettige en juiste manier van aanleggen.
    @Kache , jij bent expert toch?

    Wil je echt zelf gaan voeden? Natuurlijk kan dat. Je hebt zeker weten voldoende melk.
    Maar door de moeilijke start, een baby die nu gewend is om uit een fles te drinken, een productie die op gang gebracht moet worden,en het feit dat je wel zit met een paar borsten die een uitdaging zijn,
    heb je echt hulp nodig. Hulp die je eigenlijk meteen al had moeten krijgen.
    Een lactatiekundige (de professional op het gebied van borstvoeding) kan je helpen met aanleggen, kijken hoe het er voor staat qua voedingen, jou begeleiden.

    https://www.nvlborstvoeding.nl/

    Het is het zeker waard, borstvoeding geven is, als het eenmaal loopt, superfijn en makkelijk!
     
  5. deirdre

    deirdre Actief lid

    18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    ik vond eigenlijk wel op dat moment dat ik hulp heb gehad van de kraamzorg . het begin was minder . kregen op de dag dat ik bevallen was iemand van de kraamzorg die het zou opstarten voor die avond. toen ze mijn zoontje wou aanleggen voelde dat erg pusherig . ze duwde hem zowat in mijn borst. hij begon te huilen en toen zei ze dingen als : kijk eens wat een lekkere tepel mama heeft .
    beetje erg raar . maar goed . de volgende dag kreeg ik iemand anders . zij hielp me wel op weg. keek mee. ik kreeg met de difrax wel een doorzichtige vloeistof eruit . maar de schalen waren te klein volgens haar. ze wou dat ik de medela zou huren . die scheen beter te zijn voor me . met de grootste schalen .
    daar kwam bij het kolven niks uit .
    mijn zoontje moest wel gaan eten. vandaar dus na 2 dagen overgeschakeld naar flesvoeding omdat ie aan de 7 procent zat wat ie van gewicht minder woog dan bij de geboorte.

    ik had voordien gevraagd bij de intake van de kraamzorg of het een idee was om te gaan kolven een week voor de uitgerekende datum. dat was niet nodig zei ze.
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Mmm... wat een slechte begeleiding. Jammer.

    Hier is zoon ook ruim 8% afgevallen, maar ik heb geen kolf of bijvoeding gezien. Ik hoorde hem slikken, dus mocht het nog een dag proberen en toen was hij aangekomen.
    Dochter dronk direct goed, ook wel afgevallen, maar nu is ze bijna 7 maand en heb nog steeds niet gekolfd. Ze heeft dus nog nooit uit een flesje gedronken.

    Maar Relacteren is zeker mogelijk. Het zal niet makkelijk zijn en veel tijd en moeite kosten. Maar kan het zeker waard zijn.
    Als je wilt gaan relacteren kun je het beste contact opnemen met een lactatiekundige ibclc. En samen met haar een plan van aanpak maken.
    Dit zal inhouden dat je elke twee uur overdag en in de nacht elke 3-4 uur moet kolven.
    Verder zoveel mogelijk aanleggen en zodra je productie op gang komt de flesjes moet gaan minderen. Dus voeden-kolven-flesje.
    Een borstvoedingshulpset kan een goed hulpmiddel zijn.
     
  7. deirdre

    deirdre Actief lid

    18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    hier flesvoeding gehaald toen duidelijk was dat hij aan die 7 procent zat en moest bijvoeren met een spuitje (zonder naald)
    dat was eerst 10 ml per voeding . dag erna 20ml per voeding bijvoeren. erna overgestapt op volledige flesvoeding .
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Bijvoeden hoeft ook geen punt te zijn! Mijn oudste was wat prematuur (36 weken maar vooral in haar drinkgedrag moeite aan de borst) dus toen mijn voeding niet meteen op gang kwam, via fingerfeeding wat kunstvoeding bijgegeven totdat ze sterker werd en ik zelf voldoende kon kolven.
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh jeetje, wat een slecht advies heb jij gekregen. Daar word ik altijd zo boos van...

    Met grote borsten kan je prima voeden. Gewoon je weg wat zoeken. Dat was hier ook nodig. Biological nurturing kan. Rugbyhouding werkte hier het beste. Maar ik Madonna kon, mits wat gepuzzel met kussens. Een goede kraamhulp hoort daarin te helpen, niet te zeggen dat het niet kan.

    Maar op je vraag: ja natuurlijk kan je het nog proberen. Het enige relevante advies is dan: aanleggen! Ga een dag naakt met een naakte baby in bed liggen en ontdek samen bv. En om je beter op weg te helpen: zoek een goede lk.
     

Deel Deze Pagina