Ik kolf al 5 weken en sinds 2 weken loopt het steeds iets terug. In het begin had ik heel veel melk maar het wordt steeds minder terwijl ik best vaak op een dag kolf en goed eet en drink. Soms heb ik een moment dat er wat meer uitkomt maar echt veel is het dan ook niet. En hoe vaker ik kolf hoe minder er juist uitkomt. Heb al veel geprobeerd om de productie op gang te houden maar soms komt er nauwelijks iets uit en moet ik geluk hebben als ik genoeg voor een voeding heb Soms doe ik er 3 keer een kwartier(heb dan altijd even pauze tussen het kolven door) over met kolven om ongeveer 120 ml eruit te krijgen.. Ik word er wel gestrest van want wil zo graag borstvoeding geven en als ik dan zie dat er met moeite zo weinig uitkomt weet ik niet hoe het zal moeten als mijn kindje meer gaat drinken. Komt dit vaker voor en is de bv nog op gang te brengen of zal ik toch echt bijvoeding moeten geven wat ik liever niet wil..
Ik had hier ook last mee. Bij mij is het ook niet gelukt om het op peil te krijgen. Maar dat kwam ook mee, omdat ik fysiek niet fit was. En omdat mijn jochie heel hongerig was. Tips die ik meekreeg (en wel iets deden): - vaak kolven, maar niet te lang. Dus liever 10 minuten, en dan beetjes. Zie het als regeldagen, dan komt een baby ook een dag of 2 heel vaak voor weinig drinken. Daarna is de productie vaak opgekrikt. - kolf evt ook in de nacht. Dan is de productie vaak goed. En hoe minder uren tussen het kolven, hoe beter. - bel een lactatiekundige voor advies. - Er is een neusspray om de TSR (toeschietreflex op gang te helpen) en nog andere medicatie om de productie te verhogen. Maar medicatie was voor mij een stap tever.
Dankje voor je reactie. Een lactatiekundige had ik 2 weken geleden gebeld en ze zei idd ook vaak kolven. Maar ik kolf om de 3 uur en ook 's nachts om de 3 uur en er komt nog heel weinig uit.. Het gekke is als ik iets langer niet kolf komt er daarna juist iets meer. Die neusspray had ik ook over gelezen maar daar twijfel ik nog over. De lactatiekundige zei ook dat ik genoeg rust moet nemen maar daar heb ik bijna geen tijd voor, heb veel te doen en kan niet elke middag een paar uur slapen.
Om de 3 uur is eigenlijk nog niet eens helemaal genoeg. Zo voelt het wel, maar een echte baby kan best elke 2, of zelfs elk uur komen op een regeldag. Dat zou je dan 1a2 dagen vol moeten houden. Bijvoorbeeld komend weekend als papa de kleine de fles kan geven. 's nachts kan het best wel om de 3 uur dan, anders val je natuurlijk om van de slaap. Dat je iets meer melk hebt als er langer pauze tussen zit is niet raar. Er kan ook meer melk aangemaakt worden in die tijd. Het heeft alleen geen effect voor de productie. Dus liever vaak kleine beetjes voor 2 dagen. en daarna weer meer tijd ertussen laten. (ik heb na mijn mislukte poging veel gelezen om te zorgen dat het bij een evt nr 2 beter zou gaan, vandaar dat ik dit durf te tikken
Ik kreeg nooit wat gekolft! Maar zodra mijn kindjes zelf bij mij dronken, ging het als een speer. Maar ja vond het wel af en toe handig dat papa ook een flesje kon geven. Bij mij was het dus zo, dat ik mijn knop niet kon omschakelen omdat er geen gevoel bij kwam kijken. Dus tip gekregen dat ik een foto van mijn baby bij moest houden om te kolven. Ook dit hielp niet. Als laatste heb ik toen die neusspray gekregen, maar dat hielp dus ook niet. Dus ben ik gestopt met kolven. Maar uit jouw verhaal lijkt mij dat bij jou niet het geval, omdat jij daarvoor wel goed kon kolven? Je geeft wel aan dat je er stress van krijgt. Onbewust ben je er misschien toch teveel mee bezig en daar kan de voeding ook van teruglopen. Ook kwa voeding, je moet gezond en goed blijven eten, wil jij je voeding op peil kunnen blijven houden. Succes
Clusterkolven kan een oplossing zijn. Dan ga je op een periode van bvb. 3 uur tijd elk half uur of zelfs elk kwartier enkele minuutjes dubbelzijdig kolven. Je kolft de tsr op gang, wacht tot het stromen stopt en zet je kolf weer even opzij. De kolf en de flesjes blijven staan tot de volgende kolfbeurt, afgedekt met een schone doek. De verse melk kan je bij bewaring op kamertemperatuur nog tot 6u na het kolven geven. Doe dit eventueel meerdere malen per etmaal. Zo boots je een regeldag na en dat merk je echt wel in je productie. Gewoon om de 3 uur kolven is onvoldoende voor deze leeftijd, en zeker als je wil opkrikken. Langere pauzes laten iets meer tijd voor je borsten om "voller" te komen, maar dat remt juist de productie omdat er dan dus minder (frequent) vraag is. Veel succes! Je zal je enkele dagen echt volledig moeten geven om daarna de vruchten te plukken. En zulke opkrik-dagen zal je geregeld moeten inlassen, bij elk groeispurtje van je kindje (dat zou die aan de borst zelf regelen).
Bedankt voor de reacties @Mamamaya: dat lijkt me best veel om te kolven, maar dat moet af en toe een dagje op die manier of elke dag zo? Hij drinkt nu 130(en dan kolf ik dat niet in 1 keer eruit), maar meer krijg ik er echt niet uit dus hoop dat dat genoeg is voor hem. @Mama van 3 bengels: Ik heb hem in het begin wel zelf gevoed maar dat ging niet goed en ik vond het ook niet meer prettig omdat het zo moeilijk ging en was opgelucht dat ik kon gaan kolven. Het ging de eerste 2 weken heel goed en had genoeg melk maar op een gegeven moment is het ineens veel minder geworden en het blijft een beetje zo door gaan. En ik eet en drink voor de rest goed en neem genoeg vitaminen. Dus ik weet niet waar het aan ligt.
Kan wel kloppen dat het eerst wel goed ging. De eerste 2 à 3 weken is melkproductie nog heel erg hormonaal geregeld. Veel mama's hebben dan veel melk, stuwing, opgezette borsten, lekken... maar dat reguleert zich en stabiliseert zich dan later naargelang er vraag is (evenwicht vraag en aanbod). Clusterkolven hoeft zeker niet élke dag, gewoon af en toe een dagje ertussen (of twee, als het nodig is). Het is om je borsten duidelijk aan te geven dat er meer vraag is, dat er dus meer productie moet komen. Als 't goed is, reageren je borsten binnen de paar dagen op zo'n impulsen (varieert, bij sommige vrouwen al op 1 dag, anderen hebben meer tijd nodig, zal je moeten uitvissen). Of wat je hebt genoeg is? Tja, je geeft wat je hebt en normaal als 't wat weinig is, zal hij vlugger weer om een voeding vragen en dan kan je dus ook vlugger (dan de 3 uur) kolven. Kolven op verzoek heet dat, en dat werkt - naar ik hoor - ook behoorlijk goed bij veel mama's. Voltijds kolven is geen evidentie, een borst reageert normaal gezien beter op een baby aan de borst (logisch en menselijk). Je hebt dus voor die taak echt een goeie kolf nodig. Weet niet of je dat hebt? Om meer goeie tips te krijgen, kan ik je het borstvoedingsforum.nl aanraden. Daar kan je rekenen op antwoorden van lactatiekundigen en ervaringsdeskundigen. Met hun advies kan je meteen aan de slag. 'k Vind het in elk geval knap dat je dit wil doen voor je kindje! Weet waarover ik spreek, heb zelf de eerste 3 weken voltijds gekolfd en was zooooo blij eens ik mijn (premature) dochter aan de borst had... Ineens ging alles veel vlotter. Jammer dat dat bij jou blijkbaar niet zo wil lukken. Misschien wil je het nog weleens proberen met professionele hulp (kan je dan ook vinden via dat forum)?
MamaMaya: Dankje voor je bericht. In het begin had ik inderdaad last van stuwing en lekken. Dat is op een gegeven moment weggegaan. Het valt me ook op dat hij vaak eerder wakker wordt voor een voeding, eerst sliep hij nog wel eens langer door maar nu niet meer. Misschien toch dat hij meer nodig heeft. Ik zit zo met die schema's in mn hoofd van om de 3 uur en zoveel moet hij drinken(zei de kraamhulp) Ik heb een dubbele Ameda elektrische kolf, ik vind het wel een fijne kolf. Aan de borst ging echt niet, hij kon een tepel niet goed pakken van een borst en bij de andere leek het goed te gaan maar dronk hij niet maar sabbelde meer. Het aanleggen ging echt niet, heb het elke keer weer geprobeerd maar werd er ook gestresst van dat het niet lukte en was blij dat ik het af kon kolven. Ik ga dat clusterkolven maar proberen en hoop dat de productie dan beter wordt. Ik vind bv het beste voor mn kindje en hoop dat ik het nog lang kan geven. Maar omdat het nu minder gaat zat ik zelfs te denken aan kv en dat vind ik niet een fijn idee. De voeding zal ook wel goed zijn maar ik wil het liefst bv geven.
Prima kolf, daarmee moet het lukken. Succes met clusterkolven! Ik hoop van ganser harte dat het oplevert!!!
Als je alles kolft, dan is het nu waarschijnlijk tijd om regeldagen in te lassen. Om de 2 uur kolven, tot je productie omhoog gegaan is. Clusterkolven is ook al genoemd, en wat ook werkt is wat ze vaak 'powerkolven' noemen, elk uur 10 minuutjes. Het is een kwestie van aanvoelen wat bij je past. Iets anders is dat kinderen die bij de bevalling slecht aanhappen na een paar weken dit vaak wel kunnen. Ze groeien, de vorm van het mondje verandert wat, ze worden wat sterker, en dan kunnen ze soms opeens wel goed aan de borst drinken. Vooral omdat de wangzakjes (die zijn heel belangrijk bij een goede drinktechniek) wat gevulder raken. Mijn tip is dan ook om elke dag toch proberen aan te leggen voor je een fles geeft en kijken hoe je kind het oppikt. Pakt je kind de borst, investeer dan in een lactatiekundige om mee te kijken en de techniek te verbeteren. En verder: ECHT RUST NEMEN!!! Als je kind deze leeftijd heeft ben jij nog volop aan het herstellen van de bevalling. Je zou nu eigenlijk overdag moeten gaan liggen op momenten dat je kindje slaapt. Je kraamtijd duurt 10-12 weken! Er kan werkelijk NIETS op de wereld zijn op dit moment dat belangrijker is dan de rust en het welzijn van jou en je kind. Je MAG het nu niet druk hebben met andere dingen dan je eigen herstel en je kind! Zijn er wel dingen die je belangrijk vindt, besteed die dan uit of stel ze uit. Ben nu misschien een beetje aan het preken, maar echt, als je niet over een jaar flat out burnt out wilt zijn moet je NU jezelf alle rust van de wereld gunnen!
Bedankt voor je reactie, ik wil vandaag beginnen met extra kolven, ben benieuwd hoe het gaat. Ik had hem laatst ook nog een keer geprobeerd aan te leggen maar ik ben nu ook al zo gewend aan de fles geven.. Met de rust is wel moeilijker omdat ik veel te doen heb op een dag. Hij slaapt ook niet altijd 's middags, soms heel goed en soms ben ik een tijdje bezig met hem in slaap te krijgen. Op de momenten dat hij slaapt ga ik vaak schoonmaken, opruimen enz. anders kom ik daar niet meer aan toe. Meestal blijf ik 's ochtends nog even wat langer liggen.
Ik heb mijn dochter helaas nooit aan de borst gekregen en kolf dus al 5 maanden fulltime voor haar. Ik heb ook enorme ups en downs gehad, werd er helemaal moedeloos van. Toen ik al het andere geprobeerd had (en dan bedoel ik ook echt AL het andere) en het liep nog steeds terug, ben ik domperidon gaan slikken. Ik heb hierover overlegd met lactatiedeskundige en met de KA van mijn dochter. Alletwee verzekerden ze me dat het echt absoluut geen kwaad kon. Ben normaal niet van de medicijnen, maar beschouwde dit als laatste redmiddel. Nou en of het werkte! Ik kolfde ineens anderhalve liter per dag! Heb nu dus ook zo'n 15 liter in de vriezer liggen . Heb 3 weken lang 2 pilletjes per dag geslikt en daarna afgebouwd. De productie blijft goed en al zou het even wat minder worden, heb ik altijd de vriezer achter de hand. Dus als je echt AL (ik benadruk het nogmaals) het andere hebt geprobeerd, is dit misschien nog een optie voor je. succes! xx