Momenteel maak ik me zorgen om mijn melkproductie Ik heb het idee dat die nogal is teruggelopen. Mijn dochtertje drinkt graag aan de borst, maar is sinds een paar dagen erg ongedurig en ik denk dat dit komt doordat ik minder heb. Sinds eergisteren heeft ze ook behoorlijk droge luiers en daar maak ik me zorgen om, zeker met dit warme weer. Vandaag was er zo'n gebrek aan zware plasluiers (wel had ze twee flinke poepbroeken, wel dunne poep), dat ik haar -na een voeding- zelfs lauwwarm water heb gegeven om ervoor te zorgen dat ze genoeg vocht binnenkrijgt. Ook heb ik vandaag gekolfd en tot mijn schrik kreeg ik er per borst maar 30 cc uit! Voorheen kolfde ik met gemak 130 cc in totaal per keer. Mijn dochtertje is wel vrolijk en huilt niet meer dan anders. Ze slaapt sinds een week wel veel langer door, waardoor ze de avondvoeding al overslaat. Maar overdag leg ik haar om de 2,5 uur aan, dus dat zou mijn productie toch goed op gang moeten houden...? Herkent iemand dit? Kan de borstvoeding ineens zo drastisch teruglopen? Liefs, Lonit
Jouw borstvoeding loopt niet zomaar terug als je gewoon regelmatig aan blijft leggen, dat ten eerste! Sinds eergisteren is het ook bizar warm weer he! Baby's zweten net zo hard als volwassenen! Bij dunne poep gaat ook veel vocht verloren. Ontlasting onttrekt vocht aan het lichaam. Als je baby dunne ontlasting hebt, kan je minder plasluiers zien! En dan even dit: als je ander vocht gaat geven dan moedermelk zal je productie wel terug kunnen lopen. Jouw baby heeft er veel meer aan dat je even wat vaker aanlegt. De samenstelling van jouw melk speelt in op de behoeftes van je baby, extra vocht wordt onder de 6 maanden gezien als bijvoeding, ook water! Misschien is dat toeval. Als je problemen houdt met kolven hoeft dat niet te zeggen dat je weinig productie hebt! Ik kolf alleen in nood en dan ook heel slecht. Daar heb ik een speciale neusspray voor op basis van oxytocine die ervoor zorgt dat er een goede toeschietreflex komt en dan kolf ik normale porties. Jij geeft nog maar zo kort borstvoeding dat je productie nog lang niet gestabiliseerd is, dat komt pas rond de 9 maanden. Het is eigenlijk heel onnatuurlijk dat jonge baby's langer dan 4 uur tussen voedingen laten. Als jouw baby'tje wat moeite heeft zich zelf te melden, zal je zelf even de klok in de gaten moeten houden. Zeker met dit weer moet ze wel voldoende melk bij jou drinken! Hou het even goed in de gaten; niet panikeren, even wat vaker aanleggen en geen water meer geven! Succes!
Dank je voor je reactie, zogelukkig. Dit stelt me wel iets gerust. Misschien een heel domme vraag, maar in reactie op wat jij zegt over dat het onnatuurlijk is dat een baby niet meer elke 4 uur komt: er zijn toch wel meer babies van 3 maanden die alleen borstvoeding krijgen en al behoorlijk doorslapen...? Of is dat echt zo uitzonderlijk? Ik maak mijn dochtertje namelijk nooit zelf wakker voor een voeding, ik wacht altijd tot ze er zelf om 'vraagt'. Vanuit de gedachte dat een baby in principe goed zijn/haar behoeften kan aangeven, zeker waar het eten betreft (en mijn dochtertje is behoorlijk gulzig) Ik vroeg me inderdaad wel af of het goed is dat ze 's avonds/'s nachts minder drinkt, maar had tegelijkertijd zoiets van: blijkbaar kan ze zonder omdat de behoefte minder is. Maar is dit dan een onjuiste redenering...? Vandaag is ze bijvoorbeeld om 8:15 uur naar bed gegaan; het is nu 00:23 en ze slaapt nog steeds. Als ik haar niet wakker maak, komt ze vermoedelijk rond een uur of drie pas. Gisteren sliep ze van 16:30 tot 23:00 uur en vervolgens van 23:30 tot 5:00 uur. Na die vroege ochtendvoeding slaapt ze meestal nog 2 tot 2,5 uur en vervolgens komt ze elke 3 uur. Is het echter toch beter om haar 's avonds extra wakker te maken...? Want zoals je ziet, slaapt ze 's avonds en 's nachts toch zo'n 6 uur achter elkaar Liefs, Lonit
Hoi Lonit, Sommige baby's kunnen na een aantal maanden al 2x 6 uur doorslapen. Of dit goed is voor een heel jonge baby zoals de jouwe en je productie dat weet ik niet. Hierbij een link, lees maar even. Vooral 2e helft van de 3e alinea is interessant in deze: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Al even bezig - De nacht doorslapen
Hoi Zogelukkig, Dank je voor de tip, ik ga het artikel lezen. Overdag leg ik mijn meisje vaker aan en 's avonds ga ik extra kolven om mijn productie weer op peil te krijgen. Ik maak haar 's avonds liever niet wakker namelijk, want overdag slaapt ze al niet zoveel (nooit gedaan ook). Fijn is dat ik nu al het verschil merk. Hopelijk wordt het gauw weer als vanouds! Liefs, Lonit
Ah, wat fijn dat het goed gaat meid! Ik ben ook geen voorstander van wakker maken hoor! Ik voed en laat slapen op verzoek. Gelukkig slaapt mijn zoontje erg goed overdag. Momenteel (15 maanden) nog 1 maar meestal 2x. Hoe lang drinkt jouw kleintje niet 's nachts? Houden jouw borsten dat vol of kolf je nog even voordat je gaat slapen? Dat zou ik wel doen hoor om de productie in stand te houden. Ik was het eerste half jaar ook 3 kwartier per voeding kwijt en mijn moeder zat daar ook over te zeuren, die snapt er niet zoveel van. "Ach, koppel hem toch af, hij zit nu wel vol". Maar ik legde uit dat haar kleinzoon mocht drinken zoveel en zolang als hij wou! Hij was altijd wakker aan de borst en zolang hij lekker klokte vond ik het prima! Ik ging altijd zitten met een groot glas sap en de ab bij de hand, maar meestal keek ik 3 kwartier vol verwondering en verliefdheid naar dat mooie wondertje! Laat je niet op stang jagen door je moeder en schoonmoeder over dat water hoor! Op borstvoeding.com kan je heel veel wetenswaardigheden vinden over borstvoeding! Succes met alles en geniet ervan!
Lonit, ik heb bijna precies hetzelfde en onze kindjes zijn ook bijna even oud zie ik. De laatste weken is mijn productie een stuk minder. Vroeger liep het er regelmatig uit, nu lek ik helemaal niet meer, en vroeger was het regelmatig dat Irem los moest laten omdat er teveel melk uitkwam, is nu ook niet meer, in tegendeel, ze moet altijd twee borsten hebben in plaats van één. Ik probeer zelf genoeg te drinken, zeker met dit weer, en leg haar overdag elke 2,5 a 3 uur aan (op verzoek). Maar net als jouw kindje slaapt zij 's nachts ook best lang, vaak van bijvoorbeeld 21.00 uur tot 3.00 uur. Misschien niet al te best voor mijn productie, maar goed, ik ben ervan overtuigd dat de natuur dit net als veel andere zaken zelf goed geregeld heeft en ik maak haar al een tijdje niet meer wakker voor een voeding, ik denk dat ze zelf het beste weet waar ze wanneer behoefte aan heeft, en hopelijk speelt mijn lichaam daarop in. De laatste dagen is het volgens mij weer wat meer aan het worden, dus ik hoop dat het zo doorgaat. Zogelukkig, ik heb ook dat artikel gelezen, maar ik begrijp eigenlijk niet zo goed het punt van het artikel. Ok, het is onnatuurlijk voor baby's om door te slapen, dat begrijp ik. Maar als een kindje uit zichzelf 7 of 8 uur slaapt, hoe kan dat dan onnatuurlijk zijn? Het hele principe van borstvoeding op verzoek is toch dat je afwacht tot je kindje erom vraagt?
Daar heb je absoluut een punt hoor! Kennelijk kunnen sommige borstgevoede baby's in de eerste maanden ook al wat langer doorslapen. Ik denk dat je er echt voor moet waken dat je productie daardoor niet terugloopt en misschien kan je beter even kolven voordat je zelf naar bed gaat, zodat je je baby niet wakker hoeft te maken!
nog even offtopic onze dochter slaapt op de bv 11 uur door (22.00-9.00) ze heeft ongeveer 2x p/w dat ze om 6.00uur al komt. Heb wel een nannycare in haar bedje liggen, dat geeft me na het lezen van het artikel wel zekerheid. de productie blijft bij mij ondanks het doorslapen goed op peil gelukkig
Mijn borstgevoede zoontje sliep na 11 weken door van 21 uur tot 6 uur s 'ochtends. Ook ik heb hem nooit wakker gemaakt voor een voeding, hij regelde dat allemaal zelf. Mijn productie liep daar ook helemaal niet door terug en mijn borsten stonden ook niet op springen 's ochtends, ook dat regelde zich helemaal vanzelf. Het hoeft dus helemaal niet nodig te zijn om kunstmatig je productie op peil te houden door te kolven. Alleen als je echt minder melk produceert zou ik het doen. Drink je zelf wel genoeg? Dat kan namelijk ook je productie beïnvloeden. Hoeveel je kolft hoeft helemaal niks te zeggen over je productie. Mij lukte het nooit, ook niet met oxytocine spray, om hele voedingen te kolven. Maar de dagen dat ik niet werkte gingen gewoon altijd prima. Veel succes en hopelijk gaat het snel weer als vanouds!
Tuurlijk is ieder geval anders. Ik kolf ook niet, maar mijn zoontje kwam wel om de paar uur 's nachts, dus dat was gelukkig ook niet nodig. Toen mijn zoontje nog maar 1x kwam 's nachts, kreeg ik hartstikke last van stuwing, dat heb ik altijd gehad. Totdat hij 1 jaar was. Meer drinken van de moeder beinvloedt je productie overigens niet. Moedermelk onttrekt vocht aan jouw lichaam. Als je weinig drinkt, zal je hooguit meer dorst krijgen, maar geen mindere productie. Ik weet trouwens niet wat onnatuurlijker is: kolven of een zo jonge baby zo lang uur zonder borstvoeding laten.
Ik twijfel nog over kolven 's avonds. Want ik ga meestal rond 24.00 naar bed en als ze dan om 2.00 alweer komt, heb ik waarschijnlijk niet genoeg melk voor haar. De laatste dagen lijkt het weer beter te gaan overigens, de tweede borst drinkt ze niet meer leeg en ja dat scheelt ook weer bij de volgende voeding, dus ik kijk het nog even aan.
hoi hoi, toevallig had ik dit ook van de week. ik denk dat het te maken heeft met de 3 maanden dip... ik had opeens geen melk meer voor zn laatste voeding (om half 8 's avonds, want hij slaapt van 8 tot 6...) dat ik m gekolfde melk van de dag ervoor had gegeven. ik heb het volgende gedaan: 2 dagen lang elke anderhalf a 2 uur aangelegd, heel veel water drinken, bij mij heeft dat de productie weer op gang gebracht en nu heb ik weer genoeg gelukkig. wat ik ook al deed is kolven als ik zelf naar bed ga rond half 11. hij komt dan weer om 6 uur, half 7... ik denk dat de truc is om de kleine nu heeeeeel vaak aan te leggen en veel drinken, dan komt je productie vast snel weer op peil! succes!
Hoi meiden, Dank je wel voor jullie reacties. Heel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben bij wie dit ineens gebeurt Eylem, inderdaad grappig dat onze kindjes nagenoeg dezelfde leeftijd hebben! Vandaag was helaas weer een minder goede dag Vanmorgen ging de voeding goed, maar 's middags weer niet. Mijn dochtertje is ook zo ongedurig aan de borst op dit moment, het lijkt zelfs op weigeren. Ze hapt gretig aan, maar laat heel snel weer los, begint te huilen, hapt weer aan, drinkt even kort en laat weer los. Ik ben heel geduldig met borstvoeding, altijd al geweest, maar het lijkt wel alsof het mijn meisje ineens niet snel genoeg gaat. En eerlijk gezegd voelde ik de melk ook niet toeschieten, dus ik vermoed dat ze heel veel moeite moet doen voor een klein beetje melk. Vanmiddag heb ik daarom maar weer gekolfd, zodat ik weet wat ze binnenkrijgt; de plasluiers zijn ook nog steeds niet naar m'n zin namelijk. Wel ietsjes verbeterd, maar nog steeds niet zwaar zoals voorheen. De afgelopen twee dagen heeft ze ook nauwelijks gepoept. Ik drink veel en kolf om de 1,5 tot 2 uur. Met 3 x kolven krijg ik een flesje van +/- 150 cc vol. De komende dagen ga ik dit maar volhouden en ik hoop dat het snel verbeterd. Ik wil de borstvoeding graag nog even volhouden namelijk. Oh zogelukkig, jij vroeg of ik geen stuwing krijg/heb gekregen. Nee, sinds kort niet meer. Ik heb ongeveer een week geleden wel gehad dat mijn borsten heel zwaar werden 's nachts, maar nu is dat niet meer zo. Ook wel een teken dat mijn productie is teruggelopen denk ik.
Nou dus PRECIES hetzelfde hier! Alleen toevallig vandaag gaat het beter, maar de afgelopen dagen hetzelfde. Heb ook het idee dat Irem ontmoedigd raakt want als het een paar keer niet lukt probeert ze het helemaal niet meer en ja de melk komt niet vanzelf....Wat bij mij helpt is in dat geval rond gaan lopen, ze is dan afgeleid en begint dan weer te drinken. Maar lastig is het.
Het heeft denk ik zeker te maken met leeftijd, hier ook vergelijkbaar drinkgedrag. Ik probeer zoveel mogelijk aan te leggen en geen water te geven aan de kleine. Er op vertrouwen dat hij/zij het zelf wel regelt. Bij mij komt ie nog wel 's nachts maar wilt s ochtends niet drinken. Hij is blij dat ie wakker is en kijkt overal heen... Voor je productie is het beter om de baby vaker aan te leggen dan om te kolven. Het is een kwestie van even volhouden en vertrouwen hebben in je kindje en lichaam, af en toe moeten ze zich op elkaar aanpassen. Er komen later nog weer een paar dipjes bijv met 10 maanden. Veel mensen stoppen dan.
Eylem: Nou dus PRECIES hetzelfde hier! Alleen toevallig vandaag gaat het beter, maar de afgelopen dagen hetzelfde. Heb ook het idee dat Irem ontmoedigd raakt want als het een paar keer niet lukt probeert ze het helemaal niet meer en ja de melk komt niet vanzelf....Wat bij mij helpt is in dat geval rond gaan lopen, ze is dan afgeleid en begint dan weer te drinken. Maar lastig is het.' Wat is dat toch he? Vanmorgen dronk Eline weer iets beter, maar na 10 minuutjes begon ze haar hoofd weer weg te draaien. Om vervolgens weer bozig te huilen. Poeh, het is inderdaad lastig hoor. Ik heb net maar weer gekolfd. Gelukkig krijg ik er wel weer iets meer uit dan een paar dagen geleden: 90 cc per sessie. Dat stemt me dan wel weer hoopvol. Hoe doe jij het nu Eylem? Leg jij ook vaker aan of kolf je meer...?
Ik leg Irem overdag elke 2,5 tot 3 uur aan, een beetje afhankelijk van wat ze zelf wil en hoe haar slaapjes gaan. Heb gisteravond voor ik naar bed ging nog gekolfd, maar dat werkt bij mij voor geen meter, ik kreeg er maar 20 cc uit terwijl mijn borst heel vol voelde en er zat zelfs een harde plek in (hoera, lang geleden!). Dus dat kolven schiet niet op. Maar het lijkt zich (even afkloppen) bij mij vanzelf te gaan oplossen, want sinds gisteren heb ik aanmerkelijk meer productie. Ik zou als ik jou was ook gewoon volhouden, lekker veel aanleggen en idd eventueel nog even kolven. 90 cc is toch keurig?