Hallo, Mijn dochtertje is nu 4 weken oud. Ze drinkt sinds 1,5 week pas aan de borst, omdat ze de kracht er niet voor had en niet snapte wat ze moest doen. Ze kon het vacuüm niet zuigen en had prematuur gedrag terwijl ze 5 dagen over tijd was. Ik zit een beetje met een raadsel. In een week tijd dat ze aan de borst drinkt is ze 250gram gegroeid, dus super goed! Echter duren de voedingen ruim een uur en drinkt ze naar mijn idee goed, ik hoor haar drinken en zie haar slikken. Ze drinkt met een tepelhoedje trouwens, zonder pakt ze de borst niet. Na dat uur lijkt ze tevreden, valt in slaap maar zodra ik d'r op pak begint ze weer te zoeken en te huilen. Als we de fles geven, bieden we 120cc aan maar drinkt dit vaak niet op maar is daarna wel tevreden. Ik vind het dus vreemd dat ze na de fles wel tevreden is en aan de borst niet, terwijl ze dus wel goed groeit aan de borst.. Ze weeft nu bijna 4 kilo. Enig idee wat dit zou kunnen zijn? Er is al 2x een lactatiekundige langs geweest om haar aan de borst te krijgen en dat lukt nu dus maar ze drinkt waarschijnlijk niet effectief genoeg maar groeit er super op!
Wat je kunt proberen is je kindje bij de les te houden tijdens het voeden: je zegt dat je haar goed hoort slikken. Kijk inderdaad goed naar wat er gebeurt. Vaak zie je een volgend verloop: zuigen en slikken in een 1 op 1 ritme. Een keer of 5-7- of 9 keer achter elkaar. Pauze. Weer uit zichzelf opnieuw met het zuig-slik ritme starten. Dit gaat zo een paar keer door. Naar mate de voeding vordert zul je zien dat ze vaker moet zuigen voor ze slikt, langere pauzes houdt, oogjes dicht doet, niet meer uit zichzelf begint met zuigen. Allemaal tekenen dat ze niet meer effectief aan het binnenhalen is. Je doet nu als volgt: Stap 1: spreek haar aan: praat tegen haar, vraag of ze klaar is, of nog wil. Stap 2: als stap 1 niet aanzet tot drinken (niet alleen zuigen, maar drinken dus) aai over de bol, over ruggetje, met als doel dat ze opnieuw gaat slikken. Stap 3: als stap 1 en 2 niet aanzetten tot drinken, geef je borstcompressie. Je doet dit als volgt: houd met je vrije hand je borst vast. Geef druk met je vingers. Houd vast en kijk of ze hierop reageert door te gaan slikken. Houd vast tot ze stopt met slikken: nu laat je de borst los. Vaak volgt dan weer een toeschietreflex, wacht weer tot ze klaar is. Evt. herhalen. Helpen aansporen en compressie niet, dan haal je haar van de borst, even op schoot om te zien of ze "bij " komt en weer in beweging komt. Nu mag ze opnieuw aan de borst, of aan de andere kant. Herhaal bovenstaande. Je doet dit gedurende 20 minuten. Je weet dan dat je een goede voeding hebt gegeven en dat je haar alle tijd hebt gegund om een goede voeding in te nemen. Met een dag of drie mag je verwachten dat ze gaat reageren op deze manier van voeden: dat ze beter reageert op jouw aansporen. Ik hoop dat je hier iets verder mee komt!
Hoi Heidi Bedankt voor je reactie. Afgelopen dagen even rustig aan gedaan met aan de borst leggen, merkt dat het mij erg veel energie kost. Gister zijn we met haar naar de kinderarts geweest en ze bleek een verborgen tongriempje te hebben. Deze is dan ook gelijk gekliefd, heel zielig maar hopelijk gaat dit resultaat geven. Heb haar nu 2x aan de borst gehad maar merk nog niet echt verschil. Het is voor haar waarschijnlijk ook wennen om met haar "nieuwe" tong te drinken. Ik kijk nog even aan hoe het gaat, kan het nog steeds over m'n hart krijgen om te stoppen.. Stel dat de voedingen lang blijven duren en ze dus niet tevreden is daarna, wil ik wel gewoon blijven kolven. Ik kolf nu 6x per dag, maar als ik dan fulltime wil gaan blijven kolven is het dan mogelijk om dezelfde hoeveelheid voeding te kolven maar dan in 4 kolf sessies? Zodat ik zelf wat meer rust heb en niet zo afhankelijk van het kolven ben. Hoe kan ik mijn productie verhogen om toch voldoende melk heb?
Hoi, Hoe is het gegaan sinds ze is gekliefd? Merk je vooruitgang? Hoor graag wat ik nog voor je kan betekenen!
Hoi Heidi, De dag nadat ze gekliefd is, was het voor haar nog erg wennen. Vanaf vrijdag ging dit al een stuk beter! Ze drinkt veel effectiever, want ze drinkt nu meestal 2x 15 minuten en is dan klaar. Probeer zoveel mogelijk jou tips op te volgen. 'S avonds merk ik wel wat de voeding nog lang duurt, miss minder bv dan?! Ook heb ik het idee dat het haar niet altijd lukt om het toeschietreflex op te wekken. Dan zuigt ze wel maar er komt niks. Als ik dan met de hand kolf, spuit het er wel uit. Ik leg haar dan aan de andere borst aan en dan drinkt ze weer prima. Het blijft wel moeilijk dat je niet weet wat ze binnen krijgt, maar de plasluiers zijn soms overvol dus dat zal wel goed zitten! Nu kan ze eindelijk drinken wat ze wil.
Fijn dat het goed gaat bij jullie. Geef het nog een week, dan zal ze ook heus dat toeschieten wel doorkrijgen. En anders kolf je mee tijdens het aanzuigen. Goed teamwork! Geniet er van! Heidi
Doordat ze nu vaker aan de borst drinkt is m'n productie volgens mij weer toegenomen. Erg fijn natuurlijk maar nu drinkt ze heel onrustig door een heftig tsr. Huilen en erg overstrekken. Vanmiddag zelfs al toen ik d'r neer legde om aan te happen.. Dus dan maar weer de fles en ik kolven. Wil zo graag dat het lukt maar om deze manier voel ik me er niet prettig bij en zeker om mijn dochter zo overstuur te zien. We lopen al bij de osteopaat, daar moeten we dinsdag weer terug komen. Het ging zo goed en stoppen kan en wil ik gewoon niet.
Waarschijnlijk is het tijdelijk en moet je lichaam even aanpassen op wat ze nu daadwerkelijk stimuleert. Geef het een week of zo de tijd om op elkaar af te stemmen. Wat je kunt doen is het eerste toeschieten af laten lopen (als ze drinkt even afhalen en wachten tot de straaltjes melk afbuigen of over gaan in druppelen) of kolf met de hand bijvoorbeeld de eerste kracht er af. Dan goed drogen, zodat ze niet over je borst heen kan glijden. En dan aanleggen. Ook haar rechtop voeden helpt vaak. Dus tegen jou aan op schoot bijvoorbeeld, of in de rugby houding maar dan echt met haar billen lager dan haar schoudertjes. (alsof ze naast je op een kussentje zit, maar dan naar jou toegedraaid) Houd vol! Je bent er nu bijna!
Hoi Heidi, Je had helemaal gelijk, ze drinkt nu overdag goed aan de borst en is meestal met 2x 10 min klaar. Ze is nu 8 weken en doet het goed. Sinds het klieven van haar tongriempje 2 weken geleden is ze 400gram gegroeid, dus blije mama! Gelukkig hoef ik pas over 1,5 maand weer aan het werk dus kan nog alle tijd nemen voor de bv. Daarna zien we wel weer hoe het allemaal gaat met werken en kolven. Bedankt in ieder geval voor de tips en support!