borstvoeding afbouwen na 13.5 maand..

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mavi derya, 30 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik geef mijn zoon al 13.5 maand met heel veel lieve en plezier borstvoeding. Maar omdat we nu voor een 3de kindje willen gaan en het helaas niet vanzelf gaat zal ik weer hormonen moeten gaan gebruiken.. Daardoor zal ik moeten stoppen met borstvoeding.. en als ik weer clomid ga gebruiken dan is de kans groot dat het vanzelf stopt..

Maar mijn zoon drinkt eigenlijk nog best wel heel vaak. 's morgens, 's middags en 's avonds nog voordat hij naar bed gaat. En dan rond 23.00 nog een keer en nog 2 of 3 keer in de nacht..

Ik heb geen idee hoe ik kan afbouwen.. Eigenlijk heel stiekem wil ik dat ook helemaal niet maar het lijkt me beter om af te bouwen dan dat het straks opeens stopt..

Het is nooit officieel onderzocht maar ik denk ook dat hij last heeft van koemelk.. Ik heb toen hij heel klein was tot een maand of 8 alle zichtbare melkproducten uit mijn eten gelaten omdat hij daar last van kreeg.. toen met 8 maanden weer begonnen en dat gaat goed.. toen met 10 maanden heb ik hem yoghurt gegeven maar dat was een ramp.. Weer heel onrustig, huilen en krampen..

Maar ik weet dus nu niet wat ik hem dan moet geven ipv borstvoeding.

Hij eet heel slecht.. Het begint wel iets beter te gaan maar verder als 2 boterhammen en een paar hapjes warm per dag komen we nog niet..

Iemand tips???

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Rustig aan doen.
    Kijk eerst welke alternatieven hij verdraagt, en ga dan rustig aan als hij om voeding vraagt die alternatieven aanbieden.
    13 maanden is natuurlijk nog best jong, neem je tijd.

3. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Maar doel je met die alternatieven op opvolgmelk of op iets anders?

4. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Je zou sojamelk of geitenmelk kunnen proberen als koemelk lastig blijft.. gelukkig groeien de meeste kindjes er in de eerste 18 maanden overheen, dus het zou ook zomaar probleemloos kunnen gaan! Opvolgmelk voegt weinig toe op deze leeftijd..

5. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Maar opvolgmelk vult toch wel of niet?

6. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Lastig, mijn ervaring was wel dat ze meer ging eten toen ik de middagvoeding liet vallen. Je zou kunnen proberen in plaats daarvan een stuk fruit en een bekertje amandelmelk te geven? Als dat goed gaat en je kindje gewend is aan het vervangen van dat voedingsmoment kun je na een week bijvoorbeeld kijken of je de volgende voeding kunt laten vallen? Drinkt hij echt nog veel voor het naar bed gaan en om 23 uur of meer kleine slokjes? Wat je ook kunt proberen is om als toetje volle yoghurt te geven (ik weet niet of hij dar wel tegen kan als hij last heeft van koemelk?). Het blijft een beetje uitproberen, maar algemeen is mijn ervaring wel, toen ik een voeding liet vallen ging ze vanzelf meer eten. :)

7. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Voor het naar bed gaan valt het wel mee maar om 23.00 drinkt hij nog wel veel en meestal rond 03.00 ook nog wel veel..

Ik denk ook dat de voedingen ' s morgens 's middags en ' s avonds niet zn probleem zijn maar 's nachts en om 23.00 weet ik het niet goed..

ook omdat hij erg slecht groeit omdat hij te weinig wil eten. Het gaat wel steeds beter maar toch wordt hij altijd nog een paar keer wakkrr met honger.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als hij niet veel eet en niet veel groeit en niet tegen koemelk kan kan het zijn dat hij de borst momenteel gewoon nog hard nodig heeft.
    Mijn oudste was erg allergisch en haalde op deze leeftijd echt een groot deel van zijn groei nog uit moedermelk.

Als je kind nog reageert op koemelk, dan zou je als je echt al moet afbouwen pepti kunnen overwegen.

9. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    hoe gaat het nu met je mavi?

ik was op zoek naar ervaringen omdat ik ook voor zwanger worden afhankelijk ben van hormonen (clomid) en ik eerst bv afgebouwd moet hebben eer ik dat weer mag slikken.
    dochter is nu 1 jaar en drinkt nog dagelijks zo'n 3 keer waarvan 1 keer 's nachts. ik vind het lastig om door de kinderwens de bv te moeten gaan staken. aan de andere kant is de wens groot, evenals de angst dat het weer langer zal duren. daarnaast ben ik ook blij tot nu toe te hebben gevoed. dus die knoop is geloof ik wel doorgehakt..

overdag afbouwen is niet zo'n probleem, en op zich (denk ik) dat ze voldoende eet/drinkt. niet van harte, maar ik hoor bijna niet anders en ze groeit verder goed.

maar 's nachts komt ze minstens 1 keer, en we hebben wel eens water geprobeerd, maar dat pikt ze echt niet..

dus vandaar dat ik benieuwd ben hoe het nu bij jou gaat,
    en of er nog andere ervaringen zijn? adviezen? tips?

Deel Deze Pagina