Borstvoeding mengen met flesvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Friesland90, 26 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Dat hoop ik ook en de lactatie deskundige denkt zeker wel dat het kan omdat zijn mondje ook groter wordt en dan beter ook d borst past. Daarnaast doen we oefeningen zodat hij toch zijn tong leert uitsteken. Ik ben al erg blij dat het kolven goed gaat. Mijn productie wordt nog niet meer, naar ze denkt dat mijn opslag capaciteit gewoon niet groter is dan 60 ml door te weinig melk klieren.
    Hij is vanaf vanavond begonnen het poepen en het komt goed los, dat is ren goed teken!

Jeafgekolfde melk is natuurlijk wel veel kouder dan defles voeding, maakt dat dan niet uit als je het bij elkaar doet? De borstvoeding mag op kamer temperatuur ook gegeven worden zei de lactatie deskundige, dus dat scheelt al natuurlijk. Verder vind ik d twee flesjes niet zo erg, ben al bij dat hij toch nog wat binnen krijgt op deze manier!!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je eerst de gekolfde melk geeft, en daarna pas als het nodig is met kunstvoeding supplementeert, dan heeft je kind meer aan de bescherming die moedermelk geeft. Verder zorg je er op die manier voor dat je kind altijd zo veel mogelijk moedermelk krijgt, en dat de kunstvoeding echt aanvulling blijft.

Hoe vaak kolf je?
    Waarmee kolf je?

3. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik wilde even laten weten dat ik het super stoer van je vind dat je kolft voor je kleine! Soms is het begin echt niet makkelijk.
    Ik hoop dat je je productie in stand kan houden met kolven en dat het steeds beter en beter mag gaan.
    Wees trots op jezelf, je probeert je kleine alles mee te geven wat je kan!
    Ik zou zelf eerst de bv melk geven. De fles opwarmen in de flessenwarmer en daarna de kv geven. De kv is zo klaar in de magnetron. De flessenwarmer duurt meestal wat langer. Het zou toch zonde zijn als er iets van je gekolfde moeite verloren gaat ;)
    Heel veel succes komende tijd!

4. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Mamavananne, dat vind ik heel lief dat je dat zegt!! Dat doet me echt goed moet ik zeggen. Ik wil zeker het beste geven en hopelijk nog zo lang mogelijk!!

Dirksmama, ik kolf met de elektrische van avent, de nieuwe. Eerst op druppel stand en vanaf de toeschiet reflex met langere halen. Ik kolf zes keer per dag en tussen door ook nog. Ik krijg er nu zes keer 40 uit en tussendoor maar 20. Als ik tussendoor kolf krijg ik e daarna minder uit dus kom ik nog steeds op 6 keer 40 ml uit. Het lijkt dus toch minder te worden!!!

ik kreeg als tip van de lactatie deskundige om dubbel ijdig te kolven het de hand kolf erbij omdat ik maar 1 keer en toeschiet reflex heb, maar dit levert ook niks extra op. Zou borstvoeding thee ook helpen???

5. LiToEn

LiToEn Actief lid

8 aug 2010
    483
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hey Friesje,

Vervelend van die spruw, maar knap dat je doorgaat! Toen ik spruw had liep mijn BV ook terug. Volgens de LK gebeurde dit vaker en kwam het door de pijn dat je minder goed kolfd. Ik merkte idd dat naarmate de pijn minder werd ik mijn productie weer op niveau kwam. Ik keek dan ook niet meer tegen het kolven op en kon me weer ontspannen.

Ik kolfde wel om de 3uur trouwens. Na een week of 4 ben ik minder gaan kolven.

6. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    De pijn hij het kolven is al wel veel minder!!! Eigenlijk bijna weg, na de tijd wat jeukend gevoel verder eigenlijk niet. Dus jij hebt ook veel gekolfd?

Mijn lactatie deskundige zei dat inde drie uur je kind voeden belangrijk is maar dat dit het kolven niet perse uit maakt, het gaat meer om de aantal keren dat je je borsten leegt en daardoor d productie meer wordt. Zou dit dan toch anders zijn? Ik kolf in de ochtend 2 keer en in de middag 2 keer en in de avond vaker tussen door maar dat is dan ook minder elke keer omdat er minder tijd tussen zit..

7. LiToEn

LiToEn Actief lid

8 aug 2010
    483
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben na 2 weken fulltime gaan kolven, tot 7.5 maand. Leg jij L ook aan tussendoor? Mijn LK zei dat ik net zo vaak moest kolven als dat baby dronk, zo hou je je productie hoog de eerste weken.

Als jij tussendoor ook live voedt zou dit wel voldoende moeten zijn.

8. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Nee ik leg hem helemaal niet meer aan, ik werd er alleen maar verdrietig van. Het wou steeds niet en dan weer heel pijnlijk en tekens af halen, huilend kind die hier genoeg heeft en vervolgens kolven ook pijnlijk.. Ik was bijna op het punt het helemaal op te geven en nu krijg ik gelukkig door te kolven weer wat moed.

Ik kolf nu elk uur tot ik naar bed ga, misschien helpt het. Morgen ook naar vaker kolven extra en aan toch ook de regelmaat erin houden. bedankt voor de tips hihi
    Wat heb je dat lang volgehouden!! Waarom legde jij niet aan?

9. LiToEn

LiToEn Actief lid

8 aug 2010
    483
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zelfde reden als jij eigenlijk en toen bleek J ook nog reflux te hebben. We moesten dus zijn voeding in gaan dikken en ik had geen zin in geklooi met een spuitje met JHBPM voor het aanleggen. Toen maar besloten fulltime te kolven en met de fles te geven.

Ik had kloven op dag 2 die niet wilden genezen. Geprobeerd een paar uur alleen te kolven en 2 keer per dag live te voeden. Maar zorda ik hem aanlegde gingen ze weer open. Van alles geprobeerd mbv een LK, maar ik trok het zo niet langer. Ik wilde perse BV geven, dus dan maar zo.

Alles wat je je kindje kan geven is mooi meegenomen, alleen jij kan bepalen hoe ver je gaat hierin.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Eigenlijk is een Aventkolf niet sterk genoeg om je moedermelk echt op gang te helpen. Wat je nu nodig hebt is een sterke dubbelzijdige kolf. Die kun je vaak via thuiszorg of lactatiekundige huren.
    Heb je nog geen neusspray voorgeschreven gekregen om je toeschietreflex op te wekken?

Vaker kort kolven stimuleert je borsten beter dan minder vaak lang kolven. Als je het echt goed op gang wilt krijgen dan zou je toch de komende dagen echt iets van 10-12 keer moeten kolven. Liefst met een sterke huurkolf, als je die nog niet hebt zou je met twee losse kolven kunnen. Of je kolft één kant en vangt aan de N
    andere kant de tsr in een lekbakje op. Als je na die eerste tsr uit je tweede borst niets meer krijgt, ga dan niet door, maar wacht een uur en kolf dan die kant als eerste.
    Kijk ook eens of je met borstcompressie (even googelen) er meer uit krijgt.

Kort samengevat: sterkere kolf, vaker kolven en syntocinonspray gebruiken.

11. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    En je kan ook nog kijken of het helpt je borsten wat extra te verwarmen net voor het kolven. En bij mij hielp in het begin toen ik ging kolven om dicht in de buurt te zijn van mijn kind en haar te zien. (nu kolf ik net zo makkelijk voor de tv, maar dat lukte eerste weken minder goed)

12. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Litoen, Heb je daarna ook nog weer geprobeerd hem aan te leggen? Ik had vanuit het ziekenhuis ook kloven en een scheur, maar deze zijn in de kraamweek wel aardig goed genezen. Alleen als ik in de rugby houding voed dan gaat het goed, maar als ik gewoon voed dan komen er weer kloven. Misschien toch door het te korte tongriempje.
    Ik heb hem overigens vanmorgen weer eens aangelegd en dit ging pijnloos, zelfs een het aanzuigen ging goed, helemaal geen pijn! De begin pijn kwam volgende de LK van de spruw, dus het is een goed teken dat dit over is.
    Ik zal eens proberen vaker en in andere houding aan te leggen en zien hoe dit gaat. Ben blij dat dit pijnloos was en ik blijf het gewoon proberen!! (dit doe ik dan gewoon als extra tussen het kolven door, dat is alleen maar goed voor de productie lijkt me.)

Dirksmama,
    Wat vreemd dat je zegt dat deze avent kolf niet sterkt genoeg is, terwijl mijn LK zegt dat deze nieuwe van avent behoorlijke zuigkracht heeft en zeker in tegenstelling tot de oude van avent met het motortje boven op. Ze zegt dat dit juist een goede kolf is, met name door het systeem wat erop zit, eerst snelle stand zodat het toeschietreflex komt en daarna op langere halen en 3 standen qua zuigkracht. Het dubbelzijdig kolven raad ze wel aan in het begin, maar zodra het toeschietreflex op gang is niet meer, omdat je dan geen borstcompressie kan doen. De borstcompressie heb ik al uitleg over gehad van mijn LK (is tijdens het kolven trouwens erg lastig omdat ik cupmaat A heb en mijn borst bijna helemaal in de schelp verdwijnt. Ik masseer wel voor het kolven en tussendoor.)

Ik zal eens wat vaker en korter kolven, hopelijk helpt dit ook!! Dat wat je zegt van een uur tussen laten kwam ik ook achter inderdaad. Dan heb ik wel weer opnieuw aan de andere kant ook een toeschietreflex en komt er toch meer uit!! Thnx voor de tips in ieder geval!

Mama van anne,
    s morgens en s avonds ga ik onder de douche voor het kolven en ga dan ook direct daarna kolven. Ik merk wel als ik mijn borsten verwarm dat het al heel snel begint te druppen, maar of ik er ook echt meer uit krijg heb ik niet het idee van. Ik krijg er niet meer dan 60 ml per keer uit ook niet als ze warm zijn of als ik naar mijn zoontje kijk.

Zou het dan toch gewoon mijn maximale opslag capaciteit zijn ofzo??

Iemand vroeg over de neusspray, maar ik begreep dat deze neusspray bedoeld is voor het opgang krijgen van een toeschietreflex. Deze heb ik wel, dus dit is het probleem niet. Na 1 minuut kolven spuit het er in meerdere straaltjes uit, maar er gewoon heel snel daarna al niks meer uit. Of heb ik het verkeerd begrepen van de neusspray?

13. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Neusspray zorgt dat de melk makkelijker komt. Meestal gaat het om de tsr, maar ik gebruikte het ook om te zorgen dat de melk bleef komen. Mijn kindje was lang niet sterk genoeg om goed leeg te drinken, met de neusslray lukte dat wel. Daardoor werden mijn borsten ook weer gestimuleerd om meer melk te maken. Dat zorgde voor een vicieuze cirkel omhoog ipv omlaag. Het zou dus ook bij jou kunnen helpen bij de compressie.

14. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Ahhh op die manier!! Bedankt voor de tip. Moet dit via de huisarts?

Het aanleggen is inmiddels weer pijnlijk. Eerste minuten dan goed, zelfs aanhappen is pijnloos dus denk dat de spruw goed behandeld is, maar een paar minuten daarna begint het zeer te doen en wordt ter steeds erger tot lang ja de voeding blijft het pijnlijk. Echt balen. Toch af en toe even proberen, ik blijf hoop houden

15. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    De neusspray moet inderdaad via de huisarts. Zou het zeker even erop wagen, relatief weinig risico en kan vaak net een beetje een impuls geven.

Wat betreft de pijn heb ik gelukkig geen ervaring mee. Succes. Lijkt me ontzettend lastig.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De nieuwe Avent is sterker inderdaad, maar om al kolvend echt de bv op te bouwen heb je meer aan een 'ziekenhuiskolf', zo'n hele sterke van Medela, of bijvoorbeeld een dubbelzijdige als de Ameda Lactaline, of de Medela Pump in Style.

Als je cup A hebt dan kan het zijn dat de trechter van de kolf te groot is. Medela heeft verschillende maten (even aan je lactatiekundige vragen), je zou ook eens kunnen kijken of je met handkolven, dus zonder apparaat, misschien meer gekolfd krijgt,

De spray kan je helpen om na je eerste tsr nog een tweede te krijgen.

Vaak kolven stimuleert het beste. Met 4 x 15 minuten kolf je doorgaans meer dan met 2 x 30 minuten.

Die pijn na het aanvankelijk goed aanhappen kan er op wijzen dat de drinktechniek nog niet optimaal is na het eerste gretig drinken. Kan betekenen dat de spruw nog niet helemaal weg is, kan komen door te kort tongriempje of te kort lipbandje. Kijk eens of ja verschil voelt als je de bibs van je kind iets hoger tilt zodra je de pijn voelt.

17. LiToEn

LiToEn Actief lid

8 aug 2010
    483
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja heb hem daarna een paar keer aangelegd, de eerste voeding ging prima en was het nog pijnloos. Bij de 2de voeding deed het alweer pijn. Plus dat hij weer last had omdat de voeding niet verdikt was. Heb het maar opgegeven en maar fulltime blijven kolven.

Ik heb de eerste 3 weken met een huurkolf gekolfd trouwens (medela), had op dag 3 al 3 keer meer voeding dan dat hij dronk. Ben op dag 3 begonnen met kolven om de 3 uur, omdat het te pijnlijk was om aan te leggen door de kloven.

18. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    @Dirksmama, ik moet niet denken aan een sterkere kolf eerlijk gezegd. Mijn kolf kan op 3 standen en ik heb hem nooit op de 3e stand. Soms probeer ik het toch even, maar vind dat echt pijnlijk! Daarbij haal ik op stand 1 er net zoveel uit als op stand 2. Mijn lactactiedeskundige zegt dat mijn kolf prima is. En dubbelzijdig kolven met de handkolf erbij aan de andere kant kan net zo goed.
    Zij zegt dat het nadeel van een dubbele is dat je geen borstcompressie meer kan uitvoeren. Dubbel kolven tijdens het toeschietreflex, en daarna verder met 1 kolf.

De schelp is niet te klein voor mijn borsten. Daar heeft de lactatiedeskundige wel naar gekeken. Mijn kolf is goed en ik heb er veel geld aan uit gegeven. Misschien raar om te zeggen, maar ik ga niet switchen van kolf. Ik ben deze net gewend en weet hoe die werkt. Daarbij neem ik de oordeel van mijn lactatiedeskundige serieus en neem dus aan dat mijn kolf goed genoeg is.

@Litoen, petje af dat je het zo lang hebt volgehouden en super dat het zo lang kon!
    Mijn melk wordt inmiddels steeds minder en minder. Maar ik blijf volhouden en blijf gewoon kolven. Ik kolf nu elke borst per keer en laat er dan een half uur tussen. Op die manier krijg ik wel een tsr en kolf ik ook wat meer dan als ik dat niet doe.

We hebben gevraagd op het consultatiebureau of een arts naar zijn tongriempje wilde kijken. Zij deelde mede dat het een goede keuze is geweest om niet te klieven / knippen, want het is medisch niet noodzakelijk. Of het komt door de oefeningen die we doen weet ik niet, maar in eens steekt hij zijn tong uit tot over zijn onder lip en doet hem met huilen ook steeds iets verder omhoog.
    De spruw is bij mij weg volgens mij, maar behandel nog wel (met daktarin en Gentiaan Violet) Bij mijn zoontje is het nog niet helemaal weg, in de wangzakken zit nog een beetje. We blijven dus nog een tijdje door gaan met behandelen.

Gister heb ik hem weer eens aangelegd om te proberen, nu weer een kloof!!! Ik heb hem slechts 10 minuten aan de borst gehad, ik denk nog niet eens. Ik heb de tips van de lactatiedeskundige opgevolgd, maar hij maakt gewoon geen groot genoege hap. Ik probeer zijn kinnetje naar beneden te doen, een hamburger te maken, madonna houding en rugby houding, het wil niet baten het doet me te zeer! Ik denk dat ik gewoon niet gemaakt ben voor een kindje aan de borst.
    Ondanks dat, geef ik nog niet op! Ik blijf het proberen en hopelijk krijgen we toch de handigheid, en anders maar gewon verder op de kolf..

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    #39 Zoe123, 13 dec 2013
    Laatst bewerkt: 13 dec 2013
    Super dat je zoveel moeite doet!Ondertussen krijgt je kindje nog steeds mamamelk...:D
    1 ding:cb artsen hebben over het algemeen 0% kennis wat betreft bostvoeding.
    Als je de verhalen leest die hier soms gepost worden....medisch niet noodzakelijk is wat anders dan best wel nodig om live voeden meer kans van.slagen te geven.

Je LK is de juiste persoon om te raadplegen. Dat heb je natuurlijk ook gedaan
    :)

En.....NIET denken dat je niet gemaakt bent voor borstvoeding.
    Van nature zijn wij ooit zo gemaakt,en daar heeft miljoendn jaren van evolutie niets aan veranderd. Jouw lijf is gemaakt om je kind te dragen en te voeden!

20. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Ik heb respect voor je doorzettingsvermogen. Ft kolven lijkt me erg zwaar.
    Je bent een topper.

Deel Deze Pagina