Hallo! Ik zit met een aantal vraagjes en hoop dat ik hier terecht kan met mijn onzekerheden... Ik ben eigenlijk een beetje ongerust over hoe Tijn drinkt en spuugt. Ik geef borstvoeding en voed hem met een flesje bij omdat hij niet genoeg heeft aan mijn borstvoeding. Ik heb in het begin er alles aan gedaan om de productie omhoog te krijgen met een kolf en veel aanleggen. Op een gegeven moment ben ik met het extra kolven gestopt en voed ik nu met de borst en daarna geef ik hem 60cc bij met de fles. Maar Tijn spuugt nu ineens veel meer. Dus wij namen aan dat mijn borstvoeding toch toegenomen was en dat hij te veel krijgt. Maar hij drinkt met alle gulzigheid toch ook na de borst het flesje van 60cc naar binnen. Hij heeft nu ongeveer 110cc nodig denk ik. Nu weet ik dus niet hoeveel hij precies uit mijn borst haalt (met kolven verschilde het veel van 40cc tot 65 cc), maar hij is echt een gulzig mannetje. Op zich prima natuurlijk... maar dat spugen...dat doet ie echt na elke voeding. Niet heel veel maar toch even een flinke ´golf´. Hij is na het voeden dan ook heel onrustig. Een boertje laten doet ie niet altijd en als hij weer ligt gaat hij spugen. Ahh.... Soms spuugt hij ook al als hij de borst alleen nog heeft gehad. En dan spuugt hij wel eens korreltjes melk lijkt het wel. Moet ik me daar zorgen over maken? Als hij na de fles spuugt dan is het altijd gewoon wit, gewoon echt melk, dat lijkt normaal.. Maar die korreltjes? Als Tijn aan de borst ligt kreunt hij er ook vaak op los... ook geen idee waarom.. Soms trekt hij dan heel hard aan mijn tepel (ieuw) en trekt gekke gezichten... en drinkt dan weer verder... zucht..... Is het erg dat hij zo spuugt? Het flesje na heeft hij denk ik wel nodig anders zou hij het niet in een teug leegdrinken toch? Wie herkent het kreunen en trekken aan de tepel tijdens het voeden? Hopelijk komt het vaker voor (hij kreunt trouwens ook veel als ik m net neer leg om te gaan slapen trekt ook wat gekke gezichten is onrustig in het begin.. misschien omdat hij nu net een aantal dagen op zijn rug ligt?) En het spugen? Is dat erg vaak of hebben meer baby´s dat ze na elke voeding wat spugen? En dan die korreltjes ? Nou wat een vragen zeg Hopelijk krijg ik wat reacties haha er is dus eigenlijk altijd wel wat waar je je zorgen om maakt .Zat ik er eerst vreselijk over in dat ik niet genoeg borstvoeding kon geven... nu met bijvoeding maak ik me zorgen dat hij teveel heeft... Is het nooit goed? Blijf je je altijd zorgen maken? Ach ja.. zal wel... Groetjes
Wat klinkt dit verhaal me toch bekend in de oren, is ongeveer hetzelfde wat ik met Serjenka meemaakte. Ik moet wel zeggen, dat ze meer moest overgeven wanneer ze combinatie borst en fles kreeg, dan wanneer ze enkel borst of enkel fles kreeg. Maar uiteindelijk van de fles moest ze minder spugen dan van de borst, daarom ben ik ook op flesvoeding overgestapt. Maar dit wil helemaal niet zeggen dat je de borst moet opgeven hé, want moest ik het kunnen overdoen, zou ik zeker uitzoeken of er niet meer tegen dat spugen te doen is. Nu is Serjenka nog steeds een behoorlijk spugertje (ze is nu 6 maand). Wat ik hiermee wil zeggen, het ene kindje spuugt nu eenmaal meer dan het ander. Heb je al eens geprobeerd om niet meer bij te voeden na de bv? Mss heeft Tijn wel genoeg met de borst? Of gaat hij echt veel huilen van de honger wanneer je gedaan hebt met de borst te geven? Wat die brokjes bij het spugen betreft, ik zou me er geen zorgen over maken. Serjenka heeft het ook en ze hebben altijd tegen mij gezegd, dat dit melk is die al aan het verteren is die terugkeerd. Het kreunen en aan de tepel trekken dat herken ik wel niet, dat heeft ze nooit gedaan. Maar ik hoop dat je toch iets aan m'n antwoord gehad hebt.
Ik geef mijn zoontje van bijna 3 weken alleen de borst. Ik herken het kreunen. Dat heeft ie eigenlijk vanaf het begin af aan gedaan maar het lijkt wel of het de laatste 3 dagen erger is geworden, vooral 's avonds. Het lijkt erop dat ie kreunt als ie toch nog een boertje of krampje heeft. Soms komt er met het boertje wat melk mee. Ook het aan de tepel trekken herken ik. Dat doet ie als er wat dwars zit. Dus hij stopt, trekt aan de tepel (zo van - ik ben nog niet helemaal klaar), trekt een raar gezicht en drinkt weer verder. Of ik leg 'm eerst op de schouder en laat hem na het boertje verder drinken. Mijn 1e zoontje was echt een spugertje. Die spuugde echt na elke voeding wel mijn hele rug en vloer vol! Dat heeft echt best wel lang geduurd, totdat ie over ging op vast voedsel. Dus inderdaad het ene kind spuugt wat meer dan het andere. Succes!
Ik geef Joey ook BV en FV omdat hij van alleen mijn BV niet genoeg heeft, maar Joey kan er niet tegen als hij bij 1 voeding zowel borst als flesvoeding krijgt. Dus als hij al BV gedronken heeft, en ik geef hem er nog wat FV achteraan omdat het lijkt dat hij niet genoeg heeft, dan gaat hij spugen. In principe moet het toch zo zijn dat een baby die aan de borst ligt loslaat of in slaap valt als hij voldaan is? Als je op dat moment wacht, dan hoef je hem er geen flesje achteraan te geven. Je kan hem wel bij blijven voeden, maar geef hem de flesvoeding dan de volgende voeding.. Als de BV weer gezakt is. Misschien helpt het. Joey kon er iig niet tegen allebei tegelijk. Hij krijgt nu 6 voedingen per dag, de ene FV en de volgende 3 a 4 uurtjes later weer BV, en dan weer FV en zo voorts. Joey kan ook niet tegen koude melk. Op de FV staat dat het koud gedronken kan worden, en het BV centrum zei dat je BV ook koud kan geven (niet uit de koelkast hoor, maar afgekoeld na kolven), maar Joey gaat er altijd van spugen, FV of BV maakt niet uit, als het niet ongeveer 37 graden is spuugt ie ervan. Misschien heb je er wat aan!
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik echt wat mee en stelt me zeer zeker gerust Precies ook zoals jij omschrijft PaddyKira, heb ik het ook met het kreunen. Dus meerdere baby's doen dat en inderdaad het kan heel goed zijn dat hem wat dwars zit. Ik zal m dan ondertussen eens vaker laten boeren. (maar vaak boert hij gewoon niet...) Misschien is het inderdaad zo dat hij van mijn BV nu wel genoeg krijgt. Ik heb hem nu afgelopen nacht even wat minder FV gegeven (30 ipv 60cc) na de borst en hij sliep daar ook gewoon drie uur op. Dus misschien is het genoeg... Saona, wat jij zegt klinkt heel interessant! Misschien kan Tijn inderdaad wel niet goed tegen de combinatie FV en BV. Hoe doe je dat dan precies? Kan hij drie uur lang op alleen borstvoeding? Tijn huilt dan namelijk al heel snel weer om meer.. wat dus een teken is dat hij niet genoeg krijgt... HOe doe jij dat dan? Eerst borstvoeding en dan hoelang wachten tot je een flesje nageeft? En na dat flesje drie uur wachten tot weer een Borstvoeding? Ik ben heel benieuwd, want dat wil ik ook wel eens uitproberen! Misschien is Tijn ook wel gewoon een spuugertje net zoals Serjenka, dat kan natuurlijk ook. Maar ik maakte me zorgen... want ja...zovaak spugen? Maar heel fijn om andere verhalen te horen! Super bedankt dus nogmaals! groetjes Mirjam