Hello ladies Ik ben de trotse mama van Kian. Die bijna 14dagen oud is. In het moederhuis (Belgie dus) hadden ze me geleerd dat bij de borstvoeding alle 3 a 4u moet aangelegd worden. Toen ik thuiskwam, kwam ik echter al vrij snel tot de conclusie dat Kian soms meer nodig heeft dan dat. Maar ik denk dat onze jongen ofwel een 'luie' drinker is, of anders komt de melk niet goed uit mama's borst. Kijk het zit zo: Als ik Kian aanleg: +/- 15 min borst 1 en +/- 15 min borst 2, dan heeft hij hierna nog niet genoeg. Soms heb ik hem ongeveer een uur aanliggen! Is dat normaal? Mss moet ik hem wat meer stimuleren? Maar daar kan ik wel wat tips voor gebruiken. Als borstvoeding geven iedere keer bijna een uur in beslag neemt en je zoontje vraagt op een bepaald moment alle +/- 2.5 u pap... pffft! Dan begin je je op den duur een melkmachine te voelen. En zo voel ik me vaak! Nu ben ik sinds zondagavond overgestapt op flesjes... omdat ikhet niet meer kon trekken. Maar ik zit een beetje met een dubbel gevoel... Deze morgen stonden mijn boobs zo hard, dat ik heb afgekolfd. en ik zat aan 90 cc! precies wat mijn zoontje nodig heeft! kan het kwaad dat ik hem af en toe aanleg en tussendoor flesje geef? of kan ik beter afkolven voor s nachts en hem dan s nachts de afgekolfde melk geve? Ik ben nl al en paar keer in slaap gesukkeld s nachts, omdat mijn ventje zoveel tijd nodig heeft...
Je moet je goed realiseren dat op het moment dat je flesjes geeft, je productie terugloopt. Aangezien Kian nog zo klein is vind ik het risico nog te groot op tepel/speen verwarring. Persoonlijk zou ik niet eerder dan een week of 5/6 met een flesje beginnen. Ook zou ik zelf die flesjes niet geven, want je kindje associeert jou met de borst. Wat de tijden betreft: voedingstijden van 15 minuten of langer zijn normaal! En zeker de eerste weken, je productie moet namelijk goed op gang komen, en past zich ook elke keer aan, aan de behoefte van je kind. Ja, het is heel zwaar, en kost heel veel energie, de nachten zijn slopend, we kennen het allemaal. Kindjes hebben hun eigen ritme, en zijn zoekende naar een dag/nachtritme op die leeftijd. Dit kan wel maanden duren. Ook het drinkritme wordt anders naarmate zou ouder worden. Jelte op die leeftijd zat 40 minuten aan 1 borst en dronk ook nog veel van de andere, dit ging weken zo door! Pas na 8 weken kwam er een beetje ritme in. Met 10 weken sliep hij door. Nu, met 20 weken, geef ik nog steeds tenminste 6 voedingen op een dag, en kolf 's avonds de 7e af. Probeer zoveel mogelijk tussendoor te rusten en te drinken, komt je productie alleen maar ten goede. Een goede info website is: www.borstvoeding.com, daar lees je alles wat je weten wil over de eerste weken en de tijd daarna. Het is een beetje lang verhaal geworden. In ieder geval heel veel succes!
Ik heb ook gehoord dat je beter één borst helemaal leeg kunt laten drinken en daarna pas de volgende aanbieden. Komt die 2e er niet van dan is dat ook niet heel erg. Een borst geeft verschillende soorten melk (3 soorten). Eerst de voormelk (waterig), dan normale melk, en pas als laatste heel vette en voedzame melk. Als je kindje steeds maar tot de helft komt mist hij die voedzame melk. En bedenk ook: nu zijn het misschien wel heel veel voedingen op een dag, maar dat wordt echt minder hoor! Zou toch zonde zijn om al te stoppen, of niet?
ja wss wel. maar ben al van zaterdagavpnd flesje aan het geven. dus zou dat kwaad kunnen? ik zie ook net bij het verschonen dat er een streepje bloed bij zijn ontlasting zit! Is dit het gevolg van het overschakelen?
Gewoon die flesjes weer helemaal in de kast zetten en je kindje op verzoek voeden! In deze periode kan dat nog heel goed om de 1,5 a 2 uur zijn, maar echt dat blijft niet zo hoor!
@Jelly: als je nog steeds bv wilt geven dan snel die flessen in de kast en weer bv gaan geven. Dit kan echt hoor ! Het streepje bloed zou idd kunnen komen van het overschakelen. Mischien heeft je kindje hardere poep gekregen van de kv en daarom iets geperst en er zou dan een scheurtje kunnen zitten bij zijn anus. Maar houdt het wel in de gaten als je het weer hebt of niet vertrouwd dan even naar de huisarts. En meid het begin is echt zwaar. Ik heb ook wel een gedacht: duw er maar een fles in. Ik vond het echt de investering waard achteraf. Het kan alleen nog maar makkelijker worden En even je hart luchten hier wil ook nog wel eens helpen. Wees niet te streng voor jezelf en laat het huishouden maar even.