Ik kolf fulltime voor mijn zoontje sinds de geboorte. Helaas lukt het hem nog niet om voldoende zelf uit de borst te drinken, dus hij krijgt bv met de fles. Ik merk dat ik het toch wel lastig vind.. Ik meen dat baby's zoveel bv mogen drinken, als ze willen. Maar met de fles is dat een beetje lastig. Aan kv zitten natuurlijk een maximum, dus dat is handig. Maar mijn schema is in het ziekenhuis volgens mij wel bepaald met een kv tabel. Hier het schema wat we een week geleden mee kregen vanuit het ziekenhuis: 08:00 60cc 11:00 aanleggen+30cc 14:00 60cc 17:00 aanleggen+30cc 20:00 60cc 23:00 aanleggen+30cc 02:00 60cc 05:00 aanleggen+30cc Thuis hebben we al gemerkt dat dit schema niet helemaal werkt. De eerste dagen werd er heel slecht gedronken, dus zijn we even gestopt met aanleggen om goed te weten wat hij binnen kreeg. Nu leg ik weer 1 à 2 keer per dag aan, maar hij drinkt dan volgens mij niet veel. Ook had hij nog steeds erg veel honger, dus de flessen zijn verhoogd naar 70cc/aanleggen+35cc. 's Nachts laten we hem zelf komen, met een maximum van 4 uur tussen 2 voedingen. Dat gaat eigenlijk heel goed. Maar hij heeft nog wel vaak dat hij nog zoekt na de fles, maar dan pakt hij vaak ook een fiep. Dus of dat dan zuigbehoefte is of honger weet ik niet. (Hij huilt alleen van honger 's nachts, als er 4 uur tussen zit.) Ik kolf nu ongeveer precies wat Quinten drinkt, dus zo'n 600cc per dag. Merk dat ik het gewoon lastig vind, dat hele hoeveelheden gedoe . KV is makkelijk (denk ik?), maar ik wil bv blijven geven en heb ook de hoop dat hij ooit volledig aan de borst kan. Morgen gaan we een babyweegschaal kopen, zodat we kunnen zien hoeveel hij uit de borst weet te halen. Voor nu is dat nog maar giswerk, dus hopelijk is dat al eén stap naar volledige BV . Dus mijn vraag is eigenlijk hoe jullie dat gedaan hebben met bv via de fles.. Gewoon steeds een nieuwe fles aanbieden totdat er niet meer gedronken word? En ervaringen en tips zijn ook heel erg welkom!
Geen ervaring hier, maar ik denk dat ik hem zoveel zou geven als hij zelf wil `Dus als hij na de fles nog zoekt gewoon 10cc meer aanbieden enz enz. Wel speen gebruiken waar hij voor met werken zodat het niet te snel gaat.
ik denk niet dat hij nog honger heeft..maar zuigbehoefte...ik zou hem nog even aan leggen...lekker laten drinken (en eruit laten halen wat hij kan...) is goed voor jouw productie! en leert hem sterker te drinken. en misschien drinkt hij dan wel niets maar tuttert alleen een beetje (mijn ervaring, ze krijgen altijd iets eruit!) Is ook goed voor jouw productie hihihi. Dat ozu ik doen...
Ik zou idd als hij nog zoekt hem nog even aanleggen. Met borstcompressie kun je hem makkelijker je borsten leeg laten drinken.
Dank voor jullie reacties . Veel aanleggen gaat jammer genoeg niet. Hij is dan te uitgeput en dan drinkt hij z'n flessen weer niet leeg. Hij ligt dan ook weer later in bed, slaapt minder en dan heeft hij voor de volgende fles weer minder energie . Handig joh. Ik wil wel weer, als de weegschaal er is, terug in het om en om fles/borst schema gaan zitten. Als ik hem aanleg is het sowieso al met borstcompressie. Hij kan ook écht wel uit de borst drinken, maar hij moet goed wakker en uitgerust zijn. Z'n record is 80cc, maar meestal zit hij rond de 20-30cc. En Antares, Quinten is er heel goed in niets uit de borst te halen . In het zkh hebben we vaak zat gedacht dat hij veel gedronken had om vervolgens 0 op de weegschaal te zien . We gebruiken de S speen van difrax, dat is de fles die het beste werkt. Maar die draai ik niet echt strak dicht, want dan moet hij te hard werken en drinkt hij z'n fles niet leeg.
Ik kolf ook bijna fulltime voor mijn zoontje ivm spugen.. Hij drinkt nu meestal 150cc maar ik doe 160 cc in zijn fles.. Als hij dan 2 keer achter elkaar de fles helemaal leeg drinkt dus 160cc dan doe ik er de volgende keer 170cc in.. Ik heb liever dat hij iets laat staan dan dat ik nog een beetje warm moet maken.. want dan wordt hij zoooo boos en dan drinkt hij niet meer.. Dus ik zou gewoon iets meer erin doen en dan kan hij gewoon doordrinken totdat hij vol zit.. Groeit hij wel goed? Heb je wel is een lactatiekundige gesproken? Misschien kan zij je tips geven waardoor het voor je zoontje makkelijker is om uit de borst te drinken..
In het ziekenhuis hebben we veel contact gehad met de lactatie deskundige. Ik leg ook aan met een tepelhoedje, omdat hij anders de tepel niet goed genoeg kan pakken. Hier slaapt hij vaak aan het einde van de fles, de laatste 20cc gaan er vaak met moeite in. Hij is meestal ook wel voldaan daarna, als we er 80cc in doen, drinkt hij het laatste restje vaak niet op. Behalve als ik eerst aan heb gelegd, dan heeft hij niet genoeg aan de fles van 35cc, maar drinkt dan alsnog 70cc. Hij groeit denk ik wel goed.. Thuis is hij iets afgevallen, maar ook weer in 3 dagen 60 gram aangekomen. Dinsdag hebben we een weegschaal, dan kan ik de groei ook beter bijhouden.
Oh, en productie ophogen. Is het genoeg om tussen 08:00-23:00 om de twee uur ipv drie uur te gaan kolven of moet ik er dan ook 's nachts ook aan geloven? Ik zat eventueel ook te denken aan de neusspray. Iemand die daar ervaring mee heeft? Ik heb bij het kolven geen tsr.
volgens mij heb je wel een tsr bij het kolven want als je geen tsr hebt dan komt er geen melk.. en je kolft wel.. Als ik mijn productie moet verhogen dan kolf ik wel een keer 's nachts.. en overdag doe ik het dan gewoon elke 3 uur.. 'S nachts kolven is namelijk heel goed voor je productie..
ja je kindje komt snachts ook dus snacht sook kolven. Als je helemaal over wilt straks naar de borst..zul je wel moeten..... Ik kolfde na elke voeding.....dus ook snachts. kleine moeite was toch al wakker om flesje warm te maken au bain marie (bv) en krijsende baby....en dan nog aanleggen van te voren idd om hem te leren te drinken...was zeker een uur bezig...en dan een uur later was die er alweer :S Moeilijke tijd geweest...maar ben er doorheen gekomen en heb hem met 10 weken weer terug aan de borst gekregen!! heb tot 2 weken terug gevoed zelfs!!!! Het was gewoon te veel geworstel nu nog..was het moe.....daarom gestopt. Ryan bleef namelijk door het flessen in het begin een luie drinker........hij was snel afgeleid, snel moe en wilde dan niet meer drinken waardoor mijn productie iedere keer dipte..hij kreeg niet genoeg binnen dan. En ik was het zat om te kolven enz.....dus maar gestopt langzaam aan....
Pff, ik snap dat je daar op een gegeven moment genoeg van had! Wel super knap dat je al dat 'gehannes' zo lang vol hebt gehouden zeg. Ik heb in het zkh en van de couveuze nazorg hulp te horen gekregen dat bv gewoon in de magnetron mag?? Ik doe 10sec-schudden-10sec-schudden-5sec-schudden. Dat was volgens hun goed.. Het is ook niet dat ik 's nachts niet kan kolven hoor, moet er toch 2 à 3 keer uit voor de fles, maar ik word er wel wakkerder van . Ga het toch maar proberen om met de fles tussen 02:00-03:00 te kolven. Hopelijk is m'n productie dan weer iets hoger, zodat we grotere flessen kunnen aanbieden, als dat nodig is . TSR Is volgens mij niet per se met kolven. Als ik zelf in m'n borst knijp, kan ik ook wat melk er uit krijgen, maar dan heb ik geen tsr gehad. Met de kolf heb je eerst de toeschiet fase, maar daar doe ik ook 4 minuten over eer ik 3 druppels heb (dan 'mag' je door naar de afkolf fase .)
bv mag wel in de magnetron maar het is beter om het langzaam te verwarmen dus au bain marie vanwege het optimaal behouden van de voedingsstoffen..
magnetron mag wel....maar au bain marie is gewoon veel beter voor de melk. Er worden al zoveel voeding stoffen gedood door het invriezen en dan ook weer door het opwarmen....waarom nog meer doden door de magnetron te gebruiken
Gelukkig krijgt hij alles vers . Blijft dat deel aan voedingsstoffen intact. De vriezer is noodvoorraad, maar nog niet nodig gehad .
ik zou alleen je melk in de vriezer niet onwijs lan bewaren omdat de samenstelling zich elke keer aan je kindje aanpast.. en dat gaat als ze zo klein zijn nog best vaak..
Ik zou nog eens contact zoeken met een echte lactatiekundige (IBCLC, geen 'des'kundige, maar een lactatiekundige). Drinken met een tepelhoedje kost meer energie, daar kan je kindje inderdaad moe van worden. Bij mijn dochter ging het de eerste tien weken zo: - aanleggen met tepelhoedje -borsten leegkolven (ondertussen rustte zij) - afgekolfde melk meteen d.m.v. voedingsspuitje/vingervoeding aanbieden (was dan nog warm), vingervoeding is minder vermoeiend dan een fles en geeft minder kans op zuigverwarring. -overdag om de 2 a 2,5 uur, 's nachts om de 3-4 uur, ongeveer 10-12 keer per dag. En toen, met tien weken weigerde ze opeens het tepelhoedje, dronk ze meteen de borst leeg en hoefde ik niet meer te kolven. Echt van de ene op de andere dag! Ging een wereld voor me open. Daarna heeft ze nog een aantal jaar bij me gedronken.
Dirksmama, het is een lactatiekundige . Wist niet dat er verschil in zat. Zij is in dienst van het ziekenhuis en helpt daar dus om premature baby's aan de borst te krijgen. Doet dit werk ook al een jaar of 20 geloof ik. Zonder tepelhoedje drinkt hij helemaal niets, dus die is wel echt nodig. En zuigverwarring heeft Quinten eigenlijk niet. Hij pakt de borst goed en de fles ook. Fiep is hij wel kieskeurig mee, de normale difrax fiepen wil hij niet, alleen de ziekenhuis fiepen . Om eerlijk te zijn heb ik ook geen zin in allemaal gedoe met finger feeden of cupfeeding. We proberen het nu gewoon op een rustig tempo met fles/borst. Ik hoop ook gewoon dat we op een dag een eureka moment hebben en hij plots uit de borst gaat drinken, maar zo niet, hou ik me gewoon koest met kolven.
Oh, en die lactatiekundige mogen we ook altijd bellen, zei ze. Maar in de praktijk lijkt dat toch anders te lopen . Ze zou eigenlijk een week geleden bellen om het voedingsplan nogmaals te bespreken, maar niets gehoord. Donderdag zelf gebeld en de verpleging zou doorgeven dat zij moest bellen, maar niks meer terug gehoord.. We hebben echt slechte nazorg wat dat betreft. (Heb al vaker gebeld met vragen en zou iedere keer terug gebeld worden, maar tot op heden geen een keer gebeurt.)