Borstvoeding met flesvoeding combineren.

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Kerszje, Feb 17, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kerszje

Kerszje Niet meer actief

Beste,

Mijn dochter is nu ruim 9 weken oud en ik geef volledig bordstvoeding.
    Over 6 weken moet ik weer aan het werk en wil dan niet kolven.
    Ik heb de vorige keer wel gekolfd op het werk, maar dit is me niet goed bevallen en mijn productie liep heel erg snel terug. Ik was, toen ik besloot te stoppen, binnen een dag klaar. Heb 1 keer een harde plek weggekolfd uit beide borsten en dat was het.

Nu wil ik wel graag langer dan 3,5 maanden door gaan met borstvoeding en heb besloten dat ik borstvoeding met flesvoeding wil gaan combineren. Ik wil de eerste voeding 's ochtends en de laatste voeding zelf geven en de rest fles.

Hoe kan ik het beste afbouwen met de borstvoeding, zonder dat mijn productie zo snel terugloopt?
    Mijn dochter krijgt nu 5 voedingen op een dag, ongeveer 7.00-11.00-15.00-19.00-23.00
    Welke voeding moet ik het eerste vervangen voor een fles en hoeveel flesvoeding mag ik dan geven in de fles?
    Mijn dochter weegt overigens 6450 gram.

Alvast bedankt!

2. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Het is een misverstand om te denken dat je bij een baby van 3-4 maanden al kunt volstaan met een ochtend en avond voeding. Dat lukt de meeste moeders pas als de baby 8-9 maanden oud is. Op deze leeftijd hebben je borsten minimaal 4 x daags stimulans nodig om melk te blijven produceren. Als je nu op 5 voedingen zit, betekent dat je in feite nog maar 1 voeding af zou kunnen bouwen.

Je kunt wel BV en flesvoeding gaan combineren, maar dan geef ik geen garantie hoe lang je nog door kunt gaan. Kan best zijn dat het dan snel over is, zeker gezien je eerdere ervaring.

Succes.

3. Kerszje

Kerszje Niet meer actief

Hallo,

Ik ben sinds je vorige antwoord wel beginnen met afbouwen van de borstvoeding. Mijn dochter krijgt nu al bijna 4 weken 3 borstvoedingen en 1 flesvoeding en dit gaat goed! Ze groeit super, is al ruim 7 kilo. Ze krijgt nu Borst, borst, fles, borst.

Volgende week moet ik beginnen met werken en krijgt de kleine borst, fles, fles, borst. En op de dagen dat ik vrij ben gewoon weer borst, borst, fles, borst. De wijkverpleegkundige op het consultatiebureau heeft dit ook gedaan toen haar kinderen klein waren en dat ging prima.

Wat wil ik met dit bericht? Ik wil je graag laten weten dat mijn borsten het wel af kunnen met 3 voedingen en dat het dus niet zo snel terugloopt als de vorige keer.

Groetjes, Kirstin

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

fijn om te lezen dat het goed gaat zo en dat je borsten zich hebben aangepast! Zo zien we dat het bij elke vrouw net weer anders werkt. Ik hoop dat je het nog lang vol kunt houden op deze manier. Succes en bij vragen horen we het graag weer.

Mirjam

Share This Page