borstvoeding met kunstvoeding combineren, hoe?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door prulletje2, 10 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Mijn baby is nu 3 weken oud. De borstvoeding was de eerste week heel moeilijk. Het deed enorm veel pijn, ook het kolven deed pijn. In het ziekenhuis hebben er verschillende mensen met me mee gekeken en de conclusie was dat mijn kindje wel gewoon goed aanhapt, maar dat het dus echt aan mijzelf ligt. Té gevoelige tepels. Toch wilde ik niet zomaar opgeven en heb ik doorgezet. In het begin was dit kolven met minimale hoeveelheden en bijvoeden dmv vingervoeding.
    Inmiddels is de voeding goed op gang en doet het al een stuk minder pijn. Het aanhappen is nog wel erg gevoelig, daarna trekt het weg, maar na zo'n 15 min drinken ga ik het ook wel weer voelen. Helaas drinkt hij soms wel 20 min of langer per borst. Maar goed, als dit zo elke 3 uur is, is het nog wel enigszins vol te houden. Dan kunnen mijn borsten redelijk herstellen.
    Maar helaas heb ik geen baby die netjes elke 3 uur komt. Vaak is het 2 tot 2,5 uur en in de regeldagen nog veel vaker. Ik ben dan ook erg lang met hem bezig, gemiddeld 20 min per borst, dan broek verschonen omdat hij in slaap is gevallen, en dan de andere borst weer 20 min. Ik ben ontzettend uitgeput hierdoor en de pijn aan mijn tepels bouwt zich steeds op. Vooral 's nachts vind ik het heel erg zwaar. Ik heb al regelmatig zitten huilen. Het voelt alsof ik mijn kindje niet kan bieden wat hij nodig heeft als hij zo vaak komt. Ik geniet er dan ook absoluut niet van.
    Mijn man zag dat ik er doorheen zat en heeft toen de knoop doorgehakt en geeft hem nu af en toe een flesje kunstvoeding. Eerlijk gezegd vind ik dit echt super fijn! Het geeft me echt wat meer rust. Mijn borsten hebben meer tijd om te herstellen en mijn man kan het af en toe nu ook eens van me overnemen.

Ik wil de borstvoeding eigenlijk niet helemaal stopzetten, want op de meeste momenten geniet ik er echt wel van, zo intiem samen met mijn kindje. Maar op momenten dat hij heel vaak komt voor voeding houd ik het gewoon echt niet vol. Dan wil ik graag een flesje kunnen geven. Een voorraad kolven is dan ook geen oplossing, want dan moet ik nog steeds heel vaak 'aan de bak', ofwel na het voeden, wanneer mijn borsten al pijn doen, of extra tussendoor wat ik nu ook al niet volhoud. Dat gaat dus niet lukken.
    Sinds deze week heeft mijn kindje ook heel veel last van krampjes, waardoor hij ook nog slechter slaapt. Het valt me allemaal erg zwaar.

Waar ik verder nog tegenaan loop is dat ik niet in het openbaar wil en durf te voeden. Ook thuis als we mensen op bezoek hebben zonder ik me af om te kunnen voeden. Ik voel me daar echt niet fijn bij met mensen erbij. Nu gebeurt dat niet zo vaak, maar natuurlijk wel af en toe. En ook zal ik wel eens op pad zijn wanneer mijn kleintje eten wil. Ook op die momenten wil ik dus graag een flesje kunnen aanbieden. Maar een flesje borstvoeding zal dat dus wederom niet gaan worden, omdat ik het niet voor elkaar krijg een voorraadje te kolven.
    Van kolven word ik overigens ook echt niet gelukkig. Op momenten dat ik kan kolven leg ik liever gewoon zelf mijn kindje aan.

Maar goed, wat ik dus eigenlijk wil is borstvoeding geven op momenten dat het lukt en kunstvoeding wanneer het even niet lukt. Dan kan ik ervan genieten. Maar kan dat uberhaupt? We zijn er al wel een soort van mee begonnen, maar ik vraag me heel erg af of we nu niet verkeerd bezig zijn.
    Bij borstvoeding komt hij natuurlijk op verzoek. Maar hoe moet ik dat met kunstvoeding doen? Kan dat ook gewoon wanneer hij erom vraagt? Hoe weet ik dat ik hem niet teveel geef?
    En hoe zal het met mijn melkproductie gaan als ik zo doorga? Past mijn lijf zich daarop aan of zal de productie zodanig teruglopen dat ik straks te weinig heb?

Hopelijk heb je wat goede tips en advies.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat ontzettend naar voor je dat je pijn blijft houden. En nu het houdbaar is, dat je kindje dan toch kennelijk langer nodig heeft dan een kwartier, waardoor het ook weer klachten geeft. :(

Mijn eerste ingeving is als ik dit lees het voeden aan de borst optimaliseren. Als je kindje effectief door drinkt, is het eerder klaar met voeden. Gezonde op tijd geboren kindjes kunnen soms al best naar een inname van 15 min per borst. Dit vraagt wel enige begeleiding, hiervoor zou je een lactatiekundige kunnen inschakelen. Ook de pijn zou je nog kunnen bespreken, waar het zit, wanneer het opspeelt, hoe het zeer doet, hoe lang het aanhoudt...er is nog zoveel wat aanwijzingen kan geven.
    Hoe doet je kindje het? Groei. plas, poepluiers?

Goed, het combineren. Je kunt inderdaad afwisselen, of je kunt kiezen om vaste momenten kunstvoeding en de andere momenten borst te geven. Voor je lichaam is dat soms makkelijker in stand houden, maar kijk wat voor jou en jullie situatie het beste zal werken en ga daar mee aan de slag. Kunstvoeding op verzoek kan prima en wordt ook steeds meer gedaan. Er zijn echter wel maximalen aan wat je op een dag kunt geven. Vraag hiernaar bij het consultatiebureau.
    Wanneer je wel aan de borst voedt, masseer dan mee of geef compressie. En heb je kolven met de hand geprobeerd: zonder kolf dus. Dit is veel zachter vaak en je hoeft je tepels niet te belasten. Misschien dat je hier handigheid in kunt krijgen, het vraagt even oefening maar veel moeders merken dat dit dan wel helpt. Ook kun je dan even een minuutje of drie tussendoor kolven (meer stimuleren) zonder dat je direct een hele voeding opvangt. Je kolft dan meer om je lichaam signaal te geven dat er melk gemaakt mag blijven worden.
    Kun je hier wat mee?

3. prulletje2

prulletje2 Fanatiek lid

20 mei 2014
    4.047
    2.039
    113
    Helaas kwam de reactie zo laat dat ik het inmiddels al opgegeven heb. We zitten nu aan de kunstvoeding. Mijn productie is al zodanig achteruit dat ik vanmorgen met moeite het laatste beetje gekolfd heb wat hij gekregen heeft. Zelfs de kolf is nu dus opgeruimd. Ik baal er flink van.

Deel Deze Pagina