melk uit vriezer niet drinken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door debie, 3 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    ik heb wat bv in de vriezer, alleen wil ze dit dus echt niet hebben als het ontdooit is, iemand tips?

nutrilon drinkt ze dan wel als het echt moet voor een keer, maar dat heb ik zelf liever niet. (gaat om een avond)

2. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Warm je het wel een beetje op ?

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Het schijnt dat sommige kindjes het vies vinden smaken. Lijkt me erg lastig. Je kunt wel van te voren kolven en dan (relatief) vers geven. BV kun je geloof ik 5 dagen in de koelkast bewaren (mits steriel verkregen).

Verder vindt Mirre haar flesje pas lekker als het iets warmer is dan lichaamstemp ... wat dat betreft lijkt ze op mij ... een enorme tuttebel als het gaat om (relatieve) kou :D ... Misschien helpt dat?

4. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    ik warm het nu op in een pannetje met water

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja, melk uit de vriezer schijnt toch een andere smaak te hebben dan verse melk. (ik vind het ook stinken, als het ontdooit is :oops: ). Het gaat over 1 avondje schrijf je? Misschien is het een idee om te kolven en het in de koelkast te bewaren (mag 5 dagen bewaren in de koelkast) dan is het dus niet bevroren geweest, en lust ze het misschien wel.

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Whoops, sorry salapio, ik zie dat ik ongeveer hetzelfde typ als wat jij al eerder verteld hebt. :oops: :)

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je melk kan ranzig gaan smaken als je het invriest. Je kan voordat je de melk invriest verwarmen tot 70 graden. Heeft iets met jou vetgehalte o.i.d. te maken. Dirksmama weet het wel precies. Ze zal zich hier vast wel melden en anders haar even een pb sturen.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Moedermelk bevat enzymen, die zodra de melk uit de borst is, gaan helpen de melk te verteren. Bij de ene vrouw zitten er meer van die enzymen in de melk als bij de andere. Daardoor kan de melk na een paar dagen of uren anders ('zepig') gaan smaken, terwijl het nog wel goed is.
    In de vriezer blijven deze enzymen gedeeltelijk werkzaam, waardoor het proces doorgaat. En ook de vetten kunnen in de vriezer een beetje veranderen. De melk is prima voedzaam, maar smaakt minder lekker.
    Het ene kind is eerder geneigd zulke melk te weigeren dan het andere.

Soms willen ze het wel drinken als je de ontdooide melk mengt met wat verse melk.
    En de temperatuur luistert ook heel nauw, vaak drinken ze het wel als het net een tikje warmer of kouder is.

Als je merkt dat je melk na ontdooien niet zo lekker meer smaakt, probeer dan zo veel mogelijk verse melk (is een aantal dagen houdbaar in de koelkast, als je hygienisch te werk gaat en goed koelt) te geven en de vriesmelk voor noodgevallen te houden. Vries je toch in, verhit de melk dan kort tot 60 graden. De enzymen die voor de smaakverandering zorgen verliezen dan hun werking, maar de voedingswaarde van de melk wordt niet aangetast.
    Als je melk na een dag koelen ook die nare smaak krijgt, dan kun je die hittebehandeling ook op de verse melk toepassen op de dag van kolven. De melk is als je het meteen onder een stromende koude kraan koelt dan nog 24 uur houdbaar.

9. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Mijn ventje had dit eerst ook, hij is ook heel kieskeurig wat warmte betreft!
    Als het iets te koud/ lauw is drinkt hij het niet!
    Hij wil het liever nog iets warmer dan kouder dan 37 graden hebben!

Wij bleven het gewoon aanbieden en nu drinkt hij het gewoon!
    Succes ermee... ;)

10. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Jij bent echt zo'n goede raadgever ;)

11. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik geloof dat ik eindelijk achter de reden ben van Mirre haar korte flesweiger periode ...

Lijkt me alleen zo lastig om het te verwarmen tot 60 graden ... moet je dus met een thermometer in de weer ...

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    :( :( :( :( :(

;) (zal de volgende keer eerst even wat beter de voorgaande berichten lezen goed?)
    Owjee, nu gaat het baby alarm nog af ook

13. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    ok, bedankt voor de tips, ga het proberen, eens kijken of ze het dan wel drinkt.

Deel Deze Pagina