Ik weet zelf niet of het pijnlijke afneemt: ik ben bijna 2 weken bezig en heb het erg moelijk. Pijn in mijn tepels en baby die steeds in slaap valt en bv die 2 uur duurt en daarna ze is nog niet tevreden ondat niet genoeg drinkt... Ik kolf nu bijna fulltime en geef nog tussendoor Friso. Ik gebruik Calma medela speen die het meest teprl nabotst.. Als ik flesje geef dan drink ze het snel ik moet het vaker uithalen maar na 30minuten heb ik bek af baby die gelijk gaat slapen... Ik ervaar fv als rustgevende voor mij en baby ik geef flesje graag aan haar en straal liefde uit. Door pijn en uren lang bezigheid ervaar ik borst geven als helse gebeurtenis, ik huil en wil aleen dat het afgelopen is en ze van mijn borst afgaat. Ik merk dat ik gewoon het niet wil daroom steeds afkolven en liever zo geven... Ik doe wel nog 2 keren of zo per dag borst om te kijken of het wat minder is maar nee, ook als pijn denk ik weg is heb ik steeds probleem met het lang en niet effecient voeden.... Ik hoop voor je dat je enige probleem pijn is en dat het weg gaat!!
Wat betreft je baarmoeder: vooral met meerdere kindjes is dit niet geweldig maar het duurt maar een dag of twee en het helpt je per saldo veel sneller herstellen! Bovendien is het maar even, bij de toeschietreflex. Als je pijn in je tepels hebt bij het voeden: in het begin is het geen geweldig gevoel, maar het hoort niet zo veel zeer te doen dat je op je tanden gaat bijten en het liefste wilt stoppen... Lactatiekundige inschakelen? De eerste had in die ene keer dat ik haar aan de borst had meteen een kloof gemaakt (dat deed echt zeer en ik was eigenlijk blij dat ze echt niet wilde drinken!!!) , de tweede was in het begin effe wennen maar daarna prima te doen en bij de derde, alles als vanzelf. piccolina, je went je kindje ook aan een speen, dat gaat makkelijk... Ze wennen dan ook niet aan de specifieke beweging van de melk oproepen - toeschietreflex - drinken... maar beginnen meteen aan jouw borst alsof de melk er al is... zoals bij de fles. Borstvoeding is hard werken voor jou en je kindje. Ik merk zelf dat ik met kolven veel gevoeliger tepels krijg. In een niet positieve zin. En dat in combinatie met een kindje dat went aan de fles...
Het samentrekken vande baarmoeder vond ik niet vervelend. Beetje lichte menstruatie kramp ofzo. Niet te vergelijken met de bevalling haha. De pijn aan mijn tepels en met name de toeschietreflex was echt vervelend. Dat heeft wel de eerste 2 maanden pijn gedaan. Vanaf 3 maanden werd echt pijnloos. Ik heb het geregeld vervloekt de eerste maanden, maar nu ben ik zoooooo blij met de bv
Ik heb helemaal geen last gehad van een pijnlijke baarmoeder.. ik voelde af en toe wel wat krampjes, maar dat was niet pijnlijk. Tepels.. in het begin kan het wel gevoellig zijn. Pijnlijk is sowieso niet goed.. dan hapt de baby niet goed of dan is hij niet goed aangelegd. Mocht het echt pijn doen, dan zou ik iemand mee laten kijken (een lactatiedeskundige). Tegen mij zeiden ze dat het gevoellig mag zijn (tepels moeten er aan wennen), maar niet pijnlijk. Pijnlijk is altijd fout!
Dat had ik de eerste 4 weken precies hetzelfde!! Ik heb een lactatiedeskundige mee laten kijken en toen bleek dat Levi niet ver genoeg hapte.. hij moet echt een hele grote hap maken zodat de tepel zelf onderhand in zijn keel zit en hij (bijna) de hele tepelhof in zijn mond heeft. Ook hielp een andere houden super goed! Ik voed nu altijd in de doorgeschoven houding, dat gaat bij ons het beste. Ik hoop dat je er iets aan hebt! succes!