Vanwege het feit dat ik de BRCA genmutatie in de directe familie heb zitten sta ik heel streng onder controle en nu tijdens de zwangerschap/borstvoeding nog meer. Van de chirurg mag ik maximaal 3 maanden bv geven. Ik wil dit heel graag proberen, al heb ik wel tegen mezelf gezegd dat ik niet ga martelen om het te laten lukken. Maar hoe kan ik dit nou het beste aanpakken? Baby zal al vrij snel moeten gaan wennen aan de fles en kunstvoeding lijkt mij? Vanaf wanneer ga ik een voeding in de fles geven en vanaf wanneer ga ik voedingen vervangen voor kv om bij 3 maanden volledig op kv te zitten? En welke voedingen kan je het beste mee beginnen om te vervangen en hoeveel geef je dan?
Hoi, Sorry voor de late reactie. Goed dat je die drie maanden wil geven. Dat is goed mogelijk hoor. Ik zou zorgen voor een goede start: zo snel mogelijk en zo lang mogelijk je kindje straks op je blote huid na de geboorte. Geef het de tijd om bij te komen na de bevalling en zelf het initiatief te nemen om op zoek te gaan naar je borst. Aan de borst is het ruiken, snuffen, kennismaken. Daarna volgt likken en happen. Laat het lekker gebeuren! Gebeurt er helemaal niets, is je kindje bijvoorbeeld erg moe of wil het nog niet zo lukken, masseer dan met je vingers de rand van je tepelhof en je tepel. Zet vervolgens je vingers op de rand van de hof en geef lichte druk. Komt er een druppel uit: geef dat dan met je vinger in het mondje van je kindje. Doe dit een paar keer en aan de andere borst ook. Op deze manier geef je je kindje de eerste druppels colostrum en geef je je lichaam het signaal dat de borstvoeding van start mag! De volgende twee dagen leg je aan en lukt het niet dan weer met de vingers masseren. Laat je helpen! Pas wanneer het op dag drie nog niet wil lukken ga je aan een kolf. Wanneer je kindje een week of 4 is ga je starten met oefenen met drinken uit een flesje. Oefenen wil zeggen kleine beetjes op momenten dat je kindje niet heel hongerig is en open staat voor iets nieuws: 30 ml is voldoende. Gaat het goed dan kun je gaan ophogen. Biedt het flesje elke dag een keer aan. Gaat het goed, dan een keer een voeding kolven en in het flesje geven. Wanneer je volledig gestopt wilt zijn met 3 maanden ga je terugtellen: reken een dag of 5 per voeding om af te bouwen. Als je 8 voedingen hebt, komt dat dus op 40 dagen. dus op tijd starten. In het begin kan het zijn dat je wat dagen meer nodig hebt, soms heb je op het eind minder dagen nodig, maar houd het niet te krap aan. Laat je door je kraamverzorgende al informeren! Het handigst is om de voeding einde middag eerst te vervangen, dan de voeding einde ochtend, zodat je een wissel hebt van bv-fles-bv-fles-bv. Daarna de voeding midden op de dag. Alles natuurlijk per keer bekijken. Wanneer je een groot deel van de voedingen niet meer achter elkaar hebt overdag kun je de rest af bouwen. Kijk steeds waar je nog het meest melk hebt, die bouw je als laatste af (ochtend of nacht) Hoeveel je kindje per fles krijgt op de leeftijd van 2 maanden bekijk je op dat moment. Overleg met je arts of op het consultatiebureau. Het is namelijk afhankelijk van groei en gewicht van je kindje. Veel succes!