B12 tekort en borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door anemdo, 15 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anemdo

anemdo Bekend lid

16 jun 2014
    550
    0
    0
    Rotterdam
    Ikzelf heb een vitamine b12 tekort, daar krijg ik sinds kort injecties voor.
    Volgens mijn arts krijgt mijn dochter alles wat ze nodig heeft via de borstvoeding, en hoeft zij niet getest te worden. Klopt dit? Of loopt zij ook een risico op een tekort.
    Wat ik niet heb kan ik ook niet aan haar geven toch?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Vit B12 tekort kun je beter maar serieus nemen inderdaad. Sommige moeders kampen hier mee door bijvoorbeeld voedingspatroon of door ziekte (Crohn bijvoorbeeld) Vaak zijn er vage klachten, dus fijn dat jij al weet dat je een tekort hebt, zo kun je ook goed aanvullen. Injecties werken dan vaak beter dan pillen.

Een moeder met een tekort aan vit. B12 kan inderdaad te weinig B12 in haar melk hebben. Hierdoor kan haar baby een tekort aan vit. B12 krijgen, met uiteindelijk ernstige neurologische problemen.
    Als de moeder echter is gediagnostiseerd en wordt behandeld, dan zal het vit B12 gehalte met injecties op peil worden gebracht zodat het weer in voldoende mate in het bloed zit. Zo zal haar melk ook voldoende bevattten.

Wanneer jij wordt aangevuld zou ik ook testen of je kindje daarna de vit. op kan nemen. Dan weet je zeker dat het goed gaat!

Succes!

Deel Deze Pagina