Help, ik wil niet meer!

Discussion in 'Borstvoeding' started by Lisszy, Apr 16, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

May 27, 2008
    2,602
    6
    38
    Female
    #1 Lisszy, Apr 16, 2010
    Last edited: Apr 16, 2010
    Na ruim 8 maanden bv te hebben gegeven, wil ik niet meer.
    Mijn meisje "drinkt" nu nog alleen 's morgens en 's avonds en ik weet niet hoe ik moet stoppen.

Toch heb ik er erg van genoten.Ik ben zo trots op mijn lichaam dat Zoë ruim 8 maanden zo goed heeft kunnen groeien op mama's melk! Heerlijke momenten als ze bij mij aan de borst lag. Zo gezellig om tegen elkaar aan te liggen en lekker te knuffelen als ze haar buikje vol had. En nu tranen in mijn ogen, misschien toch een beetje het gevoel van falen dat ik het niet het eerste jaar kan/wil volhouden.
    Waarom?
    Na 4 borstontstekingen (waarvan 3 in 2010), 2 antibiotica-kuren en aanhoudende spruw (met meerdere malen medicatie voor gehad) is het mooi geweest. Door de spruw heb ik rond mijn rechter tepel rondom een soort snee waardoor voeden intens pijnlijk is. En aan de linker tepel begint het nu ook. Kolven en voeden lijdt tot bloedende tepels. Van de week weer met hoge koorts op bed gelegen door een ontsteking en daarbij komt alsof het wel lijkt dat Zoë liever een fles heeft dan mijn borst... :( Ze is contstant afgeleid, wil na een paar minuutjes al niet meer drinken waardoor ik met enorm gespannen boobs blijf zitten. Daardoor word ik weer heel verdrietig, voelt toch als een soort afwijzing...
    En dit is de druppel, ik wil stoppen met BV.

Maar hoe kan ik de 2 voedingen stoppen?
    Elke dag en avond een beetje afkolven om de spanning te verminderen? En dat steeds een beetje minder kolven?
    Of is de kans op een 5e ontsteking dan groot?

Iemand ervaring of iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

een verdrietige Lisszy

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Poeh, snap dat je er dan even doorheen zit....
    Tegelijk ook lastig, want ineens stoppen is -zeker met je geschiedenis aan ontstekingen- niet handig. Ik zou daar in jouw geval echt even een lactatiekundige bij halen! We kunnen je wel allerlei tips geven, maar denk dat het verstandig is om allerlei risico's te mijden en het zekere voor het onzekere te nemen en er een deskundige bij te halen :)

Wat betreft dat kort drinken en snel afgeleid zijn: dat hoort echt bij deze leeftijd hoor! Hier hielp het erg om in een rustige en liefst schemerige omgeving te voeden: ik voedde gewoon op onze slaapkamer met de gordijnen dicht.
    Ze ontdekt de wereld nu gewoon heel erg en ja... daar hoort dit drinkgedrag bij. Dat gaat trouwens ook weer over! :)

3. tjessia

tjessia Fanatiek lid

Feb 1, 2009
    2,889
    0
    0
    Volgens mij is jouw oplossing van het kolven perfect of je laat haar zelf steeds maar een paar minuutjes drinken. Zo bouw je het af en blijft er heel snel niets meer over.
    Ik snap dat je er klaar mee bent. Ik heb zelf 11 en 8 maanden bv gegeven en deze keer zal dat misschien ook maar 8 maanden zijn. Ik denk niet dat ik het langer vol ga houden, ben er strax ook wel weer klaar mee. Succes.

4. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik heb 4 maanden volledig gekolfd en de 5e maand ben ik langzaam gaan afbouwen. elke halve week een voeding minder. je zou dus eerst naar 1 voeding kunnen gaan, en een week/ paar dagen later stoppen (ik kwam vanaf 8 voedingen). de dag daarna indien nodig afkolven, en dan stoppen. geen borstontsteking gehad gelukkig. ik heb ook last gehad van spruw, dat is geen pretje!
    8 maanden is echt supergoed!

5. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

May 27, 2008
    2,602
    6
    38
    Female
    Dank voor jullie lieve reacties en tips!
    Ik zal mijn vraag ook even bij de lactatiedeskundige hier op het forum leggen, kijken wat zij ervan zegt.

Het is gewoon alles bij elkaar. En als Zoë nou héél graag wil drinken, dan gaf ik ook niet op, pijn of geen pijn. Ik heb wel eens vaker gehoord dat het een fase is, maar ik zit met enorme borsten en Zoë houdt haar lipjes stijf op elkaar! En een fles daarentegen drinkt ze helemaal leeg...
    Ik denk dat ik vanavond maar ga kolven ipv live voeden, dat doet iets minder pijn. En dan morgenochtend maar weer een normale bv.

@tjessia
    Maar dat is ook hartstikke goed! 11 en 8 maanden! En dan nu weer 8 maanden bij de derde, goed bezig! Op een gegeven moment is het inderdaad klaar. En ruim 7 maanden lang kon ik me dat niet voorstellen, maar het is nu wel gebeurd. Ik heb altijd gezegd dat wanneer ik of Zoë er niet meer gelukkig van wordt, dan stoppen we ermee. Maar dat is nog niet zo makkelijk! ;)

6. appeltje

appeltje Niet meer actief

Balen meid, dat klinkt echt allemaal zeer pijnlijk.
    Niet om je om te pratenqua afbouwen - want ik neem aan dat je de spruw ook als je stopt niet meteen kwijt ben - maar heb je al eens gentiaan violet geprobeerd? Na 3 maanden spruw (zelfs 6 weken gekuurd met het paardenmiddel flucanazol 200 mgram per dag) uiteindelijk dit besteld via eurolac en ik was er in 2 dagen vanaf.

7. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    oehw, die rotspruw! Vreselijk.

Strijk even je matras voor je je bed opmaakt. Als je 's nachts lekt dan gaat het daar in zitten. Idem voor je bh's, even strijken als ze uit de was komen, dan doodt je de spruw. Tevens in je wasverzachterbakje azijn doen ipv wasverzachter, dat spoelt het wasmiddel uit je was en dat irriteert dan minder op je tepels.

Succes!

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ow spruw is vreselijk! En dat kan (naast de leeftijd) ook een reden zijn waarom je dochter zo weinig interesse lijkt te hebben.

Ik kan me alleen maar bij de andere moeders hier aansluiten: zoek contact met een lactatiekundige! Niet alleen om deze borstvoedingsperiode met een prettig gevoel af te kunnen sluiten, maar ook om dingen te leren over voorkomen van problemen mocht je nog eens een kindje krijgen.

Want borstvoeding, hoeveel problemen je ook hebt overwonnen (kan er over meepraten) is toch iets wat je een enorm trots gevoel moet geven: je geeft je kind er de best mogelijke start mee, en 8 maanden is VEEL langer dan de gemiddelde Nederlandse baby mag genieten!

9. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

May 27, 2008
    2,602
    6
    38
    Female
    De spruw maakt het inderdaad erg moeilijk om deze mooie periode van bv geven af te sluiten.
    Mijn bedoeling van om per direct te stoppen met één van de twee voedingen, maar dat is me nog steeds niet gelukt.
    Mijn borsten zijn namelijk extreem gespannen, maar omdat kolven zo ongelooflijk veel pijn doet en mijn tepels beginnen te bloeden, komt er bijna geen melk uit! :(
    Dus dan laat ik Zoë maar drinken, doet ook pijn, maar gaat toch iets beter. Ondanks dat ze niet veel meer wil drinken, krijgt ze er meer uit dan dat ik ga kolven.

Dat Gentiaan Violet kan ik nog proberen om de spruw te bestrijden maar ik heb mijn beslissing genomen om bv af te gaan bouwen om volledig te stoppen.
    Want ik wil deze periode zo graag goed afsluiten. Dat ik er een goed postief gevoel aan over kan houden!

Als wij nog een kindje mogen krijgen, wil ik weer bv gaan geven.
    Ik heb immers genoeg! En ik vind die goede start van mama-melk gewoon zo belangrijk! Daar kan geen spruw of ontsteking tegenop! ;)

10. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

May 27, 2008
    2,602
    6
    38
    Female
    weten jullie trouwens hoe ik het beste in contact kan komen met een lactatiedeskundige? Via borstvoedings.com?
    Ik heb wel eens telefonisch contact gehad met iemand van La Leche League, maar dat schoot niet heel erg op, helaas...

11. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

Aug 4, 2009
    2,002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Via het CB of thuiszorg in de buurt kan je altijd wel aan een Lactatiedesk. komen. Succes

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je hebt nu dus ook een toeschietprobleem, waarschijnlijk door de pijn.
    Daar is wel wat aan te doen! Bel je huisarts voor een recept voor syntocinon-neusspray, dan gaat het kolven veel gemakkelijker en ook als je je kind aanlegt schiet de melk makkelijker toe, waardoor je je borst sneller leeg hebt.

En doe vooral ook iets aan die spruw!

13. 5Mare5

5Mare5 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    3,694
    0
    0
    Ede
    ik zie dat de tip van gentiaan violet al is gegeven, dat was het eerste wat ik wilde schrijven.

verder, tja 8 maanden voeden is een geode prestatie toch? tuurlijk zou langer voeden nog beter zijn, maar jij geeft al aan je beslissing genomen te hebben.

een lactatiekundige zou ik niet via het cb regelen. hele slechte ervaringen mee gemaakt. op borstvoeding.com kan je er idd een paar vinden. kijk ernaar of het een ibclc lactatiekundige is dan weet je bijna zeker dat het goed is!

14. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

May 27, 2008
    2,602
    6
    38
    Female
    Ik heb even wat doorgelezen over dat gntiaan violet op Eurolac.net.
    Kan het echt geen kwaad voor mijn dochter ivm inslikken tijdens het voeden? Heeft het een bijsmaak? En niet heel belangrijk, maar toch fijn om te weten, hoe lang blijft de inkt zichtbaar op/in Zoë's mondjes?
    Zal ik dan de standaard toepassing moeten gebruiken (vermengd met water) of de tepelzalf?

Ik ga via bv.com op zoek naar een lactatiedeskundige bij mij in de buurt.

15. 5Mare5

5Mare5 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    3,694
    0
    0
    Ede
    ik heb de standaard oplossing gebruikt. euhm bijsmaak? ik heb het niet geproefd en david is gewoon blijven drinken dus hij had er iig geen last van. ook verder heb ik geen bijwerkingen bemerkt. gentiaan violet is minder rotzooi dan de medicatie die je in de apotheek krijgt en in een week ben je ervan af. (plus voor de zekerheid nog een tweede behandeling van 5 dagen)
    tja de paarse kleur bleef hier na de behandeling nog ongeveer een dag of twee zichtbaar maar dan echt als een waas. je kan voor de voeding wel wat vette creme in haar gezicht smeren dat helpt. ik maakte altijd de grap dat ik maar heel even niet oplette en hij had zo mijn pen te pakken ;)

Share This Page