Borstvoeding na borstverkleining

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door FemR, 20 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FemR

FemR Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.156
    0
    0
    Hallo!!

Kan iemand mij helpen om de bv bij ons 4de en laatste kindje te laten slagen?? :) I hope so!

Ik ben mama van 3 kindjes. De eerste (2001) heeft 6 weken bv gekregen, de tweede (2004) 11 maanden en bij mijn 3de is het niet gleuk. Tussen de 2de en de 3de heb ik een bvk gehad. De platich chirurg had mij uiteraard gewezen of de kans van het mislukken van borstvoeding. Maar wij dachten klaar te zijn met ons gezinnetje, achteraf bleek toch van niet. Ik heb in 2007 een verkleining gehad, deze is goed verlopen en er is niets helemaal doorgesneden, alleen verplaatst.
    In 2009 raakte ik zwanger van de 3de en ik had goede hoop dat de bv ging lukken. Augustus 2010 is onze zoon geboren. Ook de vk had er alle vertrouwen in.
    Dus vol goede moed begon ik met aanleggen en kolven. Helaas was mijn zoontje heel erg misselijk, dus wilde niet drinken en ik had een kraamverzorgster die echt niet haar best deed om ons te helpen ermee. Heb echt een rot week gehad. Na 3 dagen schreef de kraamverzorgster in het boek dat we waren gestopt en dat mijn borsten waren opgebonden... HALLO! In 2010 nog in dat soort termen spreken??
    Nou goed... ben wel door blijven kolven, paar dagen gestopt omdat ik ook de moed op gaf, maar na een aantal dagen toch weer begonnen omdat ik heel erge stuwing kreeg. Mijn zoontje kreeg er niks uit en de kolf ook niet.... Ik had ook geen TSR en ik denk dat daar het hele probleem heeft gezeten.
    Wat kan ik doen om die tsr toch te krijgen? Ooit eens gehoord dat er neussprays bestaan die dit kunnen opwekken. Klopt dit? Volgens mij zat er wel voeding, anders krijg je ook geen stuwing toch?

Nou heel verhaal... enigzins wat warrig geloof ik haaha. Maar zou het zo gaaf vinden als het deze keer weer ging lukken. Als is het maar gedeeltelijk, daar zou ik al heel erg blij mee zijn! :D

Bedankt alvast!
    Groetjes FemR

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hallo Fem,

Nou meid, een heel verhaal he? Ik zal proberen je vraag zo goed als mogelijk te beantwoorden.

Bij een borstverkleining wordt borstweefsel weggehaald om de borst kleiner te maken. Door dat borstweefsel lopen de melkkanaaltjes, dus hoe meer weefsel er weggehaald wordt, hoe meer melkgangen er weggehaald worden en dus hoe kleiner de kans dat je (volledig-)borstvoeding kunt geven.

Bij een borstverkleining komt het ook vaak voor dat de tepel verplaatst wordt. De tepel wordt dan losgehaald van de borst en op een andere plek, meestal hoger, weer op de borst vastgezet. Dit loshalen van de tepel moet zeer zorgvuldig gebeuren. Bijna onvermijdelijk zullen er bij het loshalen van de tepel melkgangen los worden gesneden waardoor er minder uitgangen beschikbaar zijn voor het transport van de melk naar de tepel. Dus als de tepel verplaatst is dan is de kans op (volledig-) borstvoeding geven kleiner. Ik raad je aan contact op te nemen met de chirurg die bij jou de operatie uitgevoerd heeft om te weten wat er precies is gebeurd tijdens de operatie.

Dat je bij je 3e wel stuwing hebt gehad is normaal. De productie is vaak niet het probleem na een verkleining, maar het transport van de melk van de melkproducerende cellen naar de tepel is het probleem.

Als 1e zou ik contact opnemen met de chirurg en vervolgens zou ik in de kraamtijd zo snel mogelijk contact zoeken met een lactatiekundige bij jou in de buurt.

Een borstvoedingshulpset zou een manier kunnen zijn om je baby wel aan de borst te voeden (met bijvoeding)

De neusspray die jij bedoelt heet syntocinon. Daarvoor moet je bij je huisarts een receptje vragen.

Ik hoop dat ik je vraag voldoende heb kunnen beantwoorden.

Hartelijke groet,
    Teddy Roorda
    doula en lactatiekundige in de Betuwe

3. FemR

FemR Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.156
    0
    0
    Hai Teddy,

Dank je wel voor je antwoord! Excuus voor het late antwoord. We zijn op vakantie geweest en hadden er geen internet ;)

Ik weet hoe de pc geopereerd heeft, dus hoef geen contact met haar op te nemen. Ze heeft me verzekerd het heel voorzichtig gedaan te hebben en zoveel mogelijk heeft proberen te behouden. Ik merk ook dat er melkkanalen open zijn want als ik druk uitoefen op mijn borst(en) komt er melk uit. Dus mijn hoop vestig ik vooral op die neusspray.
    Ik had idd ook een lactatiekundige in de buurt gezocht, heb een tip gekregen van mijn vk, dus ga haar in de laatste maanden van mijn zwschap benaderen.

Zou je nog 1 vraag kunnen beantwoorden... na hoeveel dagen, kolven, aanleggen met neusspray weet ik of het gaat slagen of niet? Als ik het me zo voorstel, zou na genoeg stimulering, redelijk snel duidelijk moeten worden of het lukt met de neusspray. Wil uiteraard een leuke (laatste) kraamtijd en ik moet natuurlijk ook genieten van alles ipv gefixeerd bezig zijn met de bv ;) Bij mijn dochter was het na 4 dagen goed op gang. Zou dat een goede richtlijn zijn?

Vriendelijke groeten,
    FemR

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi Fem,

Normaal gesproken komt op dag 4 de melkproductie goed op gang.
    Hier nog een aantal dingen waar je op kunt letten in de kraamtijd.

Goed dat je een LK gevonden hebt.

5. FemR

FemR Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.156
    0
    0
    Dank je wel voor je hulp!! Ik hoop dat het soepel zal verlopen!!

Groetjes FemR

Deel Deze Pagina