Hallo Teddy, Ik heb een vraagje over mijn voedingen. Mijn dochtertje is nu 6 weken en de borstvoeding gaat eigenlijk heel goed. Heb nog twee andere kinderen en daar is de borstvoeding niet gelukt. Bij de eerste, mijn zoontje, kwam de productie erg langzaam op gang en viel hij te veel af. Dus gelijk de eerste week met bijvoeding begonnen en daarna is de bv niet goed op gang gekomen en ben ik flesvoeding gaan geven. Bij mijn tweede, mijn dochtertje, ben ik verkeerd begeleid en is de bv ook niet op gang gekomen. Gelukkig heb ik bij mijn dochtertje van nu 6 weken een super kraamzorg gehad en heeft gezorgd dat mijn dochtertje heel veel werd aangelegd (tot ik er tureluurs van werd), maar dat zorgde er wel voor dat mijn borstvoeding op gang kwam. Ze was ook super gegroeid en binnen een week al weer bijna op haar geboortegewicht. Daarna groeide ze ook prima van 3990 gram bij de geboorte en met 4 weken 4770 gram. Twijfel moet ik dus niet hebben bij mijn borstvoeding.. maar... nu komt mijn vraag waarom ik toch onzeker ben. MEestal drinkt mijn dochtertje prima overdag om de 3 a 4 uur. Maar na de middagvoeding of soms rond 18 uur is het afgelopen met haar tevredenheid. Ze wordt helemaal wild en wil continu drinken. Mijn borsten zijn echt helemaal leggedronken op een gegeven moment. Na 21 uur is ze in een diepe slaap en heeft dan genoeg. Ik heb wel gelezen over clustervoeding aan het einde van de dag en avond, dus ik was gerustgesteld. Maar nu neemt het wel extreme vormen aan. Ze is echt niet tevreden na twee borsten en ik ben eigenlijk de hele avond aan het voeden. Ze is nu 6 weken en vraag mij af of dit nog wel normaal is? Heb ik toch niet genoeg voeding (anders komt ze toch niet zo vaak?) Mijn borsten hebben niet de kans om weer melk te maken toch? Gaat dit gedrag over? Ik kan savonds niet even op pad. Geeft op zich niets maar over een aantal weken wil ik wel een beetje wat kunnen doen tussen voedingen door. Dit kan nu alleen sochtends. Dan is ze voor zeker 4 uur tevreden. snachts gaat ook redelijk goed. Een heel verhaal, misschien wat warrig. Maar mijn vraag is. Is het drink gedrag van mijn dochtertje wel ok? Heb ik wel genoeg voeding? (plas en poepluiers wijzen daar wel op, maar ja ze komt savonds ook erg vaak) En... hoelang gaat ze dit drinkgedrag volhouden, houdt dit ook wel op? En gaan we hoop ik naar 6 voedingen per dag? Alvast super bedankt voor het lezen! groetjes
Hoi Mir, Wat goed dat de borstvoeding nu goed op gang is gekomen. Probeer je FV ervaring los te laten, want het gedrag van een kindje dat de borst krijgt is echt heel anders dan een kindje dat de fles krijgt. Jouw dochtertje is inderdaad aan het clusteren 's avonds en dat is heel normaal en natuurlijk gedrag. Dat gaat weer over. Hoe meer je nu toegeeft aan de behoefte van je dochter, hoe sneller je er door heen bent. Waarschijnlijk heeft ze nu ook nog een beetje regeldagen en loopt het voor jouw gevoel de spuigaten uit. Laat die 6 voedingen maar los. Een borstgevoede baby zal vaker op 7-8 voedingen zitten dan op 6. Doordat borstvoeding anders verteert dan koemelk. Ben je een beetje gerustgesteld?
Dankjewel, ik ben gerustgesteld. Fijn dat het clusteren minder gaat worden. Maar ben allang blij dat de Bv nu wel lukt en haar drinkgedrag niet abnormaal is! Groetjes