Hoi, vraag: is het geven van borstvoeding na een geplande keizersnede voor de uitgerekende datum lastiger???? of hoe gaat dit?
Hoi Bunchy, Mijn tweeling is met een keizersnede geboren vanwege een dubbele stuitligging. Ik heb nog wel een paar uur weeënstorm gehad voor de ks. Mijn vruchtwater brak en de weeën begonnen een halve dag voor de geplande ks. De eerste dagen kon ik mijn tweeling wel redelijk aanleggen, maar er kwam niks uit. Ze lieten dan ook snel los. Ik heb het niet als lastig ervaren dat ik me na de ks moeilijk kon bewegen. Dat was een kwestie van de rugleuning van het zkh. bed goed zetten. Ik heb om de drie uur gekolfd overdag vanaf 12 uur na de ks. 's Nachts heb ik wat meer rust gepakt omdat ik op was na een zware zwangerschap en natuurlijk een operatie. Na 5 dagen zag ik de eerste druppels verschijnen. Een dag later bemerkte ik stuwing en was de bv echt op gang gekomen. Je kunt prima borstvoeding geven na een keizersnede. Wel kan het langer duren voordat de bv op gang komt. Maak je daarover geen zorgen, het komt op gegeven moment echt wel. (Ik ervaarde wel stress hoor, toen het niet op gang kwam. Ik was bang dat er niks uit ging komen . Dat kwam ook omdat ik emotioneel een paar dagen uit evenwicht was na de ks. Het is best veel wat er dan allemaal gebeurt en veel rust krijg je niet. Er komt om de zoveel tijd iemand langs om te helpen met jouw kindje(s), kraambezoek etc., kortom: kraamtranen ) Het kan dus even doorzetten zijn, maar zodra het op gang komt, heb je net zoveel kans dat je succesvol bv kan geven als ieder ander. Succes!
Niet alleen bij een geplande keizersnee, maar bij een keizersnee in het algemeen. Als je vaginaal bevalt en de baby gaat door het geboortekanaal gaat er een seintje naar de hersenen: melk maken! Onder invloed van het hormoon prolactine. Als je met een ks bent bevallen en de baby is "los" dan gaat jouw lichaam ook melk aanmaken, maar het duurt allemaal wat langer. Wel belangrijk is het dat je je baby zo snel mogelijk op je borst mag hebben. Mijn zoontje mocht gelukkig meteen op mijn borst en tijgerde al heel gauw naar mijn tepel, hapte en dronk. Maar ik had maar heel weinig melk, 10cc per borst per kolfbeurt. Pas op dag 5 had ik zeeen en toen mijn ventje goed dronk en weer aankwam (hij was meer dan 10% afgevallen) mochten we naar huis. Mijn zoontje wou overigens pas op dag 7 aan de borst. Laat je niet ontmoedigen en blijf het proberen als het niet lukt en je het wel heel graag wilt!
Hier 2x bv na een ks. 1ste was een spoedje en 2de niet echt (stond al gepland maar dag of 10 eerder braken mn vliezen dus werd wel een spoedje maar zonder spoed ) Heb ze 10 mnd en bijna 2 jr gevoed. beide keren kwam het opzich wel goed op gang. Vooral veel en vaak aanleggen. De 2de keer ging lastiger want mn zoon snapte doordat ie randghevalletje was (37wk) het niet echt goed. Ik ben dag 2 begonnen met kolven om de 2u en had meteen 20ml per keer en ik gaf dat met een cupje. Na een week of 3 kon hij aan de borst. Bij mn dochter had ik wel tepelkloven door verkeerd aanleggen. sommige bewegingen zijn toch wat gevoelig na een ks maar dat is dus streng zijn voor jezelf (en ik ben groot voorstander van ff door de pijn bijten en snel keer goed rechtop staan ipv zo krom te blijven uit angst voor de wond)
Ik heb een geplande keizersnede gehad wegens stuitligging, maar had geen enkel probleem met borstvoeding geven. Ik kreeg mijn dochtertje snel op de borst gelegd; terwijl ik werd gehecht lag ze in de couveuse en toen ik 35 minuten na de geboorte werd teruggereden naar de verloskamer lag ze al op mijn borst en zocht ze driftig naar mijn tepel 3480 gram was het geboortegewicht van mijn dochtertje, ze zakte op dag 2 naar 3290 gram en op de dag dat we naar huis gingen (dag 3) zat ze alweer op 3360 gr. De verpleegkundige heeft haar wel 2x gewogen, want die geloofde gewoon niet dat ze zo snel al zo goed was aangekomen. Binnen een week was ze 3500 gram, dus haar geboortegewicht voorbij. Kortom, zo kan het dus ook gaan na een keizersnede
Ik heb 1 spoedkeizersnede gehad en 1 geplande. In beide gevallen kwam de bv goed en vlot op gang. Helaas snapte mijn tweede niet zo goed hoe hij goed moest drinken dus daardoor wel wat opstartproblemen gehad (bijgevoed, lactatiekundige erbij gehad) maar daarna ging het super. Ik voed hem nog!