8 kilo afgevallen, slecht voor bv??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MamaJess, 3 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaJess

MamaJess Niet meer actief

Ik stond gisteren op de weegschaal, en zie dat ik 8 kilo ben afgevallen (van 68 naar 60). Nou had ik wel door dat ik wat was afgevallen, aangezien al mn broeken opeens te groot zijn, maar ik had niet verwacht dat het zoveel zou zijn. Ik weet dat je niet te veel/te snel mag afvallen als je BV geeft, is dit schadelijk? Het is volgens mij ongeveer 2 maanden terug dat ik op de weegschaal stond, en toen stond er toch echt 68. Dus 8 kilo afgevallen in ongeveer 8 of 9 weken.

Is dit nu slecht voor mn melk? Er staat me iets bij van afvalstoffen die dan in de BV komen ofzo :(? Weet iemand hoe dat zit??

Ik ben overigens niet op dieet ofzo, ik heb de laatste maanden veel getennist (3 a 4 keer per week), zal daar wel van komen. Ik ben 1.75m lang, en nu 60 kilo zwaar. Voor de zwangerschap woog ik ongeveer 62 kilo, dus ik zit nu iets onder mn oude gewicht.

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Zoals ik het gelezen heb, is het geen drama zolang je wel goed eet. Je kunt alleen beter niet actief lijnen. Wat betreft het sporten is het vooral belangrijk dat je voldoende vocht drinkt!

3. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    volgens mij kan het alleen kwaad als je echt aan het dieten bent. dus als je jezelf uithongert. zolang je gezond eet, en beweegt is er niets aan de hand. wrs komt het bij jou ook gewoon door het sporten en daar is niets mis mee, sterker nog, is toch alleen maar erg gezond!

4. MamaJess

Bedankt voor jullie reacties! Dan ga ik me er gewoon geen zorgen meer om maken.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, dat zou ik dus wel doen!

Als je een paar kilo afvalt dan is dat geen probleem, maar jij valt nu al 8 weken een kilo per week af, dat is structureel afvallen!

Maakt niet uit of het komt door sport of een crashdieet, je verbrandt afvalstoffen en die komen wel in je melk.

Ik heb het hier uitvoerig met mijn dietiste over gehad.

Mar je moet het uiteraard zelf weten. Ik zou wat extra eiwitten nemen, die zetten niet zo hard aan en zijn wel gezond.

6. MamaJess

Oh.. Dat klinkt niet zo goed. Dus toch maar een beetje bij-eten dan?
    Ik eet wel tussen de 2000 en 2500 calorieen per dag :(, net even globaal gekeken. Ik eet niet extra als ik moet sporten, misschien dat ik na het sporten maar iets moet eten voortaan. Nou is dit het eerste jaar dat ik zoveel sport, wist niet dat dat zo'n grote invloed kon hebben op mn gewicht.

Heeft jouw dietiste ook aangegeven wat de nadelen zijn van zo snel afvallen? Wat hebben die afvalstoffen voor invloed op mn dochter?

7. zogelukkig

Als je afvalt verlies je afvalstoffen, oftewel gifstoffen). Afvalstoffen zitten opgeslagen in het vetweefsel. Het is niet gezond als er veel afvalstoffen in je melk komen. Je piest er wel wat uit, maar al drink je 3 liter op en dag, de afvalstoffen die in je vet opgeslagen zitten pies je dus niet uit en van jouw vetweefsel wordt wel melk gemaakt.

Nou valt het mee dat je niet dieet, want dan zou je melk ook nog eens minder voedingsstoffen kunnen bevatten.

Ik zou na het sporten anders een proteine-shake nemen, verkrijgbaar bij de betere sportwinkel of vitaminstore.

8 kilo lijkt wel weinig maar in jouw geval is het 12% van je totale lichaamsgewicht, dat is best veel.

8. MamaJess

Zogelukkig bedankt voor je reactie. Ik zal me eens in de proteineshakes verdiepen ;) In mijn geval is 8 kilo inderdaad veel.

Ik verwacht ook niet nog meer af te vallen hoor, dat kan ik me echt niet voorstellen. Ik hoop alleen dat mn dochter geen last heeft gehad van "slechte" melk ofzo.

9. kiddie

kiddie Niet meer actief

@zo gelukkkig, je hoort het vaak hoor, dat je afvalt bij Bv. (of juist groeit door eetbuien.)
    Zelf ben ik normaal zo'n 65 kg. Na de bevalling had ik dat gewicht weer meteen. Nu 7 maanden later ben ik 56 kg zonder sporten en lijnen. Ik eet normaal en lust tussendoor ook graag wat. Mijn dochter groeit wel erg goed, het moet toch ergens heen gaan he. Als je je verder goed voelt, so what, het zit er straks zo weer aan!!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een van de voordelen van borstvoeding is nou juist dat je in de weken na de bevalling weer sneller je zwangerschapskilo's kwijt bent. En zo oud is je kind nog niet, dus persoonlijk zou ik me er niet te druk over maken.

Ik zou WEL even bij de huisarts langsgaan als je:
    -nu al onder je pre-zwangerschapsgewicht zit
    -je veel moe bent
    -je opgejaagd voelt
    -je af blijft vallen
    -je er niet lekker onder voelt

Verder: zorg wel dat je goed en gezond eet. Beste is om bij elke voeding iets 'verantwoords' te eten en drinken onder handbereik te hebben.

Dat van die afvalstoffen schijnt achterhaald te zijn, in de baarmoeder komt je kind met meer afval in aanraking dan via je melk. Het grootste risico bij snel afvallen is dat je productie omlaag kan gaan.

11. MamaJess

Dirksmama, bedankt voor je reactie. Dat stelt me weer wat gerust. Mocht ik nu gewoon op de 60 kilo blijven dan ga ik me geen zorgen meer maken. Mocht ik toch nog meer afvallen dan ga ik wel even langs de huisarts.

12. Nelizz

Nelizz Actief lid

7 feb 2009
    325
    0
    0
    Ik viel in het begin ook ongeveer een kilo per week af. nu val ik soms een halve kilo in de week af(maar ik ben er nog niet!). Ik denk dat je inderdaad op die kenmerken moet letten die eerder gegeven zijn en hoe je kindje reageert. Als die maar levendig en gezond blijft!

13. zogelukkig

Heerlijk he dat je zo snel na de bevalling al die extra kilo's weer kwijt bent! Hier 30 kilo in 10 dagen. Daarna is er niks meer vanaf gegaan en ik snoep niet, eet supergezond, beweeg erg veel (loop iedere dag minimaal een uur met de honden en doe alles op de fiets) en sport 1x in de week.

Kind van ts is ouder dan 1 jaar. Dat afvallen gaat echt niet hard meer als je al lang -en dus ook minder- voedt.

Schijnt? Waar haal je het vandaan? Serieus, ik wil het graag weten. Geef me 1, maar liefst meerdere, links waaruit blijkt dat dit achterhaald zou zijn!

Meer afvalstoffen in je baarmoeder? Je baarmoeder is geen afvalophopend orgaan. Zuurstof, voedingsstoffen en antistoffen gaan van het bloed van de moeder naar dat van de foetus; afvalstoffen van de foetus gaan weer terug.
    Tuurlijk; als de moeder er slechte leefgewoonten erop nahoudt, komen die afvalstoffen wel via de het bloed van de moeder bij de baby. Maar een moeder die gewoon gezond leeft, vergiftigt haar kind niet.

Kijk eens wat een mooi stukje ik erover gevonden heb Dirksmama; van een Amerikaanse (je bent fan!) lactatiekundige van de IBCLC.

Een nadeel van sterk afvallen in de borstvoedingsperiode, naast vermindering van de melkproductie, kan zijn dat er extra afvalstoffen uit het vetweefsel in de bloedbaan van de moeder kunnen komen, waarna ze uiteindelijk in de melk terecht kunnen komen. In hoeverre dit schadelijk is voor de baby is niet helemaal te zeggen. De hoeveelheid afvalstoffen die opgeslagen is in vetweefsel verschilt van persoon tot persoon en is afhankelijk van het voedingspatroon in het verleden.

Er KUNNEN dus afvalstoffen in je melk komen.

Meer dan een pond per week afvallen is tijdens de borstvoedingsperiode niet gewenst en dan nog kan je dat beter doen met beweging dan door de benodigde gezonde voeding te laten staan. Als je goed voor jezelf zorgt, zorg je goed voor je kind.

14. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik lees even mee, ik ben de afgelopen maand opeens ook 3 kilo kwijtgeraakt, en zie gewoon niet hoe ik het er aan kan houden zeg maar.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik had begreppen dat het kindje 2 maanden was.

Als een kind al ouder dan een jaar is is het hele afvalstoffenverhaal niet relevant. Op die leeftijd is moedermelk niet meer de hoofdvoeding en is de impact als die er zou zijn veel kleiner als op het lichaam van een pasgeborene.

Maar als je een jaar na de bevalling zonder verdere aanleiding 8 kilo afvalt dan zou ik persoonlijk wel even bij de huisarts langsgaan.

16. MamaJess

Zonder verdere aanleiding zou ik niet zeggen. Ik tennis 4 keer per week, doe ook veel toernooien.
    Ik heb eigenlijk nooit gesport, en zeker niet zo fanatiek.

17. zogelukkig

Maar je geeft het nog wel steeds aan je kind.
    Afvallen, drinken, roken, medicatie, allemaal don'ts.
    Jij bent verantwoordelijk voor je kind, dus heb je gewoon de plicht goed voor jezelf te zorgen, dan ben je ook goed voor je kind.

@MamaJess:
    Van 0 naar 4x p/w fanatiek sporten kan je zeker gemiddeld 1 kilo per week afvallen.
    Probeer het op max een pond te houden en goed te eten als je hebt gesport.;)

Deel Deze Pagina