Borstvoeding na geplande keizersnede

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Draaikont, 15 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    vorige keer kreeg ik een spoedkeizersnede na een helse bevalling (ingeleid)
    Mijn borstvoeding kwam moeilijk op gang en uiteindelijk andere problemen waarna ik na 5 weken ben gestopt. Dit vond ik heel erg.

Nu krijg ik een geplande keizersnede en vroeg me af of jullie nog tips hebben? De lactiekundige waar ik al ben geweest komt met me meekijken in het ziekenhuis.
    Maar nu hoorde ik dus weer dat de kindjes meer slaperig zijn en niet willen drinken.
    Ik wil alles op alles zetten om dit te laten slagen en aangezien ik vorige helemaal dol werd van de verpleging die allemaal wat anders zeiden was mijn vraag of jullie ervaringen of tips hebben.

Alvast bedankt!

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Geen ervaring mee, gelukkig. Als je Facebook hebt, raad ik je aan lid te worden van La Leche League . Zij kunnen daar heel veel handige informatie over geven.

3. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Dank je voor de tip! Ga ik doen

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik heb ervaring met keizersnede en borstvoeding.

Bij Aiden had ik een geplande keizersnee. Van het ziekenhuis moest ik zo vaak mogelijk aanleggen. Verder kreeg ik een kolfapparaat om de borstvoeding zoveel mogelijk te stimuleren.
    De borstvoeding kwam hierdoor gelukkig vrij vlot op gang.
    Wel deed voeden veel pijn en hij klakte bij het voeden. Hij bleek een slangentong te hebbrrn, een verkort tongriempje. Deze hebben we laten klieven toen hij 1 week oud was. Daarna geen pijn meer bij het voeden en hij dronk ook beter.
    Heb hem 8 maanden gevoed.

Bij Finley kreeg ik een spoedkeizersnede. Ik heb bij hem wel weeen gehad. Alleen wilde de ontsluiting niet vorderen. Hierdoor kwam waarschijnlijk de borstvoeding ook sneller op gang. Weer vaak aangelegd en veel gekolfd in het ziekenhuis.
    Hem heb ik 10 maanden gevoed.

Draaikont vindt dit leuk.
  5. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ik hoorde dat na een geplande keizersnede de kindjes liever slapen dan willen drinken! Dit was bij jou dus niet het geval?

Vond dat kolven echt verschrikkelijk bij de eerste... 2 dagen lang zonder ook maar enig resultaat en de dagen erna maar druppeltjes. De moed zakte in mijn schoenen en is uiteindelijk wel beter geworden hoor. Maar inderdaad achteraf gezien waarschijnlijk te kort tongriempje. kinderarts zei dat het goed was maar lactatiekundige zei toen ze mijn verhaal hoorde dat dat waarschijnlijk wel het probleem was en dat de kinderarts het nog wel eens fout heeft heeft. Maarja dat was achteraf en al te laat.

6. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Mijn zoontje lag binnen een uur na de geplande ks actief bij mij te drinken.
    Ik heb wel moeten kolven en bijvoeden, maar aan het einde van de kraamweek dronk hij volledig live.

Een punt van aandacht: voorafgaand aan de keizersnede ben ik echt flink vol gegieterd met een infuus. Ik heb het idee dat mijn zoontje zijn geboortegewicht hierdoor vertekend was, omdat dat vocht via mijn circulatie natuurlijk ook bij hem kwam. De eerste uren na zijn geboorte heeft hij ook een paar flink volle plasluiers gehad.
    De volgende dag was hij bijna 10 procent afgevallen. Maar ik denk dat het in praktijk dus minder was, omdat zijn geboortegewicht door het vocht hoger leek.
    Geen ramp hoor, meer dat je niet schrikt als je baby de eerste dag relatief veel af lijkt te vallen.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Hier inderdaad hetzelfde, dochter viel 11% af. De verpleegkundige vertelde dit vaker te zien bij kindjes die via een ks te wereld komen.

TS, naast goede hulp van een lactatiekundige, is mijn tip:
    geduld!
    Het kan zo 3 tot 4 dagen duren voordat je lijf snapt dat er iets moet gebeuren.
    Dat is een pittige periode, aanleggen, kolven, indien nodig navoeden (via fingerfeeding, geen fles gebruiken).
    Maar ik bedacht, wat zijn die dagen op de gehele periode dat je borstvoeding geeft..

8. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    D was ook wat slaperig die eerste dag. Hij dronk dan ook echt maar een paar slokjes. Ik deed met de hand de borst wat stimuleren, zodat er al een druppel aan de tepel zat. Dit hielp bij D om toch wat te drinken. De tweede dag was dat slaperige helemaal weg, en begon hij beter te drinken. Ik wil je aanraden om of een dik/zacht kussen van thuis mee te nemen of je eigen voedingskussen. Die wond voelt echt niet lekker als je baby daarop leunt. Ik had geen kussen van thuis maar kon gelukkig een extra kussen vh ziekenhuis krijgen.

Ik heb D vaak aangelegd. Ik geloof dat het elke drie uur was. Hij viel vaak aan de borst in slaap. (Wat ik nu ga typen klinkt heel zielig) Als hij in slaap viel, dan raakte ik met een (koude) vinger zijn wang aan. Meestal werd hij dan wakker en dronk wat.

9. wodjeka

wodjeka Bekend lid

25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Ik zou al vanaf week 37 handmatig thuis kolven. Je zal niet veel kolven maar wel iets. Hierdoor komt de borstvoeding na de ks makkelijker op gang en als je de afgekolfde melk meeneemt naar het ziekenhuis kunnen ze eventueel dat geven als de borstvoeding minder snel op gang komt. Hetgeen je thuis kolft zou ik in porties van maximaal 5ml in spuitjes invriezen en meenemen.
    Je kan dit ook even overleggen met de lactatiekundige. Ik heb dit in ieder geval wel gedaan bij ons 1e kindje en ga dit over een maandje weer doen voor de 2e die ook met een ks komt.

10. Schuurpapier

Schuurpapier Niet meer actief

@Bailief misschien een topic voor jou om te volgen! :)

Bailief vindt dit leuk.
  11. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ja! Goede tip :)

12. Kraanvogel

Kraanvogel Bekend lid

29 apr 2017
    723
    1.062
    93
    Alle 4 mijn kinderen zijn met (spoed)keizersnedes geboren en krijgen langdurig bv.

Enige tip en inzicht wat ik je mee wil geven is dat je heel, heel, heel veel aan moet leggen. Elke 2 uur, ook 's nachts en waarschijnlijk ook elke 2 uur nakolven als je kindje het niet snel op gang brengt.

Dat is heel vermoeiend en zwaar als je tegelijkertijd hersteld van een buikoperatie dus bedenk goed wat je aan kunt.

13. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Dank je wel! Ik wil alles op alles zetten dus dat heb ik er graag voor over

14. Kraanvogel

Kraanvogel Bekend lid

29 apr 2017
    723
    1.062
    93
    Vraag op je opname dag ook meteen een consult aan voor de LK later die dag als je keizersnede achter de rug is en je op de afdeling ben.

Vaak werken LK's in een zkh alleen dagdienst en op afspraak. Helaas niet flexibel aan de geboortes die er plaats vinden. Dus zet je zelf gelijk op de lijst. Dan maakt de LK ook beleid wat alle verpleegkundigen volgen en raak je niet zo verstrikt als vorige keer met al die meningen.

15. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ja dat had ik inderdaad al met haar afgesproken om te doen! Thanks voor de goede tips

Deel Deze Pagina