Hallo !! Onze dochter is nu ruim 1,5 week oud. Ze krijgt borstvoeding op aanvraag, maar heeft de eerste week in het ziekenhuis gelegen en kreeg daar de eerste dagen voeding op vaste tijden. ( borstvoeding + bijvoeding d.m.v. vingervoeding ) Toen kreeg ze iedere 3 uur eten en s`nachts 23.30u laatste voeding en dan vaak pas om 04.00u of later weer. Thuis lukt dat niet. Overdag zit er steeds ruim 3 uur tussen de momenten dat ze zelf komt en s`nachts maar zo`n 2 uur. Gisteren geprobeert haar overdag wat meer in het ritme van de 3 uur te houden, maar dat heeft vannacht niets uitgemaakt. Heeft er iemand tips hoe dit wat om te draaiien. Het zou natuurlijk fijner zijn als ze s`nachts 3 a 4 uur slaapt en overdag mag ze best om de 2 uur komen van mij.. Thanks voor het lezen alvast..
Probeer de nachtvoeding zo rustig mogelijk te doen (donkere kamer, weinig praten). En de dagvoedingen juist gezellig te maken (liedjes zingen, beetje spelen achteraf). Je kunt ook overdag haar vaker een voeding aanbieden. Als ze overdag wat meer binnen krijgt, hoeft ze 's nachts minder te eten. Al trappen niet alle kindjes daarin.. Denk wel dat je dat een paar dagen moet volhouden voordat het werkt.. Wat je ook kunt doen is haar overdag in de kamer laten slapen (wieg/reiswieg/box), dan wordt ze misschien wat eerder wakker. En dan 's nachts op een donker kamertje. Opzich is ze nog heel jong natuurlijk, maar het zou wel fijn zijn als dat ritme wel de goede kant opgaat..
Dat is best pittig voor je om 's nachts elke twee uur te moeten voeden! Probeer je meisje overdag om de 3 uur te voeden, dat kan betekenen dat je haar moet wakker maken. Als je dit een paar dagen doet zul je zien dat ze 's nachts langer gaat slapen. Dat was bij mij wel het geval. Mijn dochter sliep overdag soms wel 5 uur achter elkaar! Nou dat mocht ze van mij ook wel 's nachts doen. Gebeurde natuurlijk niet! Maar door haar overdag om de 3 uur te voeden kwam ze 's nachts ook vaker om de 3 uur en al snel om de 4 uur. Succes!!
Hier werkte het goed om ze op de dag in ene lichte kamer te laten slapen dus gordijnen open en ze elke 3 uur wakker te maken om te voeden. Dit werkt niet meteen maar na een paar dagen merk je echt resultaat. In de nacht proberen het zo donker mogelijk te houden en zo min mogelijk wakker te maken dan vallen ze meestal metene in slaap na een voeding. Succes ermee!
Thanks voor de tips, we zijn t aan het proberen. Overigens is ze de laatste dagen zowel overdag als s nachts wat huileriger.
Heb je het idee dat ze krampen heeft of te weinig binnekrijgt? Het kunnen regeldagen zijn. Vaak aanleggen om extra melk aan te maken.
Ze heeft in ieder geval wel kramp met momenten, ze is ook erg winderig. Maar regeldagen ? Kan dat al met 2 weken ?
Mijn kraamhulp en ook de lactatiekundigen zeiden dat in het begin eigenlijk alles regeldagen zijn, je kindje moet immers de bv op gang brengen, en jouw borsten moeten gaan wennen aan haar behoefte. Eerlijk gezegd vind ik dat ze het in het zh heel verkeerd hebben aangepakt. Ik lag ook in het zh na de bevalling, en ik had het geluk dat ik een eigen kamer had. Ik voedde op verzoek en in het begin was dat om het uur. Ook 's nachts. Van een kindje van nog geen maand kan je niet verwachten dat er echt een dag/nachtritme is, in jouw buik kon het altijd drinken en was de voeding constant. Het is dan wel een heel abrupte overgang om opeens een gat van 4 uur te hebben, mijn kindje van 2,5 maand heeft dat nu pas maximaal tussen haar voedingen zitten! Natuurlijk zijn er wel dingen die je kunt doen om het te bevorderen, maar in mijn ervaring heeft zo'n jonge baby gewoon nog geen ritme. Dat komt vanzelf! De eerste kraamweken kunnen wat borstvoeding betreft best pittig zijn, ik vond dat iig wel! Je bent amper bijgekomen van de bevalling en je bent om het uur alweer op... Een kindje van 2 weken drinkt rustig nog 10 keer per dag, dat wordt al snel 8, en op den duur kan het naar 6 voedingen per etmaal (daar zit ik nu op, maar het kunnen er ook nogsteeds wel eens 7 of 8 zijn!). Maar goed, wat anderen suggereren is allemaal nuttig, wij hebben een heeeel klein lampje dat aangaat zodat ik net kan zien waar mijn tepel zit en haar mond, ik verschoon haar zonder tegen haar te praten (wat moeilijk is want zij heeft hele verhalen nu ), ook in een zo donker mogelijke kamer, ik heb een vast ritueel (drinken-boeren-verschonen-drinken-boeren-in slaap soezen-terug in bed). Nu voed ik min of meer op een schema van om de 4 uur, en dat gaat prima. Het wordt makkelijker, maar je kan misschien nog wel wat avonden constant voeden verwachten (clusteren, dan gaan ze ook langer slapen!). Renske deed dat toen ze 2 weken was tot een maand ofzo.
Het ritme lijkt de laatste dagen wat anders.. s`avonds wel veel huilen ( misschien i.d. dat klusteren, maar ze heeft ook regelmatig last van krampjes ) en s`nachts wat langer slapen. Althans vannacht en gisternacht.
Onze kleine sliep ook soms 5 uur op de borstvoeding maar ook dat was alleen op de dag. In d enacht kwam ze om de 3 uur. Totdat ik na een week begon met om de 3 uur voeden op de dag en haar ook echt wakker maken. Vanaf die dag sliep ze meteen door. 23.00 laatste voeding 7.00 de eerste weer.
Als je denkt dat het krampjes zijn, is het goed om haar bij het clusteren (ik neem aan dat je haar dan voedt?) steeds dezelfde borst aan te bieden, dan krijgt ze de vette achtermelk binnen, goed voor de darmpjes. Verder goed laten boeren, daarbij kan Infacol ook helpen. Bij Renske was het huilerige (we denken ook krampjes, maar ja, je weet het niet he), er bij 6 wk vanaf. Je krijgt vanzelf een ritme!
Evenstar; thanks voor je advies. Dat van steeds dezelde borst is i.d. misschien een idee. Ik voed met tepelhoedje omdat ze anders mijn borst niet pakt. Daarmee schijnen ze zoiezo minder goed de achtermelk eruit te krijgen, dus misschien is dat het i.d. wel ook.