Borstvoeding na keizersnee

Discussion in 'Borstvoeding' started by Anice, Feb 10, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anice

Anice Niet meer actief

Na een keizersnee komt de borstvoeding over het algemeen wat later op gang. Mijn vraag is wat drinkt je baby de 1e paar dagen als je nog geen of nauwelijks borstvoeding hebt? Krijgen ze dan zolang een flesje?

2. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

Oct 29, 2009
    5,925
    2,093
    113
    Female
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik heb ook een keizersnee gehad. In het ziekenhuis kreeg Jelmer wel een beetje kunstvoeding naast de borstvoeding. Op dag 2 begin je met kolven om de borstvoeding te stimuleren en geef je wat je afkolft na het voeden. Dus je legt eerst aan, daarna kolven en nog aan de kleine geven.

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Dat is echt niet per se nodig hoor, soms hebben ze er een handje van om te makkelijk kv te geven. Hier gewoon heel vaak aangelegd en op dag 2/3 al stuwing en gewoon prima op gang. De eerste melk is super geconcentreerd en je kindje drinkt maar heel weinig, echt een paar druppels. Beter dat ze die gewoon van jou krijgen!

Als je dat niet wilt (kv), is het handig om vooraf met je zh te bespreken wat hun bv beleid is en of er een lactatiekundige is die je die eerste dagen kunt zien om te helpen.

Mijn zh had een speciaal bv-certificaat, en zijn er trots op, dus er was alle aandacht voor en aan mijn babies lijf geen kv :D

Ps kolven was hier ook niet zomaar gebruikelijk trouwens! :(

4. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Vrij snel na de bevalling (keizersnede) lag de kleine al aan mijn borst! Vaak aanleggen helpt het goed op gang komen! Hier geen problemen gehad!

5. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Mijn vriendin is enkele weken geleden via keizersnede bevallen en na de keizersnede heeft ze eerst een uur in de recovery gelegen, daarna heeft ze een uurtje met haar zoontje doorgebracht en daarna heeft ze voor het eerst gekolfd. Dit deed ze, terwijl ze nog in het ZH lag, elke 3u, ook 's nachts. Zij had wel een prematuurtje dus er was nog geen sprake van aanleggen toen. Je kan in principe je kindje ook gewoon aanleggen. In sommige ziekenhuizen mag dit zelfs al terwijl je nog gehecht wordt! Je hebt in het begin idd niet veel melk maar aangezien de maag van je kindje nog maar zo groot is als een knikker, hoef je niet veel te hebben. ;)

6. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    mijn schoonzus heeft dinsdag de kleine gekregen dmv keizersnede en heeft idd een uurtje op recovery gelegen en daarna gewoon borstvoeding gegeven en dat gaat nu nog super goed!!!
    je mag hem/haar zovaak aanleggen als jhe zelf wilt als jij denkt dat je beebje honger heeft..

7. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Op de recovery mag je ook al aanleggen hoor! Je "hoort" binnen een uur na de geboorte je kindje aan te kunnen leggen. Als ze je (zonder noodsituatie ofzo) dit weigeren, hebben ze echt geen bv -vriendelijk beleid. Zou er zeker op staan.

Idd zijn er ziekenhuizen waar je tijdens het hechten al mag aanleggen, hier helaas niet. Hoewel ik er ook niet veel zin in had op het moment zelf, ik had veel stress en wilde alleen maar dat het zsm over was en ik de ok uit was :)

Wat ook heel fijn is: dat half uurtje dat je vriend/man met jullie kindje ergens op jou wacht, vraag om het kindje niet aan te kleden. Hij/zij kan dan bloot in doeken op zijn blote borst liggen. Goed voor de hechting/stress van het kindje! (En van je man :D. Vriendlief hier zat 20 min in tranen met haar op de kraamafdeling tot blijdschap van de verpleging :)) Bovendien kan je kindje alvast wat sabbelen, hier op de bovenarm van vriendlief. Heeft hij zelf een super schattig filmpje van gemaakt van bovenaf. En nog een voordeel: hij/zij komt dan ook lekker bloot bij jou op de borst in de recovery en hoeft nog niet direct te wennen aan kleertjes.

Ik heb uiteindelijk de hele eerste dag bloot op bloot met dat wurmpje in bed gelegen. Was ook super handig zodat niemand haar vast hoefde te houden van de naaste familie die gelijk de eerste dag kwamen natuurlijk ;). Ik wilde haar absoluut niet laten gaan en in al die handen, en ze heeft de hele dag op mij gelegen en af en toe gedronken/gezogen als ze dat wilde. Dat is echt een super herinnering hoor - slik tranen weer als ik eraan denk :).

Misschien heb je hier wat aan!

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Spoedks en pas op dag 4 melk, bovendien was zl te zwak om te drinken.
    Tot die tijd gekolfd (2 druppen) en hij moest wel kv (niet het beleid, tegen mijn zin, maar bij >10% gewichtsverlies en dorstkoorts MOEST dat wel, maar dan weer niet in een fles!).

Bespreek vantevoren wat je wel en niet wil en vooral hoe je het wil.

9. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    3,028
    2
    0
    Ik heb ook een spoed ks gehad, en pas op dag 7 melk. In de tussentijd heeft zoontje kv gehad. Aanleggen ging niet, zoontje lag op de neo, dus niet naast mij. Kreeg ook nog hellp en pre-eclampsie op dag 3, en mocht vanwege de medicatie geen bv geven. Kolven had nul resultaat bij mij. Op dag 7 mocht ik weer aanleggen, en toen kreeg ik zowaar nog iets van stuwing, en een geweldige productie! Zoontje heeft nooit meer kv gehad!

10. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,315
    2,598
    113
    heb twee keer een ks gehad en twee keer kwam de bv als een tierelier op gang
    ( iets te goed bijna, had me toch memmen terwijl ik normaal een 75A cup heb)
    Binnen het uur op de recovery aangelegd en vooral bij de tweede heb ik heeel veel aangelegd. Ze was onrustig en vond het heerlijk om bij mama te drinken.
    Als je kleintje het goed doet en vrolijk hapt dan vooral niet te snel naar de kolf grijpen maar kind gewoon vaak aanleggen. Werkt veel beter dan welke kolf ook.
    Ik vond het ook erg fijn dat ik ze iig wel zelf kon voeden, voor de rest lag ik na de ks behoorlijk voor pampes en was behoorlijk aangedaan van de mislukte bevalling ( in mijn ogen dan he)

11. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

Oct 29, 2009
    5,925
    2,093
    113
    Female
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Hier in het ziekenhuis is kv na een ks ook niet standaard, maar mijn zoontje kreeg kv als bijvoeding ivm zwangerschapsdiabetes.
    Bij mij kwam de bv trouwens op dag 4 al goed op gang!

12. Anice

Anice Niet meer actief

Dank jullie voor de reacties. Het is me allemaal wat duidelijker geworden en ik ga het proberen aangezien borstvoeding hier vanzelfsprekend is.

Share This Page