kolven en productie loopt terug

Discussion in 'Borstvoeding' started by jettje, Feb 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jettje

jettje Fanatiek lid

Jan 30, 2007
    1,541
    0
    0
    zv-er
    Hallo,

Ik heb mijn vraag al aan de lactatieverpleegkundige gesteld gister maar heb er nog geen reactie opgehad. Daarvoor zet ik mijn vraag ook hier omdat ik me toch wel een beetje zorgen maakt over het terug lopen van mijn productie. Gister vaker gekolft maar haalde dan net aan 30 er uit bij 2 borsten. Misschien weten jullie wat ik er aan kan doen of moet ik het maar opgeven :( Hier mijn verhaal.

Ik zit met het volgende.
    Mijn kleine meid is nu 3 weken oud, de eerste paar dagen aan de
    borst ging goed. Rond dag 5/6 weigerde ze 1 borst.
    Heb toen in overleg met de kraamzorg 1 borst gekolft hier kwam ruim 70 cc uit.
    Na het kloven nam ze borst wel maar dit was erg vermoeiend voor haar dat ze binnen 5 min.
    inslaap viel en door de volgende voeding tijd doorsliep.
    Ze was ook erg veel afgevallen en weinig aangekomen.
    Toen in overleg met verloskundige overgegaan op fles voeding en borstvoeding.
    Het kolven ging goed tot gister, ik haal steeds minder uit mijn borsten.
    Voorheen haalde ik zo rond de 120cc ofmeer uit 2 borsten en deed dit 2 á 3 perdag.
    Nu haal ik net aan 90 cc als ik geluk heb.
    Nu kwam ik er dus vandaag achter dat je regeldagen heb, dit wist ik niet. De borstvoeding loopt erg hard terug echter wil ik nog wel 2 borstvoeding perdag kunnen geven via de fles.
    Nu mijn vraag, hoe kan ik de productie weer opkrikken zodat ik
    die 2 borstvoedingen gewoon via de fles kan blijven geven?

Groetjesss Jet

2. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Mijn idee zou zijn: zoveel mogelijk aanleggen, evt. extra kolven (beter kort en vaak dan langdurig), en vooral op verzoek voeden.

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Lees ook even het topic van wereldjongetje, vergelijkbare situatie. 2 voedingen per dag geven is waarschijnlijk gewoon niet houdbaar als je nog zo kort voedt.

4. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,540
    14,064
    113
    Female
    Ik ben zelf met 6 weken volledig gaan kolven omdat ik te weinig melk bleek te hebben, wat ik te kort had moest ik aanvullen met kv, dat was 1 tot 2 flesjes kv op een dag. Maar dat was al wel 3 weken verder.
    Probeer in elk geval goed te drinken en je rust te nemen. Zorg ook dat als je gaat kolven de kleine net een vol buikje heeft of dat iemand anders je kleine meid kan oppakken als ze gaat huilen zodat jij je volledig op het kolven kunt richten. Ga lekker languit op de bank liggen, pak er een boek bij, kijk tv of iets anders. Zorg er in elk geval voor dat je niet de hele tijd zit te kijken hoeveel cc je al afgekolvt hebt (hoe verleidelijk het ook is). Zorg ook dat je regelmatig kolft.
    En probeer de kleine toch ook zo veel mogelijk aan te leggen, wie weet lukt het alsnog om de borst te geven.

Succes in elk geval!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Borstvoeding houd je in stand of verhoog je door VAAK aan te leggen of te kolven.
    2 a 3 keer per dag kolven is leuk als je af wilt bouwen. Wil je je kind moedermelk geven (en beter nog: weer aan de borst krijgen), dan zul je echt veel vaker moeten kolven en/of aanleggen. Gewoon net zo vaak als een kind van die leeftijd normaal gesproken drinkt, dus om de 2, hooguit 3 uur.

Om het nu weer omhoog te krijgen kun je het beste een dag of twee elke twee uur gaan kolven. Liefst ook proberen je kind aan te leggen elke keer voor je een fles geeft.

6. jettje

jettje Fanatiek lid

Jan 30, 2007
    1,541
    0
    0
    zv-er
    Hoi hoi,

Bedankt voor jullie reacties.
    Helaas pakt ze de borst niet meer, heb het gister nog geprobeert.
    Ik kolf vandaag elke 2 uur. Echt veel komt er niet uit maar blijf het proberen.
    Mocht de productie niet om hoog gaan hierdoor kan ik wel zeggen dat ik het geprobeerd heb. :)

Groetjesss Jet

7. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Goed zo! Hoop dat het lukt, je weet: moedermelk is super waardevol voor je kindje, dus super dat je deze moeite neemt. Het zal wel een paar dagen duren om het echt omhoog te krijgen denk ik, en daarna moet je natuurlijk ook regelmatig blijven voeden/kolven.
    Ik zou haar ook bljven aanleggen, misschien snapt ze het ineens weer? Live voeden is natuurlijk veeel minder gedoe, gezelliger en zij krijgt makkelijker de melk uit de borst dan jij met de kolf :).

8. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,540
    14,064
    113
    Female
    Ondanks het feit dat ze de borst gisteren niet pakte zou ik zeker blijven proberen!
    Mn eigen zoontje heb ik tot ongeveer 8 weken met een tepelhoedje gevoed omdat hij de borst anders ook niet pakte, zomaar van de een op de andere dag deed hij dat dus wel.

Waarschijnlijk zal het wel een poosje duren eer de productie vooruit gaat, maar je bent goed bezig meid!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zoek contact met een lactatiekundige of bel iemand van VBN of LLL. Trap in elk geval niet in de val van kunstvoeding bijgeven. Dat is het begin van het einde.

10. jettje

jettje Fanatiek lid

Jan 30, 2007
    1,541
    0
    0
    zv-er
    Hoi hoi,

Gister de kleine één keer aan de borst gehad. Joepie het lukt.
    Alleen pakte ze maar 1 borst, de andere wilde ze niet.
    De borst die ze niet pakt, weigerd ze al vanaf dag 6 :(
    Terwijl ik hier toch de meeste melk uitkolft.
    Aan de andere borst heeft ze net aan 10 min gelegen en daarna
    was ze weer allemaal op. Het kost haar zoveel moeite :(
    Jammer genoeg pakte ze de keren daarop niet de borst
    Ik kolf nu elke 2 uur en de productie gaat langzaam omhoog.
    Ik blijf het nog even volhouden.
    Bedankt voor jullie reacties.

11. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Volhouden meid, zeker als je in de zwangerschap heel graag wilde voeden, houd die gedachte vast, stoppen kan altijd nog! Het zal wel erg zwaar voor je zijn!

Even iets anders: Ze weigert 1 borst? Heb je de rugbyhouding geprobeerd?
    Als kindjes 1 borst weigeren is dat vaak een teken dat er iets met het nekje is. Hoe was je bevalling? Anders even met spoed langs een osteopaat! En zeker een kundig iemand inschakelen zoals Dirksmama zegt.
    Een kleintje van 3 weken heeft een goede kans om weer aan de borst te kunnen, ik hoop het zo voor je!

12. Melanina

Melanina VIP lid

May 20, 2008
    9,070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    ik heb een prematuurtje en die heeft ook de eerste weken geen borst gehad was heeel vaak moe ik legde haar wel aan en ook mijn productie ging achteruit door het kolfen dus ik heb dr toen toch steeds aangelegd in het begin soms wel elk uur want ze viel steeds in slaap.
    Maar door die paar slokjes steeds ging mijn prodcutie wel steeds meer omhoog
    Dus hou vol ze drinkt iig wel al aan 1 borst dus dat is al mooi meegenomen.
    Wel steeds die andere borst aanbieden hoor maar ook al drinkt ze maar uit een borst kan je wel die andere iig leegkolfen steeds
    En als ze weer honger heeft weer die borst aanbieden .
    Dus gewoon voeden op verzoek en niet via een schema hongerhuiltje ga je snel herkennen hoor.
    Hier at kleine meid elke 2 uur tot ze groente fruit en brood mocht eten .
    En voor jezelf als je kolft neem je kleine bij je neem veel te drinken

Share This Page