hoe dat laatste stukje afbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door musicalfan, 10 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. musicalfan

musicalfan Fanatiek lid

7 mrt 2009
    2.279
    0
    0
    Hoi

Ik heb na bijna 9 maanden de handdoek in de ring gegooid, met veel moeite, maar het is goed geweest. Ik had nooit gedacht dat dit me zou gebeuren dat ik er echt emotioneel onder zou zijn, maar na zoveel inspanning in het begin (kolven ivm vroeggeboorte, tepelhoedjes, pijnlijke borsten, te weinig voeding,borstvoedings stimulerende middelen e.d.) vind ik het na 9 maanden wel oke.

De reden van stoppen is voornamelijk de tandjes geweest. Nadat mijn moppie me 3x behoorlijk hard gebeten had, zat er voor mij bij elke voeding spanning. En dat merkte zij ook.

Nu gaf ik haar anderhalve week geleden nog 3 voedingen uit de borst. Nu alleen maar in de ochtend sinds 3 dagen. Maar omdat ik eerst de middag eraf probeerde te halen door iedere keer een uur later te kolven en zo bij de avondvoeding te komen, doe ik dat dus nu met de avondvoeding ook. Die geef ik dus niet meer. Maar ga er nu in de nacht mijn bed voor uit, om steeds een uur later af te kolven en dan in de ochtend uit te komen. (geen idee of dit de juiste manier is eigenlijk)

Maar hoe laat ik die allerlaatste voeding dan vallen. (de ochtend dus) In principe zolang het goed gaat mag ze van mij de ochtendvoeding nog wel uit de borst hebben (maar gisteren wilde ze die niet, vandaag weer wel). Ik vind het lastig hoe je die laatste er dan nog afhaalt. Krijg ik dan straks niet enorme stuwing. Van de week zat er te lang tijd tussen avond en ochtend, hadden mijn borsten behoorlijk gelekt;) Dat gebeurde me voorheen bijna nooit ivm slecht toeschietreflex.

Nou ja, ik hoop dat het niet te warrig overkomt :( en dat jullie me advies kunnen geven. Alvast bedankt

Vriendelijke groetjes
    musicalfan

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi, Goed gedaan hoor! 9 maanden borstvoeding met al je uitdagingen die op je pad kwamen! Dikke pluim voor je!

Je kunt prima die ochtendvoeding nog aanbieden. Wil ze niet, dan kun je hem kolven.

Wanneer je deze voeding wilt afbouwen laat je hem op dat moment gewoon zitten: niet aanleggen, niet kolven. Wanneer je merkt dat er teveel spanning ontstaat op de borst kolf je de spanning er af. Meer niet. Na een aantal dagen zul je merken dat de spanning steeds minder wordt en afneemt.

Je kunt ook de kolfbeurt die je nu in de nacht hebt proberen te laten voor wat het is. Wel even 1 voedingsmoment kiezen die je afbouwt per keer: dus of de nacht overslaan en zien hoe het gaat. Net als boven beschreven de ergste spanning er af en na een paar dagen kijken of het beter wordt. OF: de ochtenvoeding afbouwen. Makkelijker voor je lichaam wanneer je 1 voeding per keer afbouwt :)

Succes!
    Geniet van je kindje!
    Heidi

3. musicalfan

musicalfan Fanatiek lid

7 mrt 2009
    2.279
    0
    0
    Hoi Heidi

Nog bedankt voor je antwoord:) En sorry dat ik er weer even ben:(

Ik geef sowieso geen live bv meer, maar dat allerlaatste stukje eraf lukt nu bijna denk ik. Alleen nu is het volgende. Ik ben steeds later gaan kolven (kleine beetje om die druk eraf te halen). Maar nu is het zo dat ik om de 2 dagen zoveel spanning krijg op de borsten dat ik dus dan toch even kolf. Is dat normaal? Nu had ik gisteravond gekolfd en dat was na 2,5 dag. Dus misschien red ik nu 3 dgn?

Beetje vaag misschien zo, maar hoop dat je het begrijpt. Ik vroeg me alleen af of het normaal is op deze manier. De spanning wordt dus wel minder, maar na 2,5 dag heb ik er dus wel echt last van. Bovendien ook heel veel hoofdpijn, maar weet niet of dat hierdoor kan komen. Hoop dat je me nog een tip kan geven. W.s. als ik 3/4 dagen volhou met niet kolven is de spanning er wellicht wel af. Ik kolf sowieso ook niet meer veel af. Gisteren was het totaal 60 cc uit 2 borsten, maar ze voelden nog wel vol aan voor mijn gevoel daarna.

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Wanneer je kolft zo min mogelijk kolven. Hoe leger je kolft, hoe meer je lichaam dat oppakt als signaal dat er weer melk aangemaakt mag worden. Combineer anders met saliethee. Dat werkt remmend op de melkproductie.

De hoofdpijn kan te maken hebben met oxytocine. Houd het in de gaten. Drink ook voldoende ;)

5. musicalfan

musicalfan Fanatiek lid

7 mrt 2009
    2.279
    0
    0
    Hoi Heidi

Superbedankt voor je antwoord. Het komt vast goed. Tip saliethee ga ik oppakken:D
    Sowieso superlief dat jullie de moeite en tijd nemen om hier vragen te beantwoorden. Nogmaals complimenten daarvoor, het wordt erg gewaardeerd. Had ik vorige keer tegen een van de andere lactatiekundigen ook gezegd. Maar ik vind het echt top!

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Thx! :-D

Deel Deze Pagina