Tips nodig voor voeden/melkproductie!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door A1988, 27 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Ik heb twee dingen waar ik graag tips/advies voor wil hebben, ik hoop dat jullie kunnen helpen!

1)
    Mijn dochtertje is nu 10 dagen oud. Vanaf het begin krijgt ze bv dmv een tepelhoedje, ik heb te vlakke tepels. De productie kwam wat langzamer op gang en in combinatie met een klein meisje dat het ook nog niet zo goed wist hoe ze moest drinken hebben we melk gekolfd. Op dag 4 kreeg ik stuwing, dus helemaal prima zou je zeggen. Verder gegaan zonder kolven.
    Nu had ik gisteravond opeens geen melk meer, alles was op daarbinnen. We hadden nog geen voorraadje afgekolfde melk dus hebben we kunstvoeding bijgevoed om haar toch iets te geven.. Toen besloten om de melkproductie proberen weer op pijl te krijgen. Ik wil graag weten of ik dat goed doe!
    Ik kolf elke 3 uur 1 borst, de andere borst is voor haar om uit te drinken. Die kolf ik evt nog na. Mocht ze nog honger hebben na de borst, geef ik de afgekolfde melk via een spuitje. Is dit voldoende om de productie weer op gang te brengen?

2)
    Probleempje 2 is dat ze erg veel slaapt en niet wakker te krijgen is voor een voeding. We moeten echt alle trucjes uit de kast halen om haar wakker te krijgen, maar ze drinkt dan veel minder goed dan wanneer ze zelf komt. De kraamhulp gaf aan dat we maximaal 4 uur overdag en 6 uur 's nachts er tussen mochten laten zitten, maar zelfs dan is ze moeilijk wakker te krijgen. Na 10 minuten stopt ze ook met drinken(drinken gaat ook onrustig, veel aanhappen en weer loslaten), valt dan half in slaap. Totdat ik haar wegleg (maakt niet uit of ik dan een tijdje daarna haar nog bij mij houdt of niet), dan blijft ze ontroostbaaar. Ik leg haar dan weer aan, ze drinkt twee slokjes en stopt weer. Dan leg ik haar in haar bedje, maar ze blijft dan zeurderig; beetje huilen, beetje pruttelen, maar totaal niet tevreden. Iemand tips?

2. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Heeft er al een lactatiekundige meegekeken?!

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Meteen eentje bellen!

4. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hoe weet je dat er niets meer in je borsten zat? Savonds clusteren ze vaak, en dit kan beteken ieder (half) uur te willen drinken en lijkt alsof er geen einde aan komt... Wellicht kun je dit ook met Lactatiedeskundige bespreken.

5. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

13 nov 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Rond 10 dagen heb je een regeldag. Dan lijkt het of je te weinig/niets meer hebt. In feite probeert je kleintje je melkproductie op te hogen door vaker te komen. Lekker aan toegeven en aanleggen, aanleggen, aanleggen. Hier een dametje dat de eerste 8 weken elke avond wilde clusteren. Soms vermoeiend en soms wil je gewoon je ding weer doen, maar er aan toegeven is op de lange termijn beter voor je melkproductie.

Waarom kolf je een kant trouwens? Je baby kan je borst beter stimuleren dan welke kolf dan ook. Als je je productie wil verhogen, zou ik ervoor kiezen om beide borsten aan te bieden en evt. na te kolven aan beide kanten.

Mijn jongste was ook niet wakker te krijgen de eerste weken. Toch blijven proberen. Verder vind ik om de 4 uur voeden als ze zo jong zijn wel erg weinig. Ik heb de eerste 6 weken altijd voor ogen gehouden: op verzoek of om de 3 uur. Zeker tijdens regeldagen.

Succes ermee!

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.822
    5.957
    113
    Vrouw
    Ik lees jouw verhaal en dat doet me erg denken aan hoe het ging met mijn oudste dochter.
    Zij kwam met 36+1 op de wereld en had nog niet zoveel drinkkracht.
    Ik heb wat gerommeld met kolven en idd ook dat spuitje.
    Ik zie ons (ik en mijn vriend) nog zitten s'nachts...ik kolven hij het resultaat aan dochter geven.
    Ik heb toen toch een LK ingeschakeld want ik had echt hulp nodig.
    Hulp om dochter goed aan de borst te krijgen, zodat kolven niet meer nodig was. Heb ook tepelhoedjes gebruikt,heb zelfde probleem met vlakke tepels.
    Na ong 4 weken was dochter volledig aan de borst en van soepkipje naar michelin-vrouwtje gegroeid! :)
    Dus...investeer in een LK
    Het is het waard!

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik denk dat je dochter nog niet effectief drinkt! Hier: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Borstvoeding, de eerste dagen: gaat het goed? kan je lezen en zien hoe een baby hoort te drinken. Bel anders vandaag nog een lactatiekundige!
    Zo zonde als het misloopt!

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Als er geen melk komt met kolven kan het ook aan je toeschietreflex liggen. Zelf heb ik daar last van en moet een oxytocine neusspray gebruiken om bet te krijgen. Die kan je op recept via de huisarts krijgen. Ik hoorde dat dit bij veel vrouwen zo is met kolven terwijl met live voeden dit niet zo is.

9. zogelukkig

Klopt!
    Ik had bij 8 maanden ineens een borstweigeraar en moest toen kolven. Alleen kwam er zonder oxytocine geen drup!

Als je een baby hebt die niet kan drinken aan de borst en je dus moet kolven, zou je een oxytocine-neusspray kunnen vragen. Als de baby wel kan drinken, maar nog niet effectief drinkt, zoals bij ts, is het zaak altijd eerst de borst te geven ivm tepel-/speenverwarring. Eerst goed uit de borst, dan de fles.

Ik weet dat het bij jou anders ligt Frannie, maar daar is bij ts geen sprake van, die heeft haar baby gewoon thuis.;)

10. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Ik heb consult gehad van de lactatiekundige die mij ook in het zkhs heeft geholpen.
    Omdat mn dochtertje nu al zo veel is afgevallen en niet aankomt (geb. gewicht 3985, vanochtend 3630 gram) hebben we besloten de voedingen om en om aan de borst en de fles te doen, zodat ze weer genoeg kracht opbouwt om straks weer helemaal aan de borst te gaan. De fles is dan wel gewoon van afgekolfde melk, tenzij ik niet genoeg afkolf, dan komt er nog wat kv bij. Verder minimaal elke 3 uur kolven, liever vaker. Ook na het voeden aan de borst weer afkolven. Dit gaan we sowieso het hele weekend doen, maandag kan ik weer langs het cb om te wegen en vanuit daar kijken we weer verder.

11. zogelukkig

Sorry, maar ik vind dit een heel vreemd advies!

Je baby drinkt nog niet goed genoeg uit de borst, dus wordt er fles als advies gegeven? Zo heb je dus grote kans dat ze de borst straks helemaal niet meer wil, drinken uit een fles is immers veel makkelijker.
    Iets goed leren doe je door iets vaak te doen, dus: aanleggen, aanleggen, aanleggen. Om de 2 uur, ook 's nachts.

Heeft de lk niks gezegd over de voedhouding? Zitten de tepelhoedjes wel goed? Drinkt je dochtertje wel effectief?

Hoeveel kolf je? Spuit de melk in de flesjes? Heb je nog stuwing?

Hoeveel woog je dochtertje toen je uit het zh kwam? Want ze is idd wel veel afgevallen. Je zou een babyweegschaal kunnen huren bij de thuiszorgwinkel, dan kan je voor en na iedere voeding wegen en zo kan je dus zien hoeveel erin is gegaan.
    Het kan je ook heel zenuwachtig maken, maar ook zekerheid geven dat het goed gaat.

Ik zou al helemaal geen kv geven, dat is bij deze termijn echt niet gunstig voor je productie.

Deel Deze Pagina