Onze dochter gaat al zo richting de 6 maanden, maar drinkt naar mijn idee nog best wel vaak. Ik zit nu op zo'n 7-8 voedingen per 24 uur, helemaal omdat ze 's nachts ook weer komt voor een voeding. Ik had de vraag ook al gesteld aan de LK, maar tot nu toe geen antwoord. Ik merk namelijk tijdens het kolven, wat ook steeds minder wordt en minder goed gaat, dat het tot 50 ml heel waterig blijft en daarna pas vetter. Kan het dan zo zijn dat ze er te weinig voeding uit haalt, of kan dat niet? Normaal gesproken werk ik 3 dagen en dan kolf ik om de 4 uren. Dit ben ik nu aan het opschroeven naar 3 uren, omdat ik bang ben niet genoeg te kolven voor de oppasdagen. Ze krijgt namelijk 2x 160 ml en 1x 80 ml. Dit kolf ik ook net aan...soms iets meer, soms minder. Heb een aardige voorraad kunnen aanleggen, maar die zie ik nu ook slinken... Mijn doel was om 6 mnd te voeden, maar nu dit dichtbij komt, wil ik 9 mnd zien te halen. Maar met nog 2 kinderen en werken en het huishouden begint het kolven en de 7 voedingen per dag me een beetje op te breken
Mijn dochter is 7 maanden maar haalt de 8 voedingen per dag ook nog makkelijk, de laatste tijd zelfs weer met twee nachtvoedingen. Andere baby's redden het juist weer met 4 voedingen, dus vergelijken is natuurlijk wat lastig. Nu heb ik er pas een, dus ik kan me voorstellen dat het best zwaar is als je er nog twee rond hebt lopen. Wat betreft het kolven, volgens mij is het heel normaal als de melk in het begin waterig is, helemaal als er een paar uur tussen de kolfbeurten zit. Ik heb het namelijk ook, en hoe voller mijn borsten hoe wateriger het eerst is. Naast voeding is melk natuurlijk ook het vocht dat je baby nodig heeft. Misschien doe je het al hoor, maar wat bij mij heel veel scheelt met kolven is 's ochtends voor ik vertrek al een keer kolven, ongeacht hoe laat mijn dochter gedronken heeft. Daarmee heb ik de eerste fles (vaak zelfs anderhalve fles) al te pakken en red ik het makkelijk op mijn werk met twee keer kolven.
Zoveel voedingen per 24 uur hier ook altijd gehad met die leeftijd. Dus dat is niet uitzonderlijk. Zaten ook wel eens uitschieters naar 10 keer per 24 uur bij. Kolven vind ik lastig te zeggen. Ik kolfde altijd max 120 ml per kolfsessie. Ook wel minder. Eerste 40/50 ml ook waterig en daarna vetter. Heb me nooit afgevraagd of dat normaal was was altijd hetzelfde. Ook als mijn borsten vol waren. Na een voeding kolven gaf altijd vettere melk maar dat is ook logisch. Na de ochtendvoeding kolven is een goede tip. Veel melk in de ochtend. En zo vaak als kan op het werk. Ik moet wel zeggen dat ik ook nooit erg spastisch heb gedaan om KV bij te voeden als ik niet genoeg had. Is wel is voorgekomen. Jammer dan. Je voert je kinderen geen gif. Vond het voor de oppas heel vervelend als mijn dochters honger hadden. Dan maar een flesje KV er in. Dan haal je de druk er voor jezelf wel een beetje af als je het zo bekijkt.
Lotte zit met 9 maanden zelfs nog wel op 7 a 8 voedingen. Had verwacht dat het met de vaste voeding ernaast wel minder zou worden, maar dat is nog niet echt het geval. Ik vind het niet zo'n punt, ze is een snacker, ze drinkt meestal maar een minuutje of 5 overdag, 's nachts iets langer.
Toen mijn dochter die leeftijd had voedde ik nog elke 2 uur, zat zeker op 8 a 10 voedingen per dag. Voor mij klinkt het dus niet gek. Ik kolfde tot 9 mnd 3x per dag daarna 2x en vanaf een jaar 1x. Met 14 mnd gestopt met kolven. Het kan niet zo dat ze minder voeding uit jouw melk haalt. Jouw melk heeft altijd de samenstelling die zij nodig heeft. 'Waterig' betekent niet, minder voedzaam.
Gelukkig maar gek hoe onzeker je zelfs bij de derde kan zijn Net gesprek gehad met man en hij steunt me en zegt ook: doorzetten. Dus ik leg me er maar bij neer
Hier haal ik de 8 voedingen ook makkelijk hoor, kind is bijna zes maanden dus herkenbaar. Op werk kolf ik inderdaad om de 3 uur maximaal normaal gesproken. En het is inderdaad soms best pittig. Dus ik zeg: goed bezig!
Ik voed ongeveer 5 keer en mijn mannetje slaapt de nacht door. Soms van 23.00 u tot 9.30 uur. Hij is nu 3 maanden oud...eerste nacht sliep hij door bij 7 weken. Ik voed echt op verzoek. Rond 9.00, 12.00, 15.00, 18.00, 21,00....tussen 21 en 23 wilt hij vaker...dan nog even samen met papa tv kijken en dan het toetje boven in bed Wel wil ik erbij zeggen dat ik de laatste voeding erg lang doe...savonds vanaf 21 uur clusteren. Mijn oudste zat ook maar op 5 voedingen per dag. Ik heb wel heeel veel bv hoor. Wanneer mijn kleine man gedronken heeft kolf ik nog ruim over 100 ml en is het net slagroom. Hij was bij 2 maanden al 7 kg. ..groeien doet hij goed.
Ben nu inderdaad overgegaan op om de 3 uren voeden en kolven. Melkvoorraad begint in ieder geval weer op te lopen, haha! Had gister bijna een halve liter De nachtvoedingen zijn nog niet voorbij maar ik heb me er maar bij neergelegd, dan maar lekker op tijd naar bed 's avonds. Clusteren komt hier bijna niet meer voor.....meestal even van 19 uur tot 19.30. Maar dan gaat ze lekker naar bed en maak ik haar wakker om 23.15. Begin er wel over na te denken om haar niet meer om 23,15 wakker te maken. Ze ligt dan nog in diepe rust en begint vaak te huilen
Ook hier met 5 maanden nu op 5 voedingen en geen nachtvoeding meer. Mijn zoontje drinkt vrij veel per keer en ik heb ook veel melk. Tja, ik heb een echt hongerlapje die beide borsten aanvalt Soms probeer ik hem wel meer aan te leggen, zeker als hij overdags wat moeilijk in slaap komt. Dan gaan we samen lekker op bed liggen en dan bied ik hem aan, alleen dan weigert hij of ziet hij het als een speen. Dan ben ik stiekem weer gerust gesteld dat we toch echt op de goede weg zitten met die vijf voedingen. Ik volg mijn mannetje maar gewoon, hij weet het vast het beste!