Kleine lijkt hongerig te blijven

Discussion in 'Flesvoeding' started by mm90, Nov 20, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mm90

mm90 Lid

Nov 13, 2014
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Ik weet me even geen raad meer en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
    Mijn zoontje is nu 3,5 week oud en ongeveer 4200 gram.
    Ik ben sinds deze week overgestapt op flesvoeding ( de biologische van de AH).
    Hij krijgt nu nog 7 (!) flessen met 100ml voeding en 20 cc extra. Volgens het pak zou hij al 5 flessen moeten krijgen met 150/5.
    Ik vind het laten vallen van 2 flessen opeens wel erg veel. Hij komt nu wel heel vaak met honger.... ( omdat hij was te weinig voeding krijgt) 2,5 en 3,5 uur tussen de voedingen.

Eerst zat ik te denken ik geeft hem 6 flessen met 120/4 maar ik ben dan bang dat hij te veel krijgt... Wie kan mij helpen want meneertje word steeds driftiger als hij honger heeft.

2. kuikentjepiep

kuikentjepiep Bekend lid

Aug 30, 2014
    575
    2
    16
    Ik zat met hetzelfde probleem destijds. Toen ik met borstvoeding stopte dacht ik dat ik nooit op verzoek meer mocht voeden met flesvoeding. Mijn zoontje had zo vaak honger. Hij wilde elk uur/anderhalf uur drinken en dan niet een volle fles maar 80 cc. Het CB zei dat we er naar toe moesten om elke 3 uur een volle fles te geven, ik raakte er helemaal van in de stress.

Weet je, ik heb het gewoon losgelaten. Alle adviezen in de wind geslagen en ben gewoon mijn kleintje eens op verzoek gaan voeden. Hij stopte gewoon met drinken wanneer hij genoeg had. Net als bij de borst. Eens voor de gein opgeschreven hoeveel hij over een dag dronk en dat was rond de 800/900 ml. (misschien was mijn zoontje al iets ouder hoor, dat weet ik niet meer)

Gewoon loslaten wat er achterop het pak staat. Elk kindje is anders en ze stoppen echt wel wanneer ze vol zitten!
    Ik had ineens een heel vrolijk en verzadigd kind!

Hoe ouder hij werd hij grotere flessen hij ging drinken en hoe langer er tussen de flessen zat.

Sommige mensen zijn echt gebaat bij stipt vaste tijden drinken en slapen etc. Ik heb gewoon op de signalen van mijn kindje gelet en dat ging helemaal goed.
    Maak je maar niet druk!

3. mm90

mm90 Lid

Nov 13, 2014
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    #3 mm90, Nov 20, 2015
    Last edited: Nov 20, 2015
    Ja dat ga ik ook doen. Ook ga ik spelen met de voedingen zeg maar. Ik ga hem nu 6 flessen van 120/4 geven en kijken hoe hij daar op reageerd. Dan zit hij nog netjes binnen de 30 scheppen en de liter per dag dat wil ik wel in de gaten houden ivm het verwerken van de voeding enzo.volgende week donderdag naar het cb en dan maar even kijken wat die te melden hebben.

Ook drink hij vrij snel de fles leeg max 10 min... Heb een dr. Brown met speen 1, zou ik een prematuur speen moeten proberen???:(

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    30 scheppen/1 liter zou ik nu niet als max aanhouden.

Richtlijn is 150cc voeding per kg per 24 uur.
    Dus 150cc × 4,2 = 630cc voeding.
    90/3 is 100 cc voeding. Voor de max zegt men 180cc voeding, dus;
    180 × 4,2 = 756 cc
    7 flesjes van 90/3 (+extra water) is dus prima.

Mijn jongste dronk tot een week of 10 7 a 8 flessen per dag. En dat is veel natuurlijker dan 5 x 150. Een baby heeft een kleine maag. En vaak drinken is veel beter.
    Volg je baby en het komt echt wel goed. Accepteer het en het voelt minder zwaar. Er komt echt wel een dag, of eigenlijk nacht, dat je meer kan slapen.

De preamatuurspeen kan absoluut de uitkomst zijn voor het te snel drinken.

5. mm90

mm90 Lid

Nov 13, 2014
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga die 150/5 ook niet geven is hij nog veel te klein voor... Morgen komen die speentjes binnen en ga ik dat even proberen. Hij groeit goed en waarschijnlijk drinkt hij te snel en is hij gewoon een hongerlapje:p

6. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    Mijn zoontje van bijna 4 maanden heeft 2 maanden de borst gedronken en daarna de fles. De fles gaat nog altijd moeilijk. Hij drinkt maar 100cc per 7 voedingen en soms wel 120cc om de 3 uur. De cb vond dat veel voor hem. En dat ik 150/180 moest geven. Maar het lukt gewoon niet. Dus ik ben uit eigen initiatief gisteren begonnen met fruithapje en hij heeft heel goed alles opgegeten voor zijn eerste keer.

Ik wil maar zeggen iedere baby is anders. Gewoon op verzoek voeden.

7. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Ja ik zou Zeker de prematurenspeen ook proberen.
    Je kindje drinkt trouwens helemaal niet teveel hoor met die 700 ml, en hij is pas 3,5 week, volg hem gewoon ipv je vast te hpuden wat er op een pak staat:)

8. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Mag ik vrGen waarom he fruit bent gaan geven?
    Fruit is geen vervanger voor melk, melk is vele malen belangrijker omdat ze daar hun voedingsstoffen uit halen...

En met 7 flessen van 100 is niets mis hoor....

9. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik geef gewoon zijn fruit omdat wij mochten beginnen van cb. Na zijn fruithapje geef ik ook kv. Ik weet dat het geen vervanger is.

Volgens de cb krijgt hij veel.:(:(:(

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Hij drinkt 7x 90/3 en soms krijgt hij 120/4. Hoeveel schepjes zit je aan? 7x3 is 21 schepjes. Dus zeg je geeft er 25. Zit je onder de 30 schepjes.

Je 'moet' 150 of 180 gaan geven, want hij krijgt veel, en dat denk 5x?
    5x 150 is 25 en 5x 180 is 30 schepjes.

Kan je mij uitleggen waarom jouw zeg 25 schepjes te veel is en het advies van het cb niet te veel?

Ik wil jou niet aanvallen, want ik vind dat jij het goed doet. Jij volgt je kindje en je kindje drinkt liever wat vaker. Dus dat is toch prima?

Mijn jongste had reflux en dronk ook liever vaker. Ik moest ook van het cb naar 150/180. Hoe wil je het erin proppen als je kindje het niet drinkt? Ik heb er 3x aangegeven dat dat niet ging werken en het antwoord bleef "je moet 180 geven".
    Ik heb het dus niet gedaan.

Als een kindje weinig drinkt zal je er nooit meer in krijgen als je bijvoeding gaat geven, eerder minder. Tot 9 maanden is bv/kv het belangrijkste voor een baby en haalt hier alles uit om te groeien en te ontwikkelen.
    Het cb zal altijd aangeven dat je met 4 maanden mag, of soms zelfs moet, beginnen met bijvoeding. Het cb gebruikt hierbij de onderzoeken waaruit gebleken zou zijn dat het beter is om met 4 maanden te beginnen om de kans op allergie te verkleinen. Echter dit klopt niet. Onderzoek wijst uit dat als je voor 4 maanden of na 6 maanden begint de kans op een allergie vergroot tov bijvoeding starten ergens tussen de 4 en 6 maanden.
    Kijk naar je kindje luister naar jouw gevoel. Weet dat het nu nog niet hoeft en maak je eigen keuze. Zorg dat als je bijvoeding geeft dit niet ten nadele van de fv gaat. Daarom kun je beter eerst fv geven en erna bijvoeding. (Dit omdat je zegt dat je na de fruithap kv geeft)

Alles wat het cb zegt is advies, ook als ze het woordje 'moet' gebruiken. Advies kun je naar luisteren en dan vooral zelf erover nadenken en dan pas je beslissing maken.

Ts, sorry voor off-topic.

11. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    Averlhach,effe kort ik vind het weinig. De cb vind het veel..
    Ik vind het niet aanvallend hoor.

12. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama

Mijn zoontje drinkt sinds hij van borst naar de fles is gegaan alleen maar kleinere flesjes. Het gaat er bij hem gewoon niet in. Ik heb hem 2 uurtjes geleden nog een fles gegeven van 130/4,5 schep. Maar hij heeft 90cc overgelaten en deze dan half uur later weer terug opgedronken. Ik weet dat fv belangrijker is dan de bijvoeding.

Mijn omgeving zegt mij ook dat ik beter met bijvoeding kan beginnen, anders wordt het een moeilijke later met eten. Ik weet dat het er niets mee te maken heeft. Ik zal dan toch maar even wachten met bijvoeden totdat hij echt grotere flesjes drinkt.

Om de hoeveel uur moet hij dan drinken als hij kleinere flesjes krijgt? Het is bij hem om de 2 soms 3 uur. Hangt van de fles af.

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Veel vind ik het ook niet, ik snap het cb daarin dus ook echt niet.

Ja het zijn misschien meer flessen dan gemiddeld. Maar als er niet meer gedronken wordt, hoe kun je er dan meer in krijgen? Proppen?
    Meer flessen is voor de ouders soms wat lastiger, maar voor een baby vele malen beter. De tijd dat ze voor flessen komen wordt vanzelf steeds minder tot ze verdwijnen.

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Je kan beter geen halve schepjes gebruiken. Als je meer poeder tov water gebruikt kan dit namelijk slecht zijn voor de niertjes.
    Je kan dan beter 150/5 aanmaken en afgieten. Of je geeft 130 cc water op 4 schepjes, dat mag wel.

Bijvoeding;
    Je omgeving kan zoveel zeggen, maar voor de 4 maanden wordt het door elke officiele instantie afgeraden. Je vergroot daarmee de kans op allergien later. Ik heb 2 kindjes die allergisch op voedsel reageerden. En ik kan je vertellen dat het soms erg lastig is, het went en er is prima mee om te gaan, maar het blijft lastig.
    Altijd eigen voeding mee, altijd nadenken etc.

En er is geen verband tussen moeilijke eters en kindjes die met 4 of met 6 maanden zijn begonnen.
    Vrijwel elk kindje eet een periode lastiger, dat kan je niet voorkomen.

Kijk vooral naar je kindje. Heeft hij na 2 uur honger, dan geef je na 2 uur eten. Heeft hij na 3 uur honger, dan geef je na 3 uur. Kijk wat hij drinkt, kijk wat fijn is en voor jullie werkt.
    Ik gaf op deze leeftijd flesjes van 120/4 elke 3 uur, dat werkte voor ons. Hij gaf zelf aan dat hij honger had.

15. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    En hoe was zijn gewicht? Kwam hij goed aan??

Ts sorry off topic..

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik stuur je een pb ;) zodat het weer terug kan naar ts.

17. mm90

mm90 Lid

Nov 13, 2014
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou vandaag gestart met de 120/4 plus 10 cc water extra en dan 6 flesjes. Dut ging hartstikke prima. Hij komt om de 3,5 a 4 uur en is zichtbaar tevreden. met de prematuurspeen drinkt hij de fles in 25 min leeg. Dus als het zo doorgaat is hij tevreden en zijn wij dat ook natuurlijk :):) ook heb ik het idee dat hij rustiger in slaap valt. Eerst moesten we een paar keer naar hem toe omdat hij aan het huilen was maar vandaag alleen omdat hij niet bij zijn speen kon.

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Klinkt goed!
    Hopelijk zet dit door!

Share This Page