onze zoon ravi is sinds 6 dagen thuis! Hij werd met 34 weken geboren en heeft 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Daarom kon ik de bv niet direct opstarten. Dmv kolven heb ik mijn melk productie op gang gekregen en na een paar dagen mocht ik aanleggen. 3x per dag, en later 4x! Omdat ie nog te zwak was moest hij per fles bijgevoed worden tot 8x 50 cc per dag! Hij woog bij zijn geboorte 2445! Inmiddels is hij dus thuis en na een paar dagen het schema van het ziekenhuis merkte ik dat hij vaker kwam. Soms al na 1,5 uur! Ik merkte ook dat hij ineens langer en krachtiger uit de borst dronk. Na wegen bleek hij soms 70 en meer te drinken uit mijn borst! Hij komt daarvan goed aan (2755 gram vandaag) en komt keurig iedere 3 uur! Drinkt hij minder, komt ie eerder. In overleg met de verkoskundige ben ik sinds eergisteren dus in één x over gegaan naar volledige bv. Ik voed niet meer bij en kolf ook niet meer! Naar toch heb ik mijn twijfels of ik niet te grote stappen heb genomen, ravi lijkt tevreden met de situatie. En ik natuurlijk ook! Maar toch is er de onzekerheid...
Ja dat is heel spannend! Heb je een weegschaal in huis? dat kan het wat gemakkelijker maken. Verder kun je de natte luiers in de gaten houden: die moeten echt nat zijn, je moet het voelen als je de luier in je hand hebt, hij moet zwaar voelen. Als je baby daarnaast regelmatig poept en zichzelf keurig meldt en zo krachtig drinkt zou ik er maar op vertrouwen dat het goed gaat. Door hem af en toe te wegen krijg je dan de bevestiging dat het goed gaat. 1 of 2 keer per week wegen is voldoende. De meeste vrouwen voelen ook aan hun borsten dat die voor de voeding vol is en na de voeding leeg. Ook weer een bevestiging. Maar het is lastig als je de eerste weken alles heel precies weet en weegt om dat nu los te laten. Probeer er vertrouwen in te krijgen. jouw kindje kan het. groet Linda
Bedankt voor je reactie, Linda. We hebben vanuit het ziekenhuis een weegschaal gehuurd, voor die overstap naar bv. In het begin woog ik ook voor en na iedere voeding. Toen ik zag dat hij meer dronk dan in het ziekenhuis, en dat bleef doen ben ik daarmee gestopt. We wegen hem nu om de dag, en hij groeit inderdaad. Hij poept regelmatig, en plast ook goed. Iedere luier zit wel wat plas, soms veel soms wat minder. Hij weegt nu 2810 gram, en ik vraag me ook af wanneer we we geen wekker iedere 3 uur (mn s nachts) meer hoeven zetten, en hem zelf kunnen laten komen. Soms moeten we hem echt wakker maken, zeker als hij daarvoor een flinke voeding heeft gehad en lang door drinkt. Nu zit hij dus op 8 a 9 voedingen omdat we die 3 uur in acht nemen, maar vanaf wanneer mag hij zelf bepalen wanneer hij komt?
Hoeveel is hij precies gegroeid de laatste week? Als dat 150 gram of meer gegroeid was kun je er langzaam op overgaan hem alleen op vraag te voeden. 's nachts mag hij dan maximaal 6 uur doorslapen en overdag kun je dan af en toe ook 4 uur tussen de voeding laten zitten. Hij moet nog wel minimaal 6 voedingen per 24 uur. Maar zoveel als nu lijkt me niet meer nodig. Als je hem dan na een paar dagen weer weegt en zijn groei blijft goed, dan weet je dat het goed is zo. Blijkt hij dan te weinig te zijn gegroeid dan kun je alsnog beslissen hem nog iedere 3 of 31/2 uur te wekken voor een voeding. Een baby die zichzelf meldt drnkt vaak nog weer wat fanatieker dan een baby die uit zijn slaap wordt gehaald. groet Linda
Hij is in de afgelopen week ruim 200 gram gegroeid, dus wat dat betreft zou ik goed zitten. Zit er dan geen verschil tussen prematuren en voldragen baby's? Ik had namelijk verwacht dat hij nog best een tijd om de 3 uur gevoed moest worden, ookal is hij 3 weken en groeit hij vlot. Mag ik je nog een vraag stellen? Volgens mij zit hij nu in zijn regeldagen, want hij komt nu soms ineens een uur nadat ik hem gevoed heb. Dan mag ik hem gewoon aanleggen, ookal komt hij daarna pas na 3,5 uur? Ik merk ook dat hij soms gulzig drinkt, of te snel zuigt (dus lucht) als hij nog niet goed aangelegd is. Hij geeft nadien dan vaak een mondje vol melk over, nog voor ik hem kan laten boeren. Soms boert hij helemaal niet, en spuugt hij wel een beetje. Moet ik mij daar nog zorgen om maken?
Hoi, Jullie baby doet het zo goed en inmiddels is hij amper meer een prematuur te noemen. Als zijn groei zo voorspoedig gaat, zou ik het zeker aandurven om op vraag te voeden. Dat beterkent dus inderdaad de ene keer na een uur alweer en de andere keer na 31/2 uur. Je zult zien dat daar in de loop ven de tijd meer regelmaat in komt. Wat het spugen betreft; daar zou ik me geen zorgen om maken, klinkt heel normaal. groet Linda