Hallo, Ik heb bezig de borstvoeding af te bouwen. Ben er gisteren mee begonnen en de voeding van 19:00 uur is als eerste een flesvoeding geworden. Maar nu heb ik onwijs last van pijnlijke stuwing. Wie heeft een goed werkende tip om de stuwing weg te krijgen? Ik wil niet gaan kolven, want dat brengt de productie weer op gang. Als ik google op internet lees ik dat of een warme douche of koude kompressen zouden moet helpen. Maar dat is juist het tegenovergestelde van elkaar. Wat helpt nu echt goed? Groetjes, Hanna76
Weet niet hoe je afbouwschema eruit ziet. Maar misschien kan je ipv een hele voeding weglaten beter steeds langer tussen de voedingen in laten zitten? Verder denk ik dat je er ook wel een beetje doorheen moet. Evt de eerstvolgende voeding iets vervroegen zodat je toch iets eerder verlost bent van je melk. Maar wel je borsten goed in de gaten houden, rode plekken, harde plekken, etc. Je borsten moeten er ook aan wennen dat er ineens geen vraag meer is op een moment waar normaal wel volop vraag was! Waarschijnlijk is het met een dag of 2 weer een stuk minder.
Als je alleen kolft wanneer je stuwing hebt bouw je wel af! Hier info van borstvoeding.com: Wanneer je het geen groot probleem vindt, of het juist graag wilt, dat je kindje snel overschakelt op kunstvoeding, neem je kindje dan niet langer volledig aan de borst, maar bouw al kolvend af. De melk die je kolft kun je uiteraard wel aan je kindje geven in combinatie met kunstvoeding, maar doordat het afbouwen best hard kan gaan, geef je in verhouding veel kunstvoeding. Wat je gaat doen is: alleen kolven op het moment dat je lijf aangeeft dat het nodig is, dus bij signalen van stuwing. Op dat moment kolf je je borst slechts gedeeltelijk leeg, voor het comfort (de spanning eraf) en niet voor de opbrengst. De tijd tussen kolfbeurten zal steeds groter worden en uiteindelijk kun je helemaal stoppen. Deze methode lijkt iets sneller dan de vorige. Hij heeft als nadeel dat je kindje erg plotseling over moet op bijna volledige kunstvoeding. Jijzelf kunt ook een daling in hormonen verwachten, waardoor je je enigszins labiel kunt voelen.
Nouja ik zou zeggen dat kolven niet perse moet, maar dus kijken of ze het op kan vangen met iets eerder de kleine aan te leggen of wat minder abrubt de voeding stoppen ! En dus ivm borstontsteking goed de borsten in de gaten houden, rode plekken, harde plekken, etc ! En dan dus idd voeden of kolven !
Ik bedoeld dat als je geen voeding meer live wilt geven het allerbeste is inderdaad rustig afbouwen helemaal mee eens!
Hmmm :-k, nu weet ik even niet of ik het dan verkeerd begrepen heb. Maar ik begreep dat ze nog alle voedingen aan de borst geeft en alleen 1 voeding heeft overgeslagen. Dus nog wel live voeden de rest van de dag. En ze wil niet gaan kolven om de druk eraf te kolven zegmaar. Maar oke, kan het verkeerd hebben !
Ja bolbuikje, dat klopt. Morgen gaat waarschijnlijk de 2e voeding van de 6 flesvoeding worden. Heb wel last van stuwing, maar met gekneusde koolbladeren kom ik een heel eind!
hallo. ik heb geen voeding meer in mijn borsten alleen maar vocht. ik geef mijn mannetje voledige kunstvoeding en als ik stuwing of volle borsten heb ga ik even kolven en gooi het ook gelijk weg (zit totaal geen voeding meer in).