's Nachts komen, honger of gewoonte?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Coco, Jan 29, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Coco

Coco VIP lid

Aug 31, 2007
    6,135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Mijn kleine van bijna 8 maanden komt nog steeds meestal één of twee keer voor een voeding 's nachts, maar soms zelfs 3 keer. Op zich wel te doen, maar het is toch aardig vermoeiend. Hij eet aardig lang dan, een kwartiertje tot 20 minuutjes, dus ik heb het idee dat hij wel echt honger heeft. Maar nu hoorde ik iemand zeggen dat het vaak ook gewoonte is geworden voor de baby. Is het waar dat z'n biologische klokje erop afgesteld staat dat hij 's nachts wakker moet worden of heeft hij gewoon echt honger?
    En als het niet honger is, hoe kan ik er dan voor zorgen dat hij niet meer komt 's nachts? Ik zou ook wel eens een nachtje door willen slapen.

Hij heeft trouwens wel een tijd gehad dat hij doorsliep, toen hij een paar maanden oud was, dus hij kán het wel.

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik lees even mee! Hier hebben we namelijk hetzelfde "probleem". Milan heeft ook een tijdje doorgeslapen (hooguit drie weken denk ik). Maar nu komt 'ie elke nacht weer 2 à 3 keer, heel soms 1 keer. Ik probeer 'm dan meestal wel op een andere manier stil te krijgen, maar hij begint gewoon echt te zoeken dan. Nu dacht ik eerst dus ook dat 'ie honger had, en gaf ik toe, maar ik krijg nu toch een beetje het idee dat hij gewend is geraakt aan de nachtvoedingen, en daardoor "denkt" dat hij honger heeft.

3. allwoman

allwoman VIP lid

Jan 29, 2008
    5,589
    0
    0
    bezig bijtje
    ik geef de laatste voeding rond 22 a 23 uur,ik moet haar daar wel voor wakker maken..(als ik dat niet doe komt ze vast ook weer snachts)

toen ze snachts nog kwam ben ik haar op een gegeven moment gewoon gaan troosten in bed laten(!),knuffel kus,muziekje aan en even laten huilen na 10 min sliep ze weer zonder echt te hebben gehuild.. een uurtje later weer hetzelfde..en vanaf toen sliep ze door.

Een paar nachten werd ze nog een beetje wakker rond dat vaste tijdstip maar viel ook weer in slaap.
    Als ze echt honger hebben vallen ze ook niet meer zo snel in slaap;)

4. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik heb na 9 maanden het patroon doorgebroken door een flesje Nutrilon aan te bieden. Hij draaide na 1 slok zijn hoofd weg en ging verder slapen. Na 2 nachten dit te hebben gedaan, besloot hij door te slapen. Kennelijk wilde hij bv en anders niets.
    Sinds die tijd slaapt hij lekker door. Een enkele keer nog een nachtvoeding (bij ziekte of kiezen e.d.).

Maar zo heb ik zonder laten huilen de nachtvoeding eruit gekregen.

5. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mirre hebben we op een gegeven moment (ze was toen net 1) getroost en weer in bed gelegd. Ik merkte toen ook al dat ze snachts vaak niet echt meer dronk, meer sabbelen ... Ze heeft toen een beetje gemekkerd, wel vrij lang (half uur). De volgende nacht hetzelfde. Daarna doorslapen. Geen idee of het iets met elkaar te maken heeft gehad.

Je zou het nutrilongebeuren kunnen proberen (werkt bij Mirre niet, die wordt dan woest). Maar Mirre heeft tussen 9-12 maanden enorm geslaapweigerd ... veel nachtvoedingen dus ook. Ben daar in meegegaan tot ze weer makkelijker ging slapen ...

6. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

Feb 28, 2007
    5,732
    0
    0
    Flevoland
    Lees ook mee.........

Hier gemiddeld zo'n 5 nachtvoedingen per nacht.
    Ben echt doodmoe! :(

Flesje KV aanbieden is hier geen optie,want dan gilt hij echt alles bij elkaar(lust hij gewoon echt niet)
    Probeer wel eens een flesje roosvisee,maar meneer wil echt borst.

Laten doormekkeren heeft ook geen zin,binnen notime staan er 3 andere naast mijn bed,omdat ze niet kunnen slapen omdat Justin huilt.

Wat ik wel moet zeggen is dat Justin overdags een "over"aktief kindje is en heb het vermoeden dat hij dat 's nachts niet verwerkt krijgt.

Vandaag begonnen met kindival tabletten van VSM,maar toenstraks (21.30) uur alweer de eerste avondvoeding moeten geven.

Ik ben me eigenlijk alweer aan het voorbereiden op wederom een beroerde nacht :(

7. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Gewoonte, eh nee, niet met 8 maanden. Dan is hun slaapritme nog steeds niet uit ontwikkeld. Dit is pas rond de 12-18 maanden. En sommigen doen er nog langer over.

Mijn zoontje sliep door rond de 11 maanden, heb daarna nooit geen nachtvoedingen meer gehad, op 1-2 na, maar toen was hij helemaal al uit zijn doen. Dus dat verbaasde mij niet.

Geef je eraan over, rond de 8-9 maanden had ik er ook zeker 3, daarna ging het langzaamaan beter.
    Probeer overdag ook een beetje te slapen als je kindje ook slaapt.

8. appeltje

Volgens mij is het inderdaad zo dat kinderen hun slaappatroon nog niet uitontwikkeld is onder het jaar. Maar ik denk wel dat gewenning er wel voor kan zorgen dat een kindje die 's nachts wakker wordt automatisch wil drinken. Want er zijn ook kinderen die ook wakker worden maar zich dan wel omdraaien en verder slapen.

Moeders kunnen er ook aan 'gewennen' geloof ik. Ik voedde bijna automatisch als hij wakker werd 's nachts en achteraf denk ik dat ik daar misschien toch anders mee om had moeten gaan. Niet laten huilen ofzo, maar eerst proberen met wiegen, knuffel, speentje ofzo in plaats van automatisch mijn borst ontbloten.

Bijslapen kan misschien op vrije dagen, maar op werkdagen zijn dit soort nachten met 2 a 3 voedingen loodzwaar en dat sliep ik niet in een uurtje op mijn vrije dagen bij. Ik kon in ieder geval niet zo goed meer functioneren als voor mijn zwangerschap en dat heeft echt consequenties gehad voor mijn toenmalige baan. Gelukkig is die tijd nu voorbij en heb ik een nog veel leukere baan en tukt mijn ventje heerlijk van 19.30 tot 7.30 uur.

Maar toen mijn moeheid op z'n piek was (8,5 maand, zoonlief was een beer van een vent, maar haalde alles bij mij omdat hij absoluut geen interesse had in de bijvoeding), was ik wel eens moedeloos. Het leek wel alsof alle kinderen doorsliepen, behalve de kinderen die borstvoeding (op verzoek) kregen. Toen ik destijds mijn lk belde voor advies werd ik raar aangekeken omdat het heel normaal was dat bv-kinderen de gehele bv-periode nachtvoedingen hebben. Die van haar wel tot 3 jaar. Alsof me dat gerust stelde..... nee zeg, daar kreeg ik het pas benauwd van.

Ik wil maar zeggen dat het niet raar is dat je invloed wil uitoefenen op dit -misschien wel natuurlijke, maar ook loodzware - proces. Soms is een klein trucje genoeg om een patroon te doorbreken.

Ik wens jullie veel sterkte en - hopelijk snel - lange nachten toe!

9. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Geheel normaal?
    Nou sorry hoor maar mn eerste sliep door vanaf 7 en mn 2e vanaf 5 maanden en dat zijn allebei borstvoeding kindjes! (eerste 9 maanden 2e 6 maanden bv)
    En ik merk aan Wendy ook dat de nachtvoedingen niet persee echt voedingen meer zijn nu. 9 vd 10 x wil ze gewoon even sabbelen als ze wakker word. Nou dat kan prima op een speentje. Gaat ze dan niet meer slapen dan is het wel honger en dan krijgt ze idd die borst. Maar wat Appeltje ook al zei...het word ook voor de mama's een automatisme om zodra de kleine snachts miept meteen die borst te ontbloten en de tepel erin te schuiven (en dan idd vooral als er meer kinderen zijn zodat de kleine maar stil blijft en je niet meteen al de kinders rond je bed hebt staan).
    Let er maar eens op hoe lang je dan voed snachts (en hoe laat) en of het daadwerkelijk voeden is of even n paar slokken en dan meer sabbelen (wendy sabbelt en daar reageren mn borsten op met melk waar door Wendy idd even n paar slokken drinkt...gewoon omdat er melk uit komt met sabbelen. Maar echte honger is er dan niet dus blijft t bij 2 of 3 echte teugen). Dan kan je zelf bepalen of je je kindje eerst even de speen geeft om te kijken of het gewoon wakker geworden is en even wat te sabbelen nodig heeft om weer in te slapen, of dat het idd de honger is die het wakker gemaakt heeft.
    Het is VOEDEN op oproep niet voor speen spelen op oproep ;)

10. appeltje

Kindjes kunnen ook heel veel drinken 's nachts als het gewenning is en geen echte honger. Mijn zoontje dronk altijd beide borsten en lang ook. Hij dronk gewoon altijd (flink) als ik aanbood. Het was dus hier geen gesabbel om het sabbelen. Tot de tsr was hij ook onrustig. Zo van: 'wanneer komt het nou?' En als de melk dan kwam, dan dronk hij flink en gulzig en aan twee kanten. Dat sterkte mijn idee ook dat hij ook echt honger had. Maar na mijn Nutrilontrucje sliep hij ineens wel door zonder die melk. En hij ging overdag ook ineens beter eten. Kennelijk had hij door de (nacht)voedingen minder trek overdag.

Ik denk dat ieder voor zich en hun kindje moet bepalen hoe lang ze met het ritme van hun kind meegaan. Maar ik ken veel verhalen van vrouwen die lang bv geven en die altijd (voorbij 1,5 jaar) nog aan de nachtvoedingen zitten. Vooral kindjes die bij hun ouders in bed slapen. Simpel om het feit dat het zo makkelijk voorhanden is dan. En misschien gaan die kindjes uiteindelijk ook wel doorslapen, maar ik vind de eigen nachtrust ook wel erg belangrijk. Als moeder ben ik nu echt wel leuker dan daarvoor. ;) Nu heb ik tenminste energie om overdag leuke dingen met hem te ondernemen en niet mijzelf slepen van slaapje naar slaapje.

11. Coco

Coco VIP lid

Aug 31, 2007
    6,135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Nou meiden, de kleine heeft vannacht bij opa en oma geslapen. Van half 8 tot 6 uur de volgende ochtend aan één stuk door. Al de tweede keer achter elkaar dat hij het daar wel doet.
    En thuis komt hij nog steeds iedere nacht een paar keer. Begin me nu echt af te vragen wat ik verkeerd doe.

12. appeltje

Hij weet dat als hij thuis is de borst krijgt? ;)

13. Coco

Coco VIP lid

Aug 31, 2007
    6,135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Nou meiden, de kleine heeft vannacht bij opa en oma geslapen. Van half 8 tot 6 uur de volgende ochtend aan één stuk door. Al de tweede keer achter elkaar dat hij het daar wel doet.
    En thuis komt hij nog steeds iedere nacht een paar keer. Begin me nu echt af te vragen wat ik verkeerd doe.

14. appeltje

Hij weet dat als hij thuis is de borst krijgt? ;)

15. Coco

Coco VIP lid

Aug 31, 2007
    6,135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Ja, het lijkt er wel op.
    Zou het een optie zijn om bijvoorbeeld een nachtstop in te lassen. Bijvoorbeeld tussen 00.00 en 06.00 geen borst? Maar proberen weer in slaap te krijgen met wiegen, troosten, en eventueel speen? Of werkt dat zo niet?
    Wie heeft er tips?

16. theangels

theangels Bekend lid

Jul 20, 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    hier geen volledige bv meer maar wij hebben ook echt geoefend met doorslapen vanaf een maand of 7. Hij kreeg 's nachts geen bv meer (vodn mama erger dan meneer) maar een flesje water.

Dit was een wisselend succes. Soms dronk hij het flesje leeg soms nam hij maar een paar slokken maar daarna sliep hij wel weer.

Na 2 weken weer veel wakker en het water werkte niet. Toen om hem te foppen 1 schepje poeder doorheen gedaan.
    Na een paar nachten ging hij toch doorslapen. Nu maar hopen dat hij het volhoudt ;)

17. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

Apr 1, 2008
    1,402
    0
    0
    regio rotterdam
    misschien een gekke tip hoor, maar als de mama's met mannen/vriendjes nou eens in de nacht de man er op af sturen om jullie kindje te proberen te troosten? Ik merk dat mijn zoontje bij mij echt melk "ruikt". ALs ik uit mijn werk kom bv en ik pak hem op, wil hij drinken ook al heeft hij net een uur terug een flesje op, gewoon omdat hij bij mama wil zijn denk ik dan...
    Dus als de papa's nou eens gaan proberen te troosten? misschien dat dit werkt?
    succes, weet hoe vermoeiend het kan zijn. Onze kleine sliep een tijdje door en komt nu ook vaak weer voor 1 of 2 nachtvoeding(en), dat vind ik best zwaar aangezien ik overdag echt niet kan bijslapen met een peuter die niet meer slaapt en ik werk ook nog partime. Moet er niet aan denken dat hij 3 of meer keer komt zeg....

18. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Je moet niet vergeten dat kinderen van 8-9 maanden echt verlatingsangst hebben, ze hebben dan behoefte aan veiligheid en troost, Bv biedt dit natuurlijk allemaal.
    Ik was ook hondsmoe die periode, heb er hier ook vaak over geschreven. Maar je maakt mij echt niet wijs dat het kind op commando van zich/haarzelf 3x per nacht wakker wordt.
    Nee, dan is er in mijn optiek toch echt meer aan de hand.
    Het is aan de ouder zelf om dat op te lossen met zijn/haar eigen kind. Maar persoonlijk vind ik speen, aaien, flesje drinken surrogaat voor wat het kind echt wil op die leeftijd, en dat is geborgenheid en veiligheid van mama. Veelal zal het niet om honger gaan.

Mijn ervaring is dat als je je kind op die leeftijd gewoon volgt, het uiteindelijk vanzelf goed komt.
    Een kind van 3 jaar aan de nachtvoeding kan je ook niet vergelijken met een kind van 8-9 maanden in mijn optiek.

19. appeltje

Misschien speen en flesje niet. maar knuffelen, wiegen, sussen en aaien is in mijn optiek ook een vorm van geborgenheid bieden tijdens die verlatingsangstfase. Ik bedoel. hoe doen de moeders dat dan die geen borstvoeding geven? Hun kindjes komen ook in die fase en dan is een borst niet voorhanden. Niet alle moeders die de fles geven zijn van het laten huilen (gelukkig!). Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook altijd de borst gegeven, maar erken wel dat er meer manieren zijn. Meer wegen naar Rome zeg maar... ;) [/quote]

20. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Maar ik zeg toch ook niet, dat mijn manier DE manier is? Daar neem ik juist uitdrukkelijk afstand van. Ik zeg alleen, dat je goed naar je kind moet kijken. En als je je kind een speen geeft zodat het niet huilt, is dat in mijn optiek niet de manier.

Aaien is het kind blij maken met een dooie mus, op het moment dat je stopt met aaien en jezelf omdraait, om de kamer uit te gaan dan begint het huilen weer. Mama´s geur is weg, mama´s aanraking is weg.
    Ik ken ook wel verhalen van ouders, die om de 10 minuten hun kind aaien, en met dag 3 huilde het kind niet meer. Nee, erg logisch, kind merkt dat zijn behoefte toch niet vervuld wordt.
    Huilen is op die leeftijd nog steeds een signaalfunctie, het is jammer dat die behoefte als lastig ervaren wordt door veel ouders.

Share This Page