Hallo dames, Doordat de borstvoeding in het begin moeizaam liep heeft mijn meisje tussen haar 5e en 15e levensweek regelmatig een flesje (afgekolvde bv) gekregen.. geen probleem. maar nu de borstvoeding helemaal goed gaat krijgt ze nog maar zelden en flesje en zodoende is dat steeds slechter gegaan, waardoor ze nu stiekem toch een flesweigeraar is geworden. Maar... er leiden meer wegen naar Rome, dus ik dacht: zou ik haar nu al uit een bekertje kunnen leren drinken? (natuurlijk nog wel zelf vasthouden en gieten) Ik heb het nu 2x geprobeerd, en op zich zit er al vooruitgang in : gisteren mepte ze het ding nog uit mn handen, maar vandaag pakte ze hem beet om naar haar mond te brengen (ze zit natuurlijk in de leeftijd waarop ze dat met álles doet, dus dat verbaast niet ). Ze vindt het onwijs interessant dat het naar melk smaakt, dus ze houdt het bekertje stevig tegen haar mondje gedrukt en zit er vol enthousiasme aan te likken. Maar als ik wat in haar mondje giet loopt het er gewoon net zo hard weer uit. Ik heb haar niet één keer horen slikken en er leek aan het eind wel meer melk op haar slabje te zitten dan er überhaupt in het bekertje zat! Dus mijn vraag: kan een kindje van 4,5 maand al (met heel veel oefenen - ik had sowieso niet de illusie dat het binnen twee weken zou lukken) uit een bekertje leren drinken of zijn de mondspieren daar simpelweg nog niet volgroeid genoeg voor?
Het lijkt me sterk dat het écht kan, een paar slokjes misschien wel, die dan vooral per ongeluk gaan. Het is qua mondmotoriek echt nog heel erg moeilijk. Vanaf een maand of 6 moet het zeker al wel kunnen, maar dan is het echt nog wel oefenen. Hier konden ze het vanaf 8 maanden al echt goed.
Hier ging het ook goed vanaf een maand of 7 denk ik. Ze was toen al druk op alles aan het kauwen en begon dus het bekertje op te eten en kreeg zo ook melk/water binnen. Later heeft ze ook geleerd dat ze het naar binnen kan slurpen en nu drinkt ze soms een half bekertje in een keer leeg. 4 maanden lijkt me wat vroeg....
dankjulliewel voor jullie antwoorden. Ik vond het zelf ook al twijfelachtig, maar ik vind het zo'n gedoe om haar nu weer opnieuw uit de fles te gaan leren drinken (en dat ook bij te houden) voor die paar keer in de maand dat ik eens een avondje weg ben. En uit een bekertje moeten ze toch ooit eens leren drinken, dus ik dacht: dan kan ik net zo goed mn energie daarin steken. En de eerste dagen heeft ze ook uit een feedingcupje gedronken, maar dat is dus waarschijnlijk een soort reflex die weer verdwijnt ofzo? (Net als de loop- en grijpreflex?) Dan moet vriendlief toch nog maar aan het fingerfeeden in mijn afwezigheid.