na drie slokken sliep hij alweer

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by pffffff, Oct 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pffffff

pffffff Actief lid

May 21, 2008
    339
    0
    0
    In juni ben ik bevallen van mijn zoontje en ik heb borstvoeding gegeven. Echter hij viel te veel af waardoor ik moest gaan kolven en bijvoeding moest geven. Het probleem was dat hij na een paar slokken in slaap viel... dan maakte ik hem wakker en dronk hij soms nog een paar slokken en dan sliep hij weer. Soms kreeg ik hem dan ook niet meer wakker dus liet ik hem maar slapen. Ik heb vanalles geprobeerd, op de bekende plekken gekieteld, koud washandje een beetje in zijn nek, geen reactie, meer in zijn nek, geen reactie! Op zijn hoofd, wangen enz...nogmaals hij draaide een keer en sliep lekker verder!. Uit de fles dronk hij goed maar het lukte niet om al zijn voedingen bij elkaar te kolven...en het kolven liep heel snel terug... Ik had gehoopt dat als hij wat ouder was het drinken beter zou gaan ... maar helaas. Ik heb een LK gebeld en die kwam met de tips "eerst luier verschonen voor het eten" maar dat deed ik natuurlijk al en ook weleens tussen de voeding door. En ook zei ze " dan zal hij wel genoeg gedronken hebben" ...dat lijkt me sterk na een paar slokken maar ook dat had ik geprobeerd, gewoon een dag volgehouden, zodra hij sliep teruggelegd maar toen kwam hij na elk half uur weer omdat hij honger had! Dus was ik zo'n beetje de hele dag aan het voeden. Maar ik moest dus om de 2 uur kolven, dan legde ik hem eerst aan de borst en dan daarna met afgekolfde melk geven en soms nog bijvoeding als ik niet genoeg had...kortom ik was hele dagen met het voeden bezig. En doordat hij niet goed dronk en ik dus moest kolven liep de bv heel snel terug.... Ik was zo teleurgesteld in de antwoorden van de LK! Ik had hier meer van verwacht...maarja het aanleggen ging prima en als hij dronk dronk hij goed... maar heel kort. Dus na 2,5 maand trok ik het niet meer... Ik had erg veel moeite om echt te stoppen met de borstvoeding, ik vond het zo jammer! Ik genoot er echt van als hij lekker bij mij lag te drinken... Maar ik hoop toch dat iemand iets weet zodat ik het bij de eventuele volgende keer wel langer vol kan houden...

Alvast bedankt voor eventuele tips!

Liefs Karin

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Meid wat een verhaal en wat proef ik je frustratie.
    Ik kan me goed voorstellen dat je voor een eventuele volgende keer alles op een rijtje wilt hebben.

Ik kan natuurlijk via de mail niet precies zien wat er aan de hand is geweest maar als ik je verhaal lees dan denk ik dat er voornamelijk een probleem in de melkproductie was. Hoe die is ontstaan dat is nooit voor 100% aan te geven.

Soms ligt de oorzaak al in de kraamperiode.
    Ik vermoed (maar dat is even een vrije suggestie) dat je kindje niet perfect heeft aangehapt. Misschien wel aan de buitenkant maar niet helemaal goed om effectief een goede melkoverdracht te krijgen.

Zo ben je voor je gevoel wel iedere keer aan het voeden maar voor je lijf is het geen echte voeding omdat de borsten niet helemaal worden geleegd. Als je dan bedenkt dat BV vraag en aanbod is. Dan zal jelichaam minder melk gaan aanmaken. Nu heb jij wel veel gekolfd dus daarmee heb je het mooi wel zo lang volgehouden.

Ik denk dat het aanleggen niet optimaal was omdat je aangeeft dat hij na een paar slokken in slaap viel. Als een kindje hapt en aanzuigt en er gebeurt niets (geen melkstroom) dan valt hij na een paar keer proberen in slaap.

dan zijn er veel oorzaken te bedenken wat er mis kan zijn met aanleggen maar dat is achteraf en met deze info voor mij (en zeker via de mail) niet te doen. Als het aanleggen er ogenschijnlijk goed uitzag kunnen er in het mondje ook meerdere oorzaken te vinden zijn. (denk aan een hoog gehemelte, een (te) kort tongriempje, een naar binnenwijkende onderkaak, etc)

Ik zou voor een volgende keer een LK zoeken waar je vertrouwen in hebt, die actief met jou en jouw verhaal mee wil denken en samen een plan voor de nieuwe BV periode gaat maken. Het makkelijkst is om dit al tijdens de zwangerschap te doen zodat je na de bevalling direct aan de bel kan trekken.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt gehad.

Succes

Ilse

Share This Page