Borstvoeding nonsens

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door JupitR, 11 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Dat het na een half jaar niet meer natuurlijk is om borstvoeding te geven. Namaak borstvoeding uit fles wel natuurlijk :roflmao:
     
    Moto, Zoe123 en JupitR vinden dit leuk.
  2. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.012
    15.555
    113
    Vrouw
    Dat wegwuiven en verkondigen dat iets niet kan, is voor mij de grootste nonsens.
    Altijd dat " neen hoor dat kan niet" als je bepaalde zaken aanhaalt of aangeeft.
    Alles werd bekeken en neen hoor het kon niet.
    Tongriempje geknipt, hapt goed aan, drinkt goed, de houding is goed , geen spruw,....
    Ik had al 2 keer borstvoeding gegeven dus wist best wel wat als normaal voelde en wat niet.
    Maar neen hoor dat kon echt niet .
    Tja dan denk ik en hoe zou jij nu eigenlijk kunnen weten wat ik voel :D.
     
    Fuddey en aicirtap vinden dit leuk.
  3. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.170
    6.693
    113
    Vrouw
    Nu ben ik wel benieuwd wat jij toen ervaren had!

    Ik heb ook mijn twee oudsten borstvoeding gegeven, en de derde nu weer. Op gegeven moment dronk hij echt niet goed, en kwam ook niet goed aan, maar de kinderarts in het ziekenhuis zei zoiets als: mijn kinderen dronken ook allebei maar 5 minuten aan elke borst en hij zoekt vast zijn lijntje. Ga maar op verzoek voeden.

    Ben toen zelf koemelkvrij gaan eten en sindsdien gaat het steeds iets beter (weet natuurlijk niet helemaal zeker dat het daardoor komt), maar hij klimt nu gewoon weer omhoog met lijntjes.
     
  4. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    @Yaisa tongriempje is gedaan. En lactatie deskundige kon ook geen verder advies geven. Ik viel wel heel veel af na de bevalling ondanks ik ruim voldoende at. Ik was na 6 maanden de 10 zwangerschap en 5 ivf kilo's al kwijt.
     
    Yaisa vindt dit leuk.
  5. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Zo’n beetje alles wat hier gezegd is, is hier al eens voorbij gekomen. Maar nog een toevoeging, de cb arts die zei dat ik met een half jaar water bij moest gaan geven. Anders zou hij niet aan de smaak van water wennen. :o: . Gelukkig heb ik genoeg in huis om haar helemaal vast in de hoek te lullen:roflmao:. Ze vond het heel lastig om te bekennen dat ze het fout had, maar ze bekende wel.
    Heel irritant vond ik altijd dat ze cijfertjes wilden opschrijven. Van het aantal voedingen per dag. Ik heb ze het genoegen nooit gegeven. Wat een onzin. (Bij mijn kinderen dan hé, er zullen vast situaties zijn waarin je wat zou kunnen voorlichten, als het niet helemaal goed gaat)
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Maar jij weet van jezelf dat je niet na 2 dagen de handdoek in de ring hebt gegooid onder de noemer “ ik heb niet voldoende voeding/mijn melk bevat niet voldoende voedingstoffen “. Hoe vaak hoor je dat niet.
    Meestal komt deze overtuiging doordat moeders zelf niet voldoende geïnformeerd zijn en doordat de begeleiding ruk is. In het gros van de gevallen was er met goede hulp geen probleem geweest.
    Het lijkt me heel naar dat je, ondanks alles wat je hebt geprobeerd, toch het gevoel hebt dat het ergens niet goed zat :(

    Wat betreft bijvoeden, op zich is daar niets mis mee, soms is het even nodig die eerste dagen.
    Het kan je ook rust geven, de wetenschap dat baby voldoende naar binnen krijgt terwijl je zelf bezig bent je productie te verhogen. Mijn middelste kwam met een ks en het duurde even tot het liep, dus dan toch ook maar een flesje. Maar ik kan me wel voorstellen dat dit in jouw geval iets tijdelijks moet zijn, dat je niet wil dat de geschiedenis zich herhaalt.
     
    aicirtap en Yaisa vinden dit leuk.
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik kreeg tijdens de eerste voeding met mijn jongste al te horen dat de productie echt niet goed op gang kwam, dat ze echt bijvoeding nodig had etc. Ik had m’n dochter net voor het eerst in m’n armen na uren op de OK, natuurlijk moest m’n productie nog op gang komen... Als ze mijn eerste was geweest, had het me denk ik gruwelijk onzeker gemaakt en was de kans groot geweest dat ik de handdoek in de ring had gegooid.
    Ze heeft in het zkh 3 flesjes gehad, prima.

    En ik snap goed dat als je continu zit met te weinig of juist weer te veel melk, je kindje niet lekker groeit, niet tevreden lijkt etc, je gaat kijken wat bijvoeding doet. Vriendin van me heeft heel lang flesvoeding en borstvoeding gecombineerd, zij kon ontzettend lastig kolven (geen toeschietreflex dan etc, echt een enorme strijd met dat stomme kolfapparaat). Prima oplossing toch, ze wou graag bv geven en zo kon ze dat ook volhouden.
     
  8. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Veel onzin gehoord.
    Eerste onzin kwam van kraam die bleef beweren dat onze zoon 'krampjes' had, terwijl hij gewoon honger had. Stonden we daar te klooien met een pittenzak en shantalamassage, want de zuster had gezegd dat het geen honger kon zijn. Kind huilen en zoeken. Tot we doorkregen dat huilen stopte als kind borst kreeg.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  9. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Ik schrik ervan dat het merendeel van de slechte adviezen van het consultatiebureau zijn!! Die zouden toch echt beter moeten weten. Wauw
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik had bij mijn oudste dus van zowel jeugdarts als verpleegkundige adviezen die erg gericht waren op ‘van de nachtvoedingen af’ en ‘nu is het wel tijd dat je wat gaat afbouwen’. Met 4 maanden nog 8 voedingen? Nee, dat mochten er toch echt maar maximaal 4 zijn op een dag...

    Bij de jongste hadden we aan andere jeugdarts en verpleegkundige, en dat ging zooo anders! ‘Je geeft borstvoeding he, gaat dat allemaal nog goed? Ja? Heel fijn om te horen!’ Geen enkele keer ongevraagde adviezen gehad :) Gewoon informerende vragen, ruimte bieden voor vragen van mij, maar niks ‘opdringen’. Wereld van verschil! Bij de oudste was er echt een protocol van ‘zo moet het en niet anders’. Ook met adviezen rondom doorslapen overigens. Baby slaapt niet door? Dan doe je om 19 uur de deur van de babykamer dicht en pas om 7 uur weer open, tussendoor gehuil? Oordopjes in doen zelf... krijg er nog kippenvel van!
     
  11. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    Dat fulltime kolven onzin is en geen meerwaarde heeft.

    Helaas is t nooit gelukt mijn zoontje aan te leggen en dat vind ik zo jammer... en zo'n opmerking is dan echt te gemeen.:(
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Nou jaaaaaaa zeg. Wat erg! :oops:
     
  13. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Deze inderdaad... dat volhouden... Als het eenmaal lekker loopt, geeft het juist zoveel gemak!

    Bij de oudste hoorde ik ook dat het mijn eigen keuze was dat ze niet door sliep, want ja, je geeft borstvoeding...

    En nu bij de jongste ‘ga je weer zo lang borstvoeding geven?’
     
  14. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.170
    6.693
    113
    Vrouw
    Een vriendin van mij adviseerde iemand om bij lage productie rust te nemen en goed te eten en drinken en dan zou het misschien wel goed komen.

    Nee! Aanleggen die hap! Kolven, stimuleren.
     
  15. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Dat de huisarts het beter leek te weten dan de lactatiekundige.

    Ondanks de borstverkleining had ik het samen met de lactatiekundige goed voor elkaar gekregen (met bijvoeding dat wel). De huisarts sprak het tegen en weigerde de juiste medicijnen ervoor voor te schrijven.
     
  16. Daantjeee

    Daantjeee Fanatiek lid

    28 jan 2021
    1.617
    1.616
    113
    Vrouw
    Hi! Ik lees met interesse dit topic mee omdat ik heel graag borstvoeding wil geven. Nu ben ik wat onzeker omdat ik ook (tien jaar geleden) een borstverkleining heb gehad. Mag ik vragen welke medicatie je nodig had om de borstvoeding in stand te houden?
     
  17. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Domperidon (wordt niet meer gegeven nu) en oxytocine neusspray. Ook metformine (maar dat had ik in huis, krijg je niet zomaar).
    En een professionele borstkolf gehuurd.

    Maar er kwam niet genoeg voeding voor complete voeding, kolven sowieso handig ivm dat je niet weet hoeveel voeding er uit de borst komt en hoeveel kanaaltjes er nog open zijn
    Als ik nu nog een kindje zou krijgen dan ga ik geen borstvoeding meer geven want het is ZO intensief en het nam bij mij een stukje genieten weg. Pb mag altijd ;)
     
    Daantjeee vindt dit leuk.
  18. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Bijna alles wat hierboven staat wel gehoord en als "advies" gekregen inderdaad :cool:. Jongste is nu bijna 2 en krijgt nog borstvoeding. Over een paar weken wordt het dan tandemvoeden.

    Meest vreemde opmerking:
    Na een jaar voedde ik nog. Zegt een familielid: dat doe je alleen maar omdat je er geil van wordt, borstvoeding geven is niets anders dan een seksuele handeling als je kind ouder is dan 6 maand :eek:.
     
  19. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.049
    2.429
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Het hele borstvoeding geven heb ik niks mee.
    Zal nu wel wat over me heen krijgen ;)

    Ik heb het een week gedaan na de bevalling en vond het maar onhandig. Je word zo beperkt in je bewegingsvrijheid. Ben je eindelijk van die bolle buik af..
    Mijn vriend vond het ook erg leuk dat hij flesjes kon geven. En andere familie en vrienden.

    Al die woorden ook, aanleggen, aanhappen brrrr ik krijg er de rillingen van.

    Mijn zoon is nu 6 en maar één keer ziek/ griep gehad tot nu toe dus kerngezond.

    Een vriendin van mij gaf aan twee van haar vier kinderen zelfs nog borstvoeding toen ze al tanden hadden, tot 3 jaar oud.
    Die twee plakken letterlijk aan haar vast nog steeds. Zijn nu 5 en 7. Hangen altijd om haar heen. Moeten altijd heeeel lang wennen als ze ergens anders komen en zitten dan contant op schoot en naast haar. Heb soms het idee dat dit met dat lange voeden te maken heeft. Of is dit gewoon karakter?
    Herkent iemand dit?
     
  20. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.483
    1.441
    113
    Ik denk karakter. Mijn oudste van 7 jaar is precies zo, maar heeft maar 3 maanden borstvoeding gehad.
    Mijn jongste van 4 is compleet het tegenovergestelde en heeft ruim een jaar borstvoeding gehad.
     
    JupitR en Mop81 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina