Borstvoeding of flesvoeding? DUBIO

Discussie in 'Voeding' gestart door Annedore, 15 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Je kan bij je kraamhulp informeren naar een lactatiekundige, hier kan je kraamzorg uren ruilen voor lactatiekundige uren of zo, ik weet het niet precies meer, maar ik heb het 2 keer gedaan en het heeft me niets gekost.
    Ik zou het weer proberen. Ik heb het ook gedaan bij de tweede. Bij de eerste ook ks en pas na 4 dagen melk. Ik heb 7 maanden gekolfd en vond het toen nog heel moeilijk om te stoppen terwijl het zoveel relaxter was daarna. Bij de tweede weer met goede moed begonnen, maar weer moeilijk begin (bij mij dan- complicaties) weer lang geen melk. Bij hem ging het iets beter, maar nog steeds ook veel gekolfd. Bij hem 'maar' 4 maanden, maar veel minder krampachtig en zonder moeite gestopt. En ik ben wel blij dat hij in elk geval die 4 maanden mijn melk gehad heeft. Over een half jaartje proberen we het gewoon weer een keer. Als het niet lukt heb ik het in elk geval geprobeerd en heeft de baby in elk geval iets gehad.

2. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Heb dit artikel gelezen en overlegd met vk in zkh. Is allemaal oke :)

3. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Wat een goed systeem! Zal eens informeren of dat hier ook kan .
    Ik had na ks pas na 6 dagen melk. Daarom hoop ik nu geen ks te hoeven ;)

4. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Je kan als je je kindje bijvoeding geeft toch ook gewoon blijven kolven om je productie goed te houden. Of eerst aanleggen en daarna nog bijvoeding geven als de kleine nog honger heeft.

5. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Het klinkt alsof jij t iig wil proberen. Dan zou ik t zeker doen!
    Huur iig een goede professionele kolf, kan vaak via thuiszorg/ZH. Die zijn specifiek voor op gang mogen brengen.
    Je mag vanaf 37 weken zwanger al gaan pre-kolven, lukt niet altijd maar soms komt er al wat op gang en kun je dat opvangen?

Ik wilde na de geboorte van onze zoon ook liever geen bijvoeding dus heb vanaf dag 1 naast aanleggen gekolfd wat hij de eerste week kreeg met een spuitje!
    Ik had bij de intake kraamzorg ook vast laten leggen dat ik een kraamhulp wilde met veel bv ervaring. Was zoo fijn! Iemand die me daarbij hielp, besprak met mij en de vk hoe t plan was etc.
    En ok, aanleggen, kolven, bijvoeden kost veel tijd maar je kunt jezelf en je kleintje toch iig 2-3 weken de kans geven. En als groei niet snel genoeg gaat, die kleintjes moeten wel groeien, zou ik KV bijgeven met spuitje (desnoods met je pink erbij) maar niet kiezen voor fles.
    Wij zijn na 4 weken met fles gaan oefenen en geef nu al 15 weken probleemloos bv waarbij de fles net zo goed gedronken wordt als de borst. Zoontje heeft wel liever de borst hihi, lekker tutteren bij mama.

Kijk ook eens op borstvoedingsforum.com voor tips, daar lezen en schrijven ook LK mee!
    Heel veel succes, hoop echt dat t je gaat lukken en anders zo denken. Iedere druppel moedermelk uit dat begin is goud waard dus zelfs al krijgt hij maar heel klein beetje voordat je naar KV overgaat, die zijn dan al binnen!

6. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Deed ik vorige keer ook, maar kolven leverde mij niet zoveel op helaas. Maar heb hem wel iedere druppel gegeven :)

Ik heb idd ook een kraamvp gevraagd met ceel bv ervaring.

Ik ga ook proberen vooraf te kolven :)

Bedankt allemaal. Geeft me toch weer certrouwen te proberen.

7. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je verhaal is heel herkenbaar. Alleen de reden waarom het vorige keer niet lukte bij mij is anders. Ik heb vorige keer 5 weken geworsteld met de borstvoeding en toen zijn we gaan bijvoeden omdat hij afviel. Ik was per dag minimaal 10 uur bezig met voeden en kolven en nog had ik niet genoeg.
    Dit keer heb ik me tijdens de zwangerschap heel goed ingelezen omdat het dit keer een ks zou worden en ik nog meer problemen verwachtte dan de vorige keer. Ik ben een paar weken voor de ks met de hand alvast gaan kolven om de productie een beetje op gang te brengen. Dit gaat het makkelijkst onder de douche omdat door de warmte alle melkkanaaltjes open gaan staan. Verder heb ik in het ziekenhuis meteen na de ks hulp gevraagd van de lactatiekundige. En toen het een beetje bleek te gaan lukken met de borstvoeding heb ik een goede kolf aangeschaft.
    Wij hebben met elkaar van te voren afgesproken om het dit keer niet zo ver te laten komen als de vorige keer. Als het niet lukt om wat voor reden dan ook en we hebben ons best gedaan dan stoppen we met de bv en stappen we over op kv. Ik heb al een pak in de kast staan zodat we zelfs midden in de nacht kunnen overstappen als we ons breekpunt hebben bereikt.
    Ik denk dat dat laatste voor jou heel belangrijk is. Dus niet vantevoren bedenken dat je het bijvoorbeeld 3 weken de tijd geeft maar dat je stopt als jij of je kindje het niet meer trekt. Tuurlijk geef je liever bv maar met kv worden ze ook echt groot hoor. Verder kun jij er niets aan doen dat jouw borsten in aanleg niet helemaal optimaal zijn. Probeer jezelf geen schuldgevoel aan te praten want het is jouw schuld niet als het niet lukt! (Heel moeilijk, ik weet het)
    Ploeter vooral niet te lang door, met nadruk op het woordje 'te'. Liever een ontspannen moeder die haar kind een flesje geeft dan een moeder die zichzelf helemaal gek maakt door te blijven ploeteren met borstvoeding.
    Succes meid, het komt vast allemaal goed. One way or another!

8. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Als je het wilt proberen zou ik het zeker doen. Je kindje hoeft niet na 2 weken op geboorte gewicht te zijn. Mogen ze best een weekje langer over doen. Mijn dl was pas na 3,5 week op geboorte gewicht ( of iets er boven) en ze was maar 2940gr. Natuurlijk iedereen in de stress, maar ik probeerde toch te vertrouwen op mijn lichaam en het oordeel van de LK. De eerste dagen kolfde ik met moeite 5-10cc en dit is ook prima. Het maagje is nog ze inimini klein.

Je kunt ook contact opnemen met LLL als je de finaciele middelen niet hebt voor een LK of kijken of een groepje vriendinnen dit als kraamkado wilt geven :).

Heel veel succes!

9. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Bedankt voor het delen van jouw ervaring en voor je lieve woorden :) En wat fijn dat jullie kleintje op dit moment in ieder geval jouw melk krijgt :)
    Ik wil idd niet net zoals de vorige keer alleen maar obsessief met de bv bezig zijn. Ik heb nog een kindje dat zijn mama nodig heeft, net als jij.

Ik zal het terug op geboortegewicht proberen los te laten. Lastig aangezien iedereen nogal zorgelijk destijds bij de oudste. Staat zelfs nog een extra adntekening met !!!! in zijn boekje van het cb.
    Wat ik wel goed in de gaten wil houden is dat hij niet TEveel afvalt na geboorte. Dit was bij de oudste op t randje geloof ik.
    Manlief gaat voor twee weken als opstarttermijn en ikzelf voor drie weken. Ergens in die periode moet er dus hoop/rust/succes/een besluit zijn gekomen. Ookal gaat het na 2/3 weken niet optimaal, maar wel heel hoopvol dan is dat genoeg reden om nog even door te zetten.
    Ik zal verder mijn stressniveau idd en mijn fubctionerem als moeder voor BEIDE kinderen in de gaten houden en anderen hierover inlichten. Dit is een belangrijke graadmeter voor ons.

Deel Deze Pagina