Borstvoeding of flesvoeding en waarom?!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door 2g4e, 17 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Geef jij borstvoeding of flesvoeding?

1. Borstvoeding

2. Flesvoeding

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Lieve dames,

Omdat ik nog heel erg aan het twijfelen ben, plaats ik deze poll. Uiteraard wil ik even van jullie weten waarom jullie kiezen voor borstvoeding of flesvoeding, wat jullie de voordelen en/of nadelen vinden etc... Ben benieuwd naar jullie mening!

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij gaan weer voor borstvoeding, voor mij is dat een heel logisch natuurlijk gevolg van een zwangerschap. Het is het beste voor je kindje, dus ik zou dat altijd eerst proberen. Vind je 't niks of lukt 't echt niet kun je altijd nog voor flesvoeding gaan.

3. Kalfje

Kalfje Niet meer actief

Ik heb voor bv gekozen omdat het makkelijk is zegt iedereen. Nou ben ik niet zo dat ik overal ga zitten voeden maar dat is een eigen keuze. Heb beide kinderen 8 maand gevoed. Ik vond het mooiste eraan dat je even een moment met je kindje voor jezelf hebt en die dankbare blik hihi. Had bij beide doorwillen voeden maar het ging niet meer omdat ik zwanger was/ben. Ik kan het alleen maar aanraden maar die keuze moet je toch echt zelf maken. Het kost nou eenmaal tijd. Dat vond ik dus een nadeel ervan maar ik had het er graag voor over. Als je maar zorgt dat je zelf achter je keuze staat. Beide is goed. Succes ermee

4. moonchild

moonchild Fanatiek lid

28 okt 2009
    1.798
    1.292
    113
    Ik ga borstvoeding geven (als het allemaal gaat lukken natuurlijk.)
    Voornamelijk, omdat dit de beste voeding voor de kleine is.

5. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ik wil ook graag borstvoeding gaan geven. Inderdaad omdat ik dit de meest natuurlijke vorm voor borstvoeding vind, maar ook omdat ik geloof dat dit het beste is voor mijn kindje. Ik heb zelf last van allergieen en eczeem en ik hoop dat ik dan de kans een stuk verklein dat mijn kindje dit ook krijgt.

6. Inkiewinkie

Inkiewinkie Actief lid

5 feb 2009
    467
    0
    0
    Poppenmaakster
    Noord-Holland
    Ik heb bv geprobeerd, maar de productie kwam niet op gang. Ik heb het na een week opgegeven. Ik was nog zwaar getraumatiseerd van de spoedkeizersnee en enorm geschrokken dat ze in het ziekenhuis te laat signaleerden dat mijn zoontje ondervoed en uitgedroogd was (plasjes waren oranje!). Ik heb 2 dagen geprobeerd te kolven, maar ik raakte uitgeput dus na een huilbui en halve paniekaanval overgegaan op fv. Wel nog gekolfd om af te bouwen (produceerde toch nog 1 portie per dag) en dat kreeg hij natuurlijk ook.
    Meneer doet het erg goed op fv hoor. Hij zit met zijn groei en gewicht keurig op schema. En hij is nooit ziek, dus dat beetje afweerstoffen dat hij heeft gekregen werkt wel.

7. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    toen ik nog niet zwanger was heb ik altijd geroepen "ik ben geen koe! ik ga geen bv geven, doe maar gewoon de fles"

Toen ik ongeveer 16weken zwanger was van de eerste kreeg ik zo'n oergevoel en wilde ik persé bv geven. Ik voelde gewoon dat ik dat moest en wilde doen.
    De kleine werd geboren, aangelegd en dronk ontzettend goed. Een prachtig moment en heb er geen minuut spijt van gehad.

Wel heel realistisch geweest en gezegd dat als het niet zou lukken of ik me er niet goed bij zou voelen dat ik dan de fles zou gaan geven.

Dit heb ik nu weer. Ik ga weer voor bv, maar als t om 1 of andere reden niet zou lukken of gaan dan gewoon de fles.

8. Reina5

Reina5 Fanatiek lid

1 jun 2010
    1.153
    0
    0
    Het lijkt me heerlijk om borstvoeding te kunnen geven. Het is zo natuurlijk, het zit niet voor niks in je lichaam. Bovendien is het gezond doordat de baby ook allerlei anti stoffen en weerstand meekrijgt. En daarnaast is het ook nog gratis. :D

Dus als het kan, dan geef ik borstvoeding.

9. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ik wil borstvoeding gaan geven, en als het niet lukt kunnen we altijd nog op fles voeding overgaan.

Ik zei voor m'n zwangerschap ook dat ik fles voeding wilde geven, maar ben er op terug gekomen. Vooral om 2 redenen.
    Het is een heel intiem moment met je kindje schijnt en aangezien mijn vriend nogal last heeft van astma en allergieen wil ik toch dat de kleine antistoffen binnen krijgt. Je weet maar nooit of het helpt, als je het niet probeert weet je het helemaal niet.

10. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Ik ga geen borstvoeding geven, allereerst omdat ik me daar gewoon niet goed bij voel, ben helemaal geen type om overal die voedings top open te knopen, brrr alleen het idee al, vind het ook vreselijk als iemand in mijn omgeving dat doet. Daarnaast ben ik accountmanager dus als ik na 2,5 maand weer ga werken kan ik niet eens meer kolven (vinden ze bij de Esso en Shell vast jammer...hahaha). Veel van die pro-bv onderzoeken geven aan dat 3 maanden tot een half jaar het minimum is wat je 'moet' doen, dus dan heeft dat ook al geen zin meer. Heb totaal geen romantisch beeld bij borstvoeding en de vele complicaties en verdrietige momenten die er uit voort kunnen vloeien. En als laatste: volgens mijn gyn is borstvoeding tegenwoordig niet beter (ook niet met allergieën) voor een baby: hij noemde de onderzoeken van de rivm achterhaald en gebaseerd .op de 3e wereld ;)

Dus nee voor mij

11. snoetetoet

snoetetoet Fanatiek lid

20 nov 2009
    2.517
    0
    36
    geondheidszorg
    zeeland
    ik ben dol op een poll....

maar ik start met bv vorige keer ook gedaan maar voor mij de grens tot ik weer ga werken, dan wil ik over zijn op flesjes, ik heb een stressvolle baan waardoor kolven niet goed gaat. bv is zo knus en leuk als het goed gaat: tip ga naar een voorlichtingsavond betreft geven van bv.

en nog een tip.... je kan starten met bv maar volg je gevoel. heel nederland is pro bv maar er zijn omstandigheden dat het gewoon niet lekker gaat en meer stress geeft wat ook weer gevolgen voor het drinken van je baby heeft..

12. littledreamer

littledreamer Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.329
    11
    38
    hier
    Ik heb de eerste weken geprobeerd om de voeding op gang te krijgen. heb uren op een dag gekolft maar het kwam niet goed op gang :( Uiteindelijk bleek de kleine kma te hebben en ben ik gestopt.

Toen ik zwanger was was ik er van overtuigd dat ik bv ging geven en daarom vind ik het nog iedere dag erg dat het niet gelukt is.

13. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Heb er geen drie seconden over getwijfeld dat het borstvoeding zou worden bij de eerste. Het liep gelukkig gelijk goed op de eerste opstartproblemen na.
    Bij deze dus ook automatisch borstvoeding. Ik hoop net als bij de eerste ook 10 maanden. Toen moest ik stoppen omdat dit wurm onderweg was.
    Ik ben veel onderweg en heb het kolven in de auto noooit een probleem gevonden.
    Boterham erbij, boekje erbij en gaan.
    Het is een heel intiem en gezellig gevoel.
    En mijn zoon deed het er heel goed op.

14. Tese

Tese Niet meer actief

Ik ga net zoals bij mn zoontje voor de flesvoeding. Zo kan mn man er ook 's nachts uit en ben ik een leukere moeder voor mijn kinderen als niet alles op mij terecht komt. En ik voel er ook gewoon niets voor om bv te geven.

15. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik heb het in het begin heel moeilijk gehad met de BV. Verschikkelijke kloven, pijn, bah... Maar ik ben blij dat ik het doorgezet heb d.m.v. afkolven en in fleses geven. Nu gaat de BV perfect en wil ik nog niet stoppen.

Voordelen BV voor mij:
    - Gebondenheid met kindje, verbintenis.
    - Goedkoop (niet gratis hoor, kolf, zoogkompressen, e.d. kosten ook geld)
    - Altijd bij de hand
    - Heel snel te geven, geen flesjes opwarmen met een krijsend kind op de arm
    - Gezond en gewoon het beste voor je kindje
    - Ik weeg nu minder dan voor mij zwangerschap en val nog steeds af, terwijl ik genoeg snoep en chocolade eet.

Nadelen van BV voor mij:
    - Ik ben de enige die de borst kan geven.
    - Als ik gekolfde melk geef, moet ik alsnog zelf kolven anders sta ik op springen en krijg ik stuwing.
    - In de eerste 2 maanden heb ik veel pijn gehad en was het gewoon erg moeilijk
    - Als ik een nacht kan doorslapen, doen mijn borsten vaak pijn om 5 uur en moet ik er soms uit om te kolven.
    - Soms lekken en natte plekken in bed of shirtje.
    - Ik geef geen BV in het openbaar, dus ben vaak aan tijden verbonden
    - Ze eet nog om de 3 uur, bij KV eten ze vaak om de 4 uur bij deze leeftijd al.

Misschien heb je er wat aan :)

16. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Ik ben meteen begonnen met flesvoeding om verschillende redenen:

* Ik ben er totaal geen type voor. Heb er niks mee en zou me er gigantisch opgelaten door voelen.

* Aan beiden kanten komen koemelk/lactose allergieën voor en wilde meteen hypoallergene voeding geven. Natuurlijk had ik op dieet gekund, maar ik ken mezelf en daar heb ik de discipline niet voor.

* Zo kon manlief ook zijn kindje voeden en ook 's nachts er uit zodat het niet allemaal op mij neer zou komen. We wisselde elkaar om de nacht af en dat ging super! Zo kwamen we beiden aan voldoende uren slaap.

Uiteindelijk moet je op je gevoel afgaan. Voor BV voelde ik gewoon echt niks dus werd het de fles. Succes met het maken van je keuze!

17. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    heb mijn zoontje 2 weken borstvoeding gegeven maar toen die me tepels tot bloedens toe had kappot gezogen en hij er eigelijk ook niet genoeg aan had omdat hij snachts elk 1,5 uur kwam ben ik er mee gestopt.

heb nu de eerste weken heel erg getwijfelt wat ik wil en heb toch gekozen dat deze kleine straks flesvoeding krijgt.
    heb straks een peuter van net 2 rondlopen dat nogal een erg pittig mannetje is en papa is druk met zijn studie en dan zie ik het niet zitten om meer als een half uur de kleine te voeden terwijl er een jaloerse driftige peuter rondloopt..

met flesvoeding kan ik hem er ook bij betrekken doordat hij het flesje samen met mij mag vashouden enzo.

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Borstvoeding, nooit over getwijfeld. Het is het beste wat je je kindje kunt geven, precies afgestemd op wat je kindje nodig heeft, altijd bij de hand, op precies de goede temperatuur, je kunt je kindje nooit teveel geven dus het mag altijd, geen gedoe met flesjes opwarmen midden in de nacht, gewoon happen :D

Irem doet het er heel erg goed op en ik heb totaal geen last gehad van kloven of andere pijnlijke zaken. Het gaat wat dat betreft echt perfect.

Ben ook geen fan van voeden in het openbaar maar dat heb ik eigenlijk ook nog niet hoeven doen. Met zo'n kleintje is het toch niet handig om lang weg te gaan, en zoiets moet je gewoon plannen door net na de voeding weg te gaan, dan heb je sowieso 3 uur. En als we toch ergens zijn, voed ik gewoon in de auto met een hydrofiel luier voor het raam, niemand die iets merkt.

19. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Het is zoals de natuur het bedoeld heeft
    Het is gezonder voor moeder en kind

Het is in het begin vaak wel even lastig, maar daarna zo bijzonder en waardevol voor jou en je kind(eren).

Het is uiteindelijk heel makkelijk, je hebt het altijd bij de hand buiten, binnen, overdag, 's nachts.

Het is een super goed middel om te troosten

Je kan nooit te veel geven.

Ik ben dus heel positief en mijn kleine meid krijgt nog altijd bv naast haar bijvoeding :)

20. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik geef mijn kind anderhalf jaar borstvoeding omdat ik de natuurlijkste voeding vind en ik vind het ook gewoon heel erg makkelijk.

Deel Deze Pagina