Ik denk er misschien toch over na om BV te geven. Ik heb zelf ingetrokken tepels en daarom lukt het gewoon simpelweg niet. Zie nu dat avent iets heeft om ingetrokken tepels te corrigeren. Kan het altijd proberen en als het niet lukt gewoon op kv verder. Voor geen goud ga ik ooit nog kolven.
Voor mij flesvoeding denk ik, maar denk er nog over na. Wat aan drama hier met onze dochter, en ze hapte niet goed toe, en ik heb vlakke tepels, en na een week kolven moest ik blij zijn met 40cc.....en toen doodziek van een dubbele borstontsteking. Ik mocht geen tepelhoedjes gebruiken vanwege tepel speen verwarring....de lactatiekundige kwam hier dus te laat. Een ding is zeker, aan de regeltjes van iedereen van ziekenhuispersoneel, kraamverzorgster tot vk ga ik me deze keer niet houden, ik heb totaal niet genoten en zal die dubbele Medela borstkolf nooit meer vergeten. Meiden, probeer het gewoon maar lukt het niet dan lukt het niet, ga niet weken lang aanmodderen, bespaar je het verdriet. Borstvoeding is mooi en goed al het lukt maar kan ook heel vervelend zijn in het begin. Het is zeker niet bij iedereen automatisch het ideaalplaatje wat ze je aanpraten dat het is. Charlie
Ik had me van tevoren voorbereid op het geven van bv (infoavond gedaan, echt een aanrader trouwens!) en stond er een beetje in van: ik ga het proberen, en als het niet lukt geeft dat niet en geef ik fv. Tsja, en toen lukte het dus niet zo goed (productie kwam moeizaam om gang, zl viel flink af en werd bijgevoed) en werd ik er ineens bloedfanatiek mee om tóch vol te houden. Ik heb uiteindelijk bijna 7 maanden bv gegeven, met daarnaast steeds extra kolven en bijvoeden (aanvankelijk met cupfeeden en fingerfeeden, na een maand of wat met de fles). Het kostte me veel tijd en héél veel energie, maar ik heb er een enorm goed gevoel over dat ik toch volgehouden heb. Nu nummer twee in aantocht is, ga ik het straks wéér proberen. En ik hoop wel dat het nu makkelijker gaat, hoor, maar ik hoop weer minimaal de 6 maanden te kunnen halen. Desnoods weer in combinatie met fv, want dat ging bij S heel goed gelukkig.
dat had ik idd hetzelfde. ik was zo geobsedeerd dat die bv moest en zou lukken dat ik uiteindelijk voor een heel groot deel vergat gewoon te genieten en de kraamweek beheersd werd door die niet lukkende bv en een verzwakt ukje. Dat wil ik dus echt niet meer, dus vandaar wel als eerste keuze bv maar dit keer stop ik als het niet lekker loopt of voelt
pff heel de nacht wakker gelegen na het lezen van dit forum was al aan het twijfelen over fv of bv maar nu kon ik er niet van slapen werd er helemaal gestoord van .... nou ik heb nog even maar hoop wel dat ik een keuze kan gaan maken
Wat vind je zo moeilijk aan de keuze? Misschien als je dat helder onder woorden kunt brengen, dat de keuze al minder moeilijk wordt...? Je moet er in ieder geval geen stress-punt van maken, hoor! Wat je ook kiest, je moet zorgen dat het goed voor jou (en je partner) voelt. Dan komt het sowieso goed! De meeste meiden proberen BV onder het mom van 'lukt het, mooi, zo niet, dan niet'. Das een goed uitgangspunt, denk ik, omdat het de druk van de ketel haalt. BV lukt nu eenmaal niet bij iedereen en dat is jammer als je het wel graag wilt, maar ook geen ramp van wereldformaat, hoor
Hier de aller grootste preut in nederland die graag bv wil gaan geven Ik krijg al plaatsvervangende schaamte als ik mijn schoonzus zag voeden tussen de rest van de familie. Maar ik wil het echt gaan proberen. Lijkt me een byzonder moment, is goed voor de kleine en is gratis. Hoe ik het straks ga doen, zonder dat ik zo in de kijk zit, weet ik nog niet, maar het zal allemaal wel loslopen. Toevallig pas op het werk overgehad omdat ik nog nooit een collega heb gehoord over kolven op het werk. Maar er zijn genoeg ruimtes zeggen ze. Iig wil ik het het tijdens de kraamtijd proberen.
@ Cyntje: als er veel mensen waren of mensen waarbij ik me niet prettig genoeg zou voelen tijdens het voeden, dan ging ik altijd in een aparte kamer zitten. Ook bij anderen thuis (heb bij vrienden tijdens een verjaardag op hun bed zitten voeden) Dat lost zichzelf wel op, hoor. En je wordt ook steeds handiger in discreet voeden. Gewoon thuis oefenen hoe je aanlegt zonder te veel te showen en voor je het weet zit je in een eetcafé met je kindje aan de borst (heb ik zelfs gedaan en ik ben ook zo'n vreselijk preuts tiepje)
Hier is de keuze uiteindelijk redelijk makkelijk: het wordt flesvoeding. Mijn zus is borstvoedingsdeskundige en het er met haar over gehad. Ondanks dat zij erg vóór bv is en ik ook altijd gezegd heb bv te willen gaan geven, raadt zij mij aan om fv te gaan geven. Bv geven kost nu eenmaal erg veel energie en aangezien ik al minder energie heb...... Ik moet ook zeggen dat nu ik de keuze gemaakt heb, ik me er erg goed bij voel. Mijn kind heeft straks meer aan een wat uitgerustere moeder dan eentje die vaak en veel moe is. Dan maar geen bv
Hier was ik al heel snel over uit, het wordt flesvoeding. Persoonlijk vind ik dit het meest praktisch in mijn situatie, daarnaast ben ik gewoon geen type voor bv, nooit geweest ook.
Ik ga proberen bv te geven, maar niet kostte wat het kost. Dat betekent niet dat ik meteen op zal geven, maar ik ga ook niet tot het uiterste.
bij de laatste heb ik eindelijk enigszins succesvol bv kunnen geven...ik vond het de eerste 2 wk zwaar, maar daarna heul handig en ik heb er ontzettend van genoten...dat ik ben gestopt kwam omdat Anna niet tot weinig groeide.. toen ben ik langzaam overgegaan op fles voeding....de andere 3 hebben allemaal heel even bv gehad, maar door pijn, spruw, kloven, gebrek aan doorzettingsvermogen, drukte ben ik snel gestopt.. Flesvoeding is prima.. makkelijk op zijn eigen manier en prima voor je kindje (al vinden anderen dat minder)... BV.. is natuurlijk gevolg van je zwangerschap.. het lichaam regelt dit niet voor niets natuurlijk.. maar tis niet zo vanzelfsprekend en makkelijk als dat wel s gezegd wordt. ik vind het keihard werken, zeker in het begin, maarrrrrr dat is het wel dubbel en dwars waard als het eenmaal loopt... Mocht er onverhoopt nog een 1 komen dan ga ik zeker weer voor bv.. (die kan is niet zo groot tot niet mogelijk)... Mijn insteek was iig.. ik ga t doen.. en bekijk t met de dag.. als ik het niet meer trek dan stop ik accuut...dit heeft me wel geholpen.. het idee dat het niet MOEST hielp je juist door te zetten en gaf mij het gevoel dat IK de controle erover had.. maar goed.. tis een persoonlijk iets.. volg je hart zou ik zeggen..
Ik ook echt geen bv-type maar goed ik ben op de een of andere manier toch flink gaan twijfelen en wist echt niet meer wat ik nou moest doen. Dus ik heb mij net ingeschreven voor een bv-info avond. Dan kan ik daarna nog steeds besluiten of mijn gevoel bv of fv zegt.
Ik heb en week BV gegeven. Ik had graag doorgegaan met BV geven, maar door een pittige bevalling was ik te moe en te zwak om ermee door te kunnen gaan. Ik heb nog geprobeerd te kolven en dat te geven, maar mn productie liep erg snel terug. Ik had helaas geen andere keuze dan over te gaan op FV.
Zonder twijfel bv... is voor mij vanzelfsprekend. De andere 2 hebben respectievelijk 10 maanden en bijna 2 jaar bv gehad. Was niet altijd makkelijk maar het was het zonder meer waard!
Ik weet niet wat een BV-type is. Ik zou mezelf in elk geval niet zo noemen. Zelf heb ik mijn oudste (bijna) één jaar lang borstvoeding gegeven; vanaf 7 maanden ook kunstvoeding. Mijn jongste krijgt nu al 4,5 maanden borstvoeding. Bij de oudste wilde ik het gewoon graag proberen, niet te veel druk, maar als het zou lukken wilde ik het doen. Vooral vanwege de gezondheid van m'n kind. Eerst dacht ik: zien of het lukt. en het lukte. Toen dacht ik: zien of ik de 3 maanden haal (tot einde verlof). en dat haalden we. Toen dacht ik: zien of het kolven ook wil lukken. en dat lukte. en zo gingen we steeds een stapje verder. Bij de tweede dacht ik: zien of het net zo fijn gaat als bij de eerste. en het ging zelfs nog fijner! alleen het kolven vind ik nu een grotere belasting, ik heb ook geen voorraad in de vriezer en krijg iedere dag net genoeg bij elkaar gekolfd voor haar om te drinken. maar ik wil haar zeker tot 6 maanden niets anders geven. daarna zien we wel. Achteraf denk ik: het is niet altijd makkelijk geweest, maar wat ben ik blij dat ik het geprobeerd heb! Niet hoeven nadenken, op de klok kijken en hoeveelheden afpassen, maar gewoon aanleggen als je denkt dat hij/zij een slokje lust en dan zie je vanzelf wel hoeveel er gedronken wordt, en wanneer hij/zij weer iets wil. En ik vind het een supermooie ervaring om op zo een natuurlijke manier mijn eigen kindjes te kunnen voorzien van alles wat ze nodig hebben.
ja daar zit mijn grote punt bij bv het kolven... Ik weet gewoon niet hoe ik dat straks op mijn werk moet gaan doen. Ze zijn verplicht er ruimtes voor te maken maar bij ons zijn er gewoonweg geen ruimtes. Dus dan wordt het een heel ander verhaal. Als ik me daar geen zorgen over hoefde te maken koos ik denk ik sowieso voor bv ipv flesvoeding maar dit maakt het gewoon te omslachtig allemaal. Iemand tips?