Borstvoeding of flesvoeding en waarom?!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door 2g4e, 17 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Geef jij borstvoeding of flesvoeding?

1. Borstvoeding

2. Flesvoeding

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    Ik ga bv geven, bij mijn eerste is het niet gelukt en bij de 2e na een hele grote strijd uiteindelijk wel, nu hoop ik dat het meteen lekker loopt!

2. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik zat met precies hetzelfde probleem en ben daarom toen ik weer ging werken gaan combineren tussen FV en BV. Sommigen zeggen dat de voordelen van BV weg zijn zodra je een kleintje maar 1 keer FV geeft - ik geloof er niets van, dus heb het gewoon gedaan en beviel uitstekend!
    Ik heb nog ongeveer 1.5 maand de combinatie kunnen volhouden. Toen werd mijn zoon te onrustig aan de borst (want ja, uit een fles drinkt het stukken makkelijker!) en ben ik ermee gestopt.
    Ik had afgebouwd naar alleen de ochtend en avondvoeding nog BV (we zaten toen al wel op nog maar 4 voedingen, dus het was gewoon 50/50) en dat was wel heel fijn.

3. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Ik geef mijn tweeling borstvoeding, en wat ik niet genoeg heb, vul ik aan met kunstvoeding. Ik geef ook behoorlijk wat kunstvoeding hoor, na een heleboel opstartproblemen (eerst kwam de bv niet op gang na de ks, de kleintjes waren in het begin moeilijk aan te leggen, toen een borstontsteking, antibiotica, terugloop productie en vervolgens ook nog een wond op mijn rechterborst die moeilijk genas, daarna ging het een hele tijd goed en vervolgens af en toe een dip in de bv).

De moeite die ik er in heb gestoken, was het voor mij ook waard. Ik vind het fijn om mijn kleintjes aan de borst te hebben, en te weten dat ik hen de gezondste voeding geef (al wijst niet ieder onderzoek zoveel verschil tussen kv en bv uit geloof ik, maar slecht zal de bv iig niet zijn :) ).
    Daarnaast lukte het bijvoorbeeld ook om hun oogjes waar wat gele afscheiding uit kwam, te genezen met bv druppeltjes (het heeft een anti-bacteriële werking). Dat gaf me toch wel een beetje een trots gevoel ;).

Voordat mijn twee kindjes geboren werden, had ik een 'ik merk het wel' houding. Hierdoor hoopte ik eerst dat ik ze allebei een paar keer succesvol zou kunnen voeden, daarna was ik blij de drie maanden te behalen, en nu de 6 maanden en daarna zien we wel. Zolang ik het nog leuk vind en de kindjes de fles niet te makkelijk gaan vinden, werkt het nog voor me.

Ik zag mezelf ook niet als bv-type voordat ik begon. Ik had het zelf nooit gehad, en wist er maar weinig van. Maar nu blijk ik het toch wel leuk te vinden en het geeft een gevoel van voldoening.

Overigens ben ik heel blij dat kv bestaat! De kindjes vinden dat ook heel lekker en groeien ook daar goed van en hoeven geen honger te hebben!

Als je twijfelt, laat het toch lekker op je af komen. Labiel als ik zelf was in de kraamweek, heb ik ook toen geen beslissing genomen. Ieder beetje wat ik gaf, was goed en voor de rest zag ik wel wat ik kon doen. Voor de een is dat 100% bv, voor de ander is dat een combinatie en voor weer een ander is kv de beste keuze.

Vooral niet gaan stressen erover, nu het nog niet speelt! :)

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Flesvoeding is geen garantie om het niet te krijgen!

Hier geen moment over getwijfeld. Ik weet niet precies wat een bv-type is maar voor mij was het gewoon gelijk klaar.
    Hier ook wat opstartprobleempjes (kleine wilde niet aan de borst, begonnen met kolven, borstontsteking) en met 2 maanden op dieet gegaan (melk, ei en sojavrij) en dat nog steeds, behalve ei want dat gaat wel goed. Maar ik heb 't er allemaal wel voor over en zou het zo weer doen.

En heel veel moeder hebben de insteek dat ze het wel willen proberen. Eén tip, geef het wel een aantal weken als je het wel wilt proberen. Na een week of 4 wordt het een stuk gemakkelijker. Nu vind ik het helemaal ideaal! Ik kan haar onbeperkt geven (niet dat ze de hele dag aan de borst ligt hoor!) het werkt perfect als troostmiddel als ze overstuur is, na prikjes, etc.) ik hoef niet op de klok te kijken, ze groeit als kool, ze heeft de eerste 6 maanden niks anders nodig, ik heb het altijd bij me.
    Ik vond het voeden in het openbaar eerst ook niks en bij bepaalde mensen doe ik het nog steeds niet. 't Is even een kwestie van oefenen en je er niet te druk om maken van tevoren. Bij mij ging er een soort van knop om op het moment dat ze ging huilen omdat ze honger had. En je kunt als je op visite bent ook prima even ergens anders gaan zitten.

5. Bri

Bri Niet meer actief

@Anitaaaxxx: ook als je straks niet van plan bent te gaan kolven op je werk, kun je toch al een maand of 2-3 BV geven. Dan bouw je het gewoon af voordat je weer aan het werk gaat.
    Wij hadden ook geen speciale kolfruimte, maar er was wel een kamer die niet continu gebruikt werd en ook nog op slot kon. Die heb ik altijd gebruikt.

Ik weet dat er collega's zijn die gewoon een van de flexkamers gebruikten, en dan deden ze een briefje op de deur (en desnoods barricadeerden ze de deur ook nog met een flipover; dat iemand die per ongeluk toch naar binnen kwam dáár tegenaan liep ipv dat ie meteen jou aan dat apparaat ziet zitten).
    Vaak is er toch wel een mouw aan te passen, zelfs als er geen speciale kolfruimtes zijn.

Mijn tip zou dan ook zijn:
    probeer het gewoon met BV. Lees je tijdig in over het afbouwen van BV om problemen zoals ontstekingen te voorkomen.

Maar als het goed loopt en je wilt het tóch blijven geven als je weer aan het werk gaat, overleg dan met iemand op het werk (is er een P&O-afdeling?) over de mogelijkheden om een geschikte ruimte te vinden. Officieel moet daar een ligbedje zijn en stromend water, maar dat heb ik nooit nodig gehad. Privacy tijdens het kolven was alles wat ik wilde; spullen afspoelen en melk koelen deed ik in de algemene keuken, extra rusten heb ik nooit gedaan.

En als je werk dicht bij de kinderopvang is, zou je ook naar je kind toe kunnen gaan om live te voeden. Er zijn zat vrouwen die dat doen!

6. noena

noena Fanatiek lid

4 nov 2007
    1.114
    0
    0
    ik heb bij de 1e bv gegeven, en ga dat dit keer weer doen met plezier.. mocht het niet lukken, dan de fles gewoon..

maar vind dat je altijd bv moet proberen, als het niet lukt op welke manier dan ook, jah dan lukt het gewoon niet.. maar stom als mensen fles kiezen uit gemakzucht

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    een collegaatje van me, woont erg dicht bij haar werk en heeft bij beiden kindjes kunnen regelen dat ze telkens voor de voeding naar huis gaat. Tussen het werk door dus...
    1e kindje weigerde de fles -dus vandaar dat het zo 'moest' . Maar oke, dat is dus alleen mogelijk als je heel dicht bij je werk woont.

8. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    @ Bri: wij hebben echt maar 1 kantoor en een wc waar iedereen gebruik van maakt dus buiten dat geen andere ruimtes ook geen p&O. Maar misschien dus wel andere oplossing ik ga me in ieder geval goed inlezen thanks!

@ Noena: ik vind dat iedereen zelf moet beslissen of ze bv of fv geeft. Soms geeft bv gewoon teveel spanningen met zich mee voor mensen en dat breng je over op je baby en dat wil je ook niet. Dus dat is ieder voor zich denk ik. Zo mag iedereen dat zelf bepalen en vooral doen waar jezelf het beste bij voelt

@ Athina: ik woon zelf 1 minuut van mijn werk dus als bv goed gaat kan ik dat wel voorstellen aan mijn werk. Hoop dat ze dat goed vinden dat zou ideaal zijn!

9. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)

Ik vind dit ook wel een super oplossing dus en ga hier zeker over nadenken! Thanks!!!

10. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    Ik heb de eerste alleen de fles gegeven geen idee waarom eigenlijk, er beinvloedbaar geweest blijlbaar
    tweede 3 weken bv maar toen gestopt omdat hij een huilbaby was en we dachten dat het koemelk allergie was(oudste heeft dit ook) vond ik heel erg jammer want achteraf bleek hij verborgen reflux te hebben
    En nu bij de derde wil ik toch proberen een paar maanden vol te houden dat ligt eraan wanneer ik weer aan het werk ga

11. Lilalien

Lilalien Niet meer actief

Borstvoeding,

heb het in totaal 15 maanden gegeven bij de 2 kinderen en nu zeker opnieuw.
    Vond niets zo makkelijk en best voor onze kinderen

12. Princess81

Princess81 Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.065
    1
    0
    Hollandia
    Hier ook bv :D Naast dat het natuurlijk het beste is voor je kleintje, vond ik het zelf ook onwijs genieten! Mijn oudste dochter heeft 13 mnd bv gekregen en ik hoop dat deze kleine meid er op z'n minst ook zo lang mag genieten ;)

13. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Op zich mogen ze het niet eens weigeren, volgens mij. Je moet immers ook een kwart van je werktijd kunnen gebruiken voor kolven, dus ze zijn je dan hoe dan ook een poosje kwijt, of je nou ergens in de bezemkast zit te kolven op kantoor of thuis bent om live te voeden...

Als het allemaal goed gaat & je hebt de mogelijkheid om het langer bij volledig BV te houden, zou ik dat zeker aanraden, hoor! Mijn zoontje werd echt gemakzuchtig van de FV, dus daardoor kon ik de combinatie niet langer volhouden. Zou zonde zijn als dat bij jou ook zou gebeuren terwijl het ook anders had gekund (als je dat wilt, natuurlijk ;) )

14. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik geef flesvoeding omdat ik erg zware zwangerschappen heb die me volledig leegvreten.. ik probeer het dus niet eens meer en ga direct op de fles over.. voor de band met mijn kind is dat gewoon beter.

15. misa

misa Niet meer actief

Ik denk niet dat mensen uit gemakzucht voor fv kiezen, ik denk namelijk dat het altijd een weloverwogen keuze is. Ook al zijn het argumenten die een ander minder belangrijk vind of niet.
    Dus ik denk dat je niet kunt oordelen over de keuzes van anderen. :)

16. noena

noena Fanatiek lid

4 nov 2007
    1.114
    0
    0

ik weet van sommige in mijn omgeving dat ze het uit gemakzucht doen, en het ook gewoon zeggen..
    dus ik kan wel oordelen dat er mensen zijn die het uit gemakzucht doen:)

17. noena

noena Fanatiek lid

4 nov 2007
    1.114
    0
    0
    daarom zeg ik toch ook dat je het altijd moet proberen, maar soms gaat het gewoon niet om welke reden dan ook.. en daar kan niemand wat aan doen..

18. LindaenSven

LindaenSven Niet meer actief

#138 LindaenSven, 22 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jul 2010
    Rosalie heeft 6,5 maanden borstvoeding gehad.
    Ik had van tevoren besloten dat ik BV wilde gaan proberen omdat:

- het is makkelijk (vind ik althans, ligt er natuurlijk aan he)
    - het is milieuvriendelijk
    - het is 'goedkoop'
    - het is gezond

En toen Rosalie geboren was, en de BV gelukkig heel goed ging, vond ik het ook heel fijn om te doen. Heel mooi die momenten met je baby. In het begin wel veel pijn gehad met kloven en spruw enzo, maar afgezien daarvan vond ik het echt geweldig.
    Toen het met 6,5 maanden niet meer ging vond ik dat echt jammer, had het zo nog een maand of 6 kunnen doen (maar ze kreeg te vaak een flesje bij oppas/opvang en had geen geduld meer voor de borst, werd dus een grote strijd telkens.. wij allebei gestresst dus daarom maar overgegaan op KV, toen kwam de rust en tevredenheid voor ons allebei weer terug).

Heel goed dat je er van tevoren zo mee bezig bent. Zo kun je straks een weloverwogen keuze maken. En welke keuze je ook maakt, het is sowieso de juiste ;) want je hebt immers het beste met je kindje voor (of je nou BV of KV geeft).

KV heeft ook weer zo zijn voordelen hoor :D

19. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Ik heb lang iet alles gelezen, maar wil toch mijn idee over bv geven.
    Bij mijnn eerste wilde ik echt GEEN bv geven. was ik totaal t type niet voor en zag me echt geen bv bij anderen geven.
    Maar Darryl* werd ziek en in de dagen dat hij in t zh lag bleef ik bv lekken en ben ik gaan kolven en is dat via de sonde aan hem gegeven. de dag dat de behandeling is gestopt en Darryl* zou overlijden is de bv ook gestopt.
    Op dat moment wist ik dat ik bij een eventueel volgend kindje bv wilde geven.
    Bij Dylano lukte het helaas niet doordat ik heel weinig begeleiding heb gehad, waardoor hij verkeerd aanhapte en ik tot bloedens toe kloven had en zelfs met tepelhoedjes en kolven bleef t kapot en hij groeide niet en spuugde (refluxbaby) waardoor ik na 6 week moest stoppen.
    En toen werd ik weer zwanger en besloot ik toch weer bv te gaan geven en ondanks dat Dylarius prematuur was en slecht dronk en een te korte tongriem had heb ik toch 16 maanden bv kunnen geven en wat voelde dat geweldig goed.
    In het begin ben je wel wat kwijt voor de compressen, maar na mate je bv geeft ga je minder lekken. omdat alles zich op de behoefte van je kindje afsteld.
    dylarius is er zelf mee gestopt en ik heb daar totaal geen last van gehad en zou ik weer een kindje mogen krijgen ga ik er weer voor.
    Als alles goed loopt is het zo makkelijk.
    Je kindje huilt, je neemt t bij je en drinken maar.
    T is op temperatuur, het is gelijk klaar en je hebt t altijd bij je.
    En snachts neem je je kindje bij je laat t drinken en slaapt weer verder.
    en met bv kan je ook een ander wel eens laten voeden, dan kolf je een voeding en papa (of opa of oma) kan een flesje geven.

20. Yukl

Yukl Niet meer actief

Borstvoeding krijgt sowieso een kans!

Voor de geboorte van zoonlief stond ik nogal sceptisch tegenover borstvoeding. Ik was er wel van overtuigd dat het beter is dan flesvoeding, maar het leek me nogal een gedoe. Die afhankelijkheid, de borstontstekingen, het gekolf later, etc. Toch vond ik dat voor mezelf geen reden om het niet te proberen. Uiteindelijk 2 maanden borstvoeding gegeven omdat ik fulltime ben gaan kolven en dat snel aardig beu werd. En toen ik stopte vond ik dat ook wel een opluchting want flesvoeding ervoer ik toch als veel makkelijker.

Dit keer wil ik echter proberen de borstvoeding langer vol te houden. Simpelweg omdat het zo bijzonder en zo goed is. Ik hoop maar dat het dit keer beter bevalt.

Deel Deze Pagina